Jump to content
whiskyforum

Köpa new make eller annan ung whisky till 30l ex-Smögen fat?


Recommended Posts

Mitt fat ifrån Smögen (28-30 liter ny fransk ek, oloroso sherry) har precis buteljeras. Nu tänkte jag och de andra fatägarna återanvända fatet. Så kan någon svara på eller ge förslag på följande frågor och funderingar:

  1. Finns det någonstans där man kan köpa ca 30l newmake? Helst rökig sådan. Frågan är ställd till Whiskybroker men har inte fått svar därifrån än.
  2. Då jag inte har stora förhoppningar att köpa newmake så funderar jag på att köpa någon ung, billig, rökig och fatstark whisky som skall få en finish på mitt fat. Ung Laphroaig är det första som jag kommer att tänka på. Kanske något i stil med ”As we get it (Laphroaig) Ian MacLeod 58,9% för 40 euro eller Classic of Islay (Lagavulin) JWWW för 40euro. Några andra förslag? Problem blir att få tag på ca 40 flaskor av whisky.
  3. Någon som vet när nästa batch Laphroaig 10 YO CS kommer? Kanske man skall köpa 40 flaskor av denna och tanka fatet med?

Tack på förhand!

Johan Larsson

Landskrona

Link to comment
Share on other sites

Har smakat återfyllt Mackmyrafat med hembränt... Det smakar faktiskt över förväntan efter ett par år :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Har smakat återfyllt Mackmyrafat med hembränt... Det smakar faktiskt över förväntan efter ett par år :)

Är det bättre än orginalet ?;)

  • Like 1

Sven-Eric Wennerbert

köper gärna äldre lagavulin

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är med i ett projekt där vi först har fyllt ett Mackmyrafat med sherry som fick ligga och dra ett litet tag, och sen hällt på rökig new make från St George Distillery.

Detta fat fylldes med new make'n för 3 år och 3 månader sedan och väntar nu på att butteljeras.. :drool2:

http://www.englishwhisky.co.uk/the-distillery

  • Like 1

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Precis min tanke!

Går säkert att göra någon deal med dom...

Det skulle inte vara några problem att lämna in mitt Mackmyrafat till Box för fyllning samt lagring när jag har buteljerat det :)

 

...har jag fått veta av Hasse Nilsson.

 

Jag citerar: "Vi har flera som gjort som du och fyllt upp Myratunnor, vi tycker det är

lite kul att ha i lagerhusen."

 

:D

Edited by Kainen

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Jag är med i ett projekt där vi först har fyllt ett Mackmyrafat med sherry som fick ligga och dra ett litet tag, och sen hällt på rökig new make från St George Distillery.

Detta fat fylldes med new make'n för 3 år och 3 månader sedan och väntar nu på att butteljeras.. :drool2:

http://www.englishwhisky.co.uk/the-distillery

 

Köpte Ni new maken och fyllde fatet på plats? Eller köpte Ni bara new maken och fyllde fatet här hemma? Blev resultatet bra?

Johan Larsson

Landskrona

Link to comment
Share on other sites

Det skulle inte vara några problem att lämna in mitt Mackmyrafat till Box för fyllning samt lagring när jag har buteljerat det :) ...har jag fått veta av Hasse Nilsson. Jag citerar: "Vi har flera som gjort som du och fyllt upp Myratunnor, vi tycker det är lite kul att ha i lagerhusen." :D

 

Kan tänka mig att de ser det som en kul grej att sampla på sig konkurrenternas fat.

 

 

Johan Larsson

Landskrona

Link to comment
Share on other sites

Bara jag som är väldigt nyfiken på hur det som buteljerats smakar...?

 

Inget löfte men jag får försöka sampla upp en flaska här på forumet när jag fått hem flaskorna så kan Ni avgöra själva. (Har själv bara smakat två centiliter på plats med en smärre förkylning i kroppen. Då var jag positivt överraskad. Mycket oljig, fin sherrypåverkan och med en härlig rökpuff i eftersmaken.)

  • Like 2

Johan Larsson

Landskrona

Link to comment
Share on other sites

 

Köpte Ni new maken och fyllde fatet på plats? Eller köpte Ni bara new maken och fyllde fatet här hemma? Blev resultatet bra?

Jag var inte inblandad i anskaffningen av New maken, men den kom på 70cl-flaskor som sedan hälldes i fatet i anslutning till lagerplatsen.

Då den ännu inte är butteljerad så har jag inte provat den än, men ska enligt fatskötaren smaka riktigt bra. Om du är intresserad så kan

vi kanske byta (ett mindre eller större) sample lite senare. Jag har även en liten skvätt av new maken kvar om du vill prova den.

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag var inte inblandad i anskaffningen av New maken, men den kom på 70cl-flaskor som sedan hälldes i fatet i anslutning till lagerplatsen.

Då den ännu inte är butteljerad så har jag inte provat den än, men ska enligt fatskötaren smaka riktigt bra. Om du är intresserad så kan

vi kanske byta (ett mindre eller större) sample lite senare. Jag har även en liten skvätt av new maken kvar om du vill prova den.

 

Vet du vart ni köpte er new make?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...