Jump to content
whiskyforum

Japanskt!


Comus
 Share

Recommended Posts

Vad tror ni om, Hakushu 18, Nikka Taketsuru 17,21, Nikka Miyagikyou 15, Nikka Yoichi 15, Yamazaki 18, sherry???

 

Hur rankar ni dessa, ni som vet?

 

 

2000kr för en Hakushu sherry cask eller 2 yamazakis eller några av de andra? vad tror ni är bäst att lägga slantarna på?

 

Tacksam för svar.

Edited by Comus
Link to comment
Share on other sites

Yamazaki 18 för under 600:- som Viking Line tar för den är rent löjligt prisvärt.

Den är ett måste att ha hemma.

Så jag skulle säga tre Yamazaki 18 före en Hakushu.

Auuuurgh!!! vilket pris?!?!?! stört bra ju... hmmm, varför kör inte SB lite "Viking Line"-rea nån gång???? :D typ nu idag hade det suttit fint? sjukt sugen på en yamazaki 18 för det priset! :D

Link to comment
Share on other sites

Yoichi är helt magiskt!

svårt att säga och kvantifiera såklart, men, hur pass mycket bättre är 15åringen än 10an som man hittar på bolagets ordinarie sortiment?

 

Jag är nämligen inne på att jag borde ta å härnäst köpa mig en Yoichi... jag älskar ju smaken på 10åringen, men, är det så att man "borde" slanta upp mer å köpa 12åriga? 15åriga???

den 20åriga ligger tyvärr inte riktigt inom ramarna för min smärtgräns för whisky just för tillfället (då jag jobbar lite för lite för att kunna motivera ett sånt köp, ptja, egentligen så har jag svårt just nu att motivera priset på 12 eller 15 heller, men, steget prismässigt är ju inte så fruktansvärt många lappar över 10an ändå när man väl slantar ut så att säga)

Link to comment
Share on other sites

10 är fenomenal. 12 är fenomenal + lite till:).

15 åriga är väldigt god, men egentligen så tycker jag att 10 och 12 är mer prisvärda om man har en stram budget. Mest prisvärd är helt klart 12.

Dom andra är absolut goda, men man behöver inte gå all in direkt:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 åringen är smarrig och 20 åringen gudomlig

och den här var Mmmm :blush2::winner: Yoichi rules.

 

post-2746-0-35483400-1394536601_thumb.jpg

 

/

Bola.......

Edited by Bola
  • Like 2

mc.gif

 

Bosse Fagerman.

Link to comment
Share on other sites

stort tack för alla svaren! det gav mig ju en del att tänka på...

 

och, ber om ursäkt till Comus då jag kapade hans tråd...

Link to comment
Share on other sites

Håller Hakushu Sherry Cask högst av dessa.

Är en helt annan femma än Yamazakin, även om den också är riktigt god.

Samlar mässigt då, är 2000kr för mycket tro? borde man liksom köpa den om får chansen?

Edited by Comus
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Yamazaki 18 för under 600:- som Viking Line tar för den är rent löjligt prisvärt.

Den är ett måste att ha hemma.

Så jag skulle säga tre Yamazaki 18 före en Hakushu.

Ja om man kunde fara runt på viking vore det ju toppen förstås

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Är ganska ny i whisky världen men har på senaste året testat mig fram ganska intensivt då jag funnit intresse när det kommer till japansk whisky.

Yamazaki 18 för 600kr låter extremt billigt, pröjsade min flaska för 1200kr ganska nyligen. Om jag skulle ranka dessa skulle jag säga Yamazaki 18 som bäst sen, Miyagikyo 15, Yoichi 15, Taketsuru 21, Hakushu 18. Det är dom som jag har testat iaf som du nämner.

Miyagikyo 12 är också god. Yoichi 20 är nam nam men inte värt det priset enligt mig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Någon som har koll på en amerikanskt tillverkad bourbon för den japanska marknaden? Min vän bjöd mig på ett järn av något han plockat upp i Osaka, men jag kan inte dra mig till minnes vad den hette.

lät spännande!!! återkom gärna om du klurar ut vad det var!

Link to comment
Share on other sites

jag har ju varit bra frånvarande hära senaste tiden, men, gjort slut på en flaska nikka yoichi 10 rätt nyligt, och, ptja, den är ju (censurerat) god, men?!?!?! är den "vattnigare i konsistensen" än förut? bara jag som upplever den "tunn" jämfört med förr?

 

mvh

/peter

 

EDIT: kan ju såklart vara ett klassiskt fall av senilitet/åldrande som gör att jag i minnet lyft den högre förut i minnet än den egentligen är värd (ja, jag gillar oljig "fet" whiskykänsla i munnen)

Edited by pppetr
Link to comment
Share on other sites

Jag är intresserad av Nikka Miyagikyou, framförallt 15-åringen, men vore trevligt om någon här har testat 10/12/15 åringarna och har lite synpunkter på dessa tre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...