Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
Herman

Köpråd, 1976

Recommended Posts

Önskar köpråd på "bra" whisky från 1976.

Allt är förvisso relativt men mottager gärna era råd om vad och varför!

Hälsningar

Herman

”That was a great time, the summer of ’71 – I can’t remember it, but I’ll never forget it!“

- Lemmy Kilmister

Alla är vi små i början - så även min samling...

Ett förvisso inte HELT tillförligt sätt att checka läget är ju att våga lita till de som "rejtat" whisky på whiskybase (kolla också förstås hur MÅNGA röster en viss whisky fått, den där NAS single casken från Glenfiddich som leder ligan på 98p har bara fått en röst så den kanske inte riktigt är pålitlig): http://www.whiskybase.com/search?q=vintage%3A1976

David Tjeder

1976 var ett superbt år, för whiskytillverkning. Två lysande exempel på det är whisky tillverkat det året hos Benriach och Tomatin (för att nämna några).

De gamla skottarna säger att det var riktigt bra somrar 1975 och 1976, för odlingen av kornet, som främst lade grunden för den fina whisky vi idag känner till. Men det är säkert en rad andra faktorer som också varit med och påverkat. Men ett bra korn är bästa möjliga start i varje fall.

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Klicka två gånger på "rating" så får du alla whiskies organiserade efter deras poäng…

David Tjeder

Det låter ju trevligt att 76 var ett kanon år för whisky!

Blir att titta igenom whiskybase idag då. Återkommer säkert med fler frågor...

Tack för hjälpen!

”That was a great time, the summer of ’71 – I can’t remember it, but I’ll never forget it!“

- Lemmy Kilmister

Ardbeg OB OB for Feis Isle 1976/2004, Sherry C#2398, 504 Bts.

Brora 30yo DL Platinum 1976/2007 57,5%

Laffe OB 1976

Bra grejer men du kanske vill hålla dig under 5k?

Mikael Weisz - Växjö

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Nja, 5' kommer jag nog inte att lägga på en flaska! iaf inte till att börja med... :unsure:
Har alltid älskat whisky men det här med att samla är helt nytt för mig. Förut har jag haft kanske max 2-3 olika sorter hemma och enbart sorter som jag inte behövt haft ågren över om dom skulle råka ta slut en kväll i goda vänners sällskap....

Nu är väl tanken att jag ska lära mig mer om whisky, samt bygga upp en liten samling. Dels en del bestående av "drickbar" whisky, men även en liten del av "se-men-inte-röra" whisky! Starten på hela samlingen blev en Auchentoshan 12 och Smögen Primör(2 st). Har även ett eget 10L fat här hemma med tanken att göra helt egen whisky(se separat tråd vid intresse).

Nästa inköp kommer nog att bli från just 76, då det är mitt födelseår. Kommer även försöka samla på mig whisky från "icke officiella" destillerier! Springer emellanåt på mycket gott på mina jobbresor utomlands! =)

- Lemmy Kilmister