Jump to content
whiskyforum

Tips till nyfiken och nyintresserad?


Recommended Posts

Hej!

 

Jag har uppskattat whisky ett tag nu och känner att det är dags att försöka få lite mer koll och skaffa mig mer kunskap. Jag tänkte då köpa på mig lite olika sorter och tänkte be er om tips. Jag åker snart till Tyskland (Nielsens discount i burg och Bordershop i Puttgarden) och efter att ha läst lite i forumet har jag hittat några tidigare tips medlemmar i min sits fått.

 

Tomintoul Peaty Tang

Hakusha 12år

Glennlivet "Nadurra"

Glen Grant 16år

Laphroiag QA Cask

Bowmore Enigma

 

Så frågan är om det är ok tips att gå efter? Om jag ska komplettera med nåt speciellt eller någon som ska bort? Jag tänkte köpa 3-4 flaskor beroende pris. När det gäller smakpreferenser och så så är jag öppen och nyfiken på allt. Jag vill skaffa mig en så bred bild som möjligt så här i början av min karriär.

 

Tack på förhand!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om det nu inte bara är single malt du är ute efter så skulle jag nog säga att du bör prova lite rye och bourbon samt en och annan blend av bra kvallisort! Annars är nog listan ovan rätt bra mix att börja med.

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

ok, har du några tips på rye, bourbon och blend?

På rye har jag tyvärr inget bra tips men personligen gillar jag, bland bourbons, four roses single barrel och small batch. Har själv fått tips på George dickel no 12 som jag också läst gott om. Bland blends finns en uppenbar och det är nikka from the barrel :)

Hibiki 17/21 ska också vara bra men de har jag inte smakat. Inte heller JW green/gold har jag smakat men inbillar mig att de är rätt bra.

 

Edited by Kimball
  • Like 2

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

I mitt tycke är nog Rittenhouse en hyfsad rye att börja med. Woodford Reserve funkar bra som ingångs-bourbon

Håkan Andersson

Köpingebro

Ardbeg Committee member 411611

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...