Jump to content
whiskyforum

Skicka 30+ flaskor till WA, hur?


H W
 Share

Recommended Posts

Kan någon vänlig själ berätta hur man enklast får ned 30+ flaskor till WA?
Finns det något fraktföretag som kan skicka en pall eller större kartong, försäkrat med vetskap av att det är whisky de fraktar?

 

Vad kan det i så fall kosta på ett ungefär? En resa med bil fram och tillbaka är inte heller gratis så jag hoppas kunna leja bort frakten om det går.

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Närmare 200 view's och ingen vet hur man skickar ett större parti. Det kanske inte ens är möjligt.

 

Finns det fraktbolag som kan hantera flera små kartonger då?

 

 

Tack på förhand.

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet finns det inget fraktbolag som godkänner att man skickar alkoholhaltiga drycker. Det går ju att skicka ändå, det gör vi ju alla ständigt, men någon försäkring eller ersättning vid skada får man ju inte.

 

Annars tror jag Schenker blir billigast om man skickar ett större paket, dock max 30kg. Men det går ju att skicka i 2 paket.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Har antingen kört ner till Rendsburg och lämnat, men jag har ju närmre, eller så har vi tagit med i bilen till Limburg på mässan, han tar emot där också, och då har jag väl rätt långt också

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Känns bra att jag i princip bara har whisky som jag inte vill skiljas ifrån, utan en dag dricka.

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

posten godkänner att skicka alkohol. även försäkrat... var uppe en diskussion på en Facebook sida om detta och någon hade ringt och kollat med dom. står inget längre på deras sida om att det skulle vara förbjudet som jag vill minnas att det gjorde förr...

Johan Kjällgren
SMWS Medlem
Ardbeg Committee Member
Bowmore Inner Core member

Link to comment
Share on other sites

Varför inte nyttja whiskyforum eller Whiskybase för flaskorna? Visst är det spännande med auktion, men provisionen är inte särskilt spännande, i mitt tycke dvs.

Vad gäller frakt så kan du skicka med posten, blir väl 3 rätt stora paket, och ca 2.500:- i kostnad. (Löst baserat på vikten av standardflaskor utan trälådor etc dvs..)

Reyan Johvallius
Köpingebro

Link to comment
Share on other sites

posten godkänner att skicka alkohol. även försäkrat... var uppe en diskussion på en Facebook sida om detta och någon hade ringt och kollat med dom. står inget längre på deras sida om att det skulle vara förbjudet som jag vill minnas att det gjorde förr...

 

För några veckor sedan läste de upp försäkringsvillkoren på mitt postkontor och sade att det inte gällde alkohol. Vore bra med klarhet kring detta!

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

lite skumt att dom lämnar olika besked... Men som jag skrev så var det i andra hand jag hört det av han som hade ringt dom. Kan mycket väl vara han som missförstått dom.

Johan Kjällgren
SMWS Medlem
Ardbeg Committee Member
Bowmore Inner Core member

Link to comment
Share on other sites

Precis som Gunnar skriver, själv har jag skickat oförsäkrat med både posten och schenker, det är bättre pris med sistnämda.

 

Enligt hemsidan har posten har fortfarande förbud på att skicka alkoholhaltiga drycker, det har inte försvunnit Posten villkor.pdf

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar och förslag! Anledningen med WA var att slippa hantering av allt för många paket.

Jag funderar ett tag på detta. Kanske kommer det upp en lista här snart.

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Vart står det att alkohol är olagligt att skicka? Har lite svårt att tro att det är så...

Jag håller med, varför skulle det vara förbjudet att skicka alkohol. Hur kan i så fall Systembolaget skicka flaskor mellan sina försäljningsställena.

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med, varför skulle det vara förbjudet att skicka alkohol. Hur kan i så fall Systembolaget skicka flaskor mellan sina försäljningsställena.

Exakt... Dom använder... Gissa vilket företag?... Jo Posten. Dessutom erbjuder SB hemleverans samt det går att beställa från ex the whiskyexchange helt lagligt... Så olagligt att skicka alkohol... Nej, det är inte sant.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med, varför skulle det vara förbjudet att skicka alkohol. Hur kan i så fall Systembolaget skicka flaskor mellan sina försäljningsställena.

Vad använder Systembolaget för speditör? Någon som vet?

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Vad använder Systembolaget för speditör? Någon som vet?

Jag har kört lastbil på ett grossföretag och där jag körde ut alkohol till såväl Systembolaget som restauranger. Om det är olagligt att frakta alkohol så kan det knappast gälla Systembolaget och företag med utskänkningstillstånd. Men i så fall kan inte lagförbudet beror på att det skulle vara farligt att frakta alkohol. Eftersom det knappast kan vara mindre farligt att frakta alkohol till Systembolaget.

 

Jag har en högst ovetenskaplig känsla av att fraktföretaget har själva valt tro att det förbudet att frakta alkohol för att det passar deras syften. Men som sagt enbart spekulationer. Nån kanske kan ta reda på fakta.

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Vad använder Systembolaget för speditör? Någon som vet?

Hämtade senast för ett par veckor sedan ett par flaskor öl som hade levererats till SB med just posten. (Fraktlappen satt kvar på kartongen).

 

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Tror att det har blivit något missförstånd nu, att det skulle vara olagligt kan jag inte tänka mig, däremot tillåter inte posten att privatpersoner skickar alkohol med dem, de har ju en del restriktioner som sagt, snus, tobak, alkohol, guld, pengar, ädelstenar och mer, allt uppställt under 1.5.2 i villkoren.

 

De skiter nog högaktningsfullt i om vi skickar dessa saker i våra paket men de friskriver sig från ansvar vid ev. förlust eller skada med denna skrivning.

  • Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Morsning! Ser att de hänvisar till alkohollagen, men ser inget som säger något om att det inte skulle vara tillåtet att transportera alkohol, inte helt oväntat. :-)

 

Detta handlar om att man inte vill ha vissa typer av varor i sitt distributionsnät (av olika skäl) och säger att de är förbjudna generellt. Inte att det skulle vara olagligt (om man då inte hävdar att man inte kan säkerställa att paketet inte hamnar hos underårig kanske) eller klassas som farligt gods. Avsteg görs för utvalda kunder, antar jag som i fallet med SB.

Alkohol som är buteljerad brukar räknas som ID/UN8000 (begränsad farlig mängd på flyget) om det inte transporteras i bulk, då handlar det om UN1170 och har lite hårdare restriktioner. Ingen av dem har särskilt stora begränsningar för vägtransport dock, ID/UN8000 har stora undantag på flyget (mestadels pga. undantag som härrör till taxfreeförsäljning ombord på flygen), jag kommer inte ihåg exakta kvantiteter dock eftersom jag inte har farligt gods-böckerna hemma.

Postpaket transporteras uteslutande på väg (ADR) och tåg (RID), skickar ni Expresspaket så flygs det (och faller under IATA-DGR regelverket), dock tror jag ingen här känner att de har så bråttom att de vill betala så mkt. extra för transporten att det ens är ett teoretiskt problem. :)

Edited by FarbrorFrey
Link to comment
Share on other sites

Mycket oklarheter här men en god vän till mig, tillika f.d. en högre chef på DHL, har inte ens han kunnat ordna en frakt till Rendsburg å mina vägnar. Alla har ju säkert haft en DHL-bil utanför huset som levererar TILL dig för det är nämligen olika regler inom Europa, heja EU. Främsta skälet till att DHL inte ville befatta sig med spritleveranser var enligt honom en svensk policy inom företaget för att minska risken för rån. Samma gällde tobak. Men som någon sade, vill de så kan de. För ett halvår sedan berättade samme kille att de upphandlade transporter åt Absolut i Kristianstad så när mammon talar går det bra att köra sprit. Som posten gör åt SB.

Mats Svensson

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på att starta upp vinimport och då har jag haft kontakt med 3plogistik för att skicka vinerna till Systembolaget och till restauranger runt om i Sverige. Vet inte om det då är ett krav att de förvarar alkoholen eller om de skickar utomlands, men det kan vara värt att fråga dem i alla fall. Själv ska jag snart ner och lämna ett gäng flaskor till WA men jag bor ju i södra Sverige och kombinerar med en liten tysk/dansk semester så dåblir det värt resan.

Karl-Johan Arto

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...