Jump to content
whiskyforum

HP 17yo Green Dumpy Black label

highland
 Share

Recommended Posts

Har lite funderingar, frågor ang. denna 17-åring. Har hittat 3 olika 1958-1975, 1960-1977, och en som det bara står 17yo på, Etiketten är samma vad jag kan se enda skillnaden är en papperslapp som hänger i ett snöre runt halsen på 1958´n och 1960´n, och en utan snöre o papperslapp. Någon som vet när den utan snöre o lapp destillerades eller ska man bara anta att det är i slutet på 50-talet-början 60-talet. Å jag som har kritiserad Mackmyra för att dom på Reserve hänger flaskans identitet i ett snöre runt halsen på flaskan, kan dom har tagit efter Highland Park?

post-2015-0-92879700-1397506416_thumb.jpg

post-2015-0-06645200-1397506448_thumb.jpg

Christer Lagestig

Lagan

Köper gärna samples av gamla Highland Park, skicka ett PM.

Kan det inte bara vara så att den utan lapp och snöre har tappat lappen och egentligen är någon av de andra utgåvorna?

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Har nu satt fart på Martin Markvardsen, hans först tanke var att den är från 1957 men han ville kolla etiketten lite extra noga, så vi får se vad han kommer fram till.

Christer Lagestig

Lagan

Det skall väl finnas en 1957-1974 och en utan dest. och but. år angivet som släpptes 1975 men maila Olivier Humbrecht, han är verkligen en auktoritet på HP.

edit: Martin Markvardsen så klart, han och Olivier tillsammans utgör en enorm kunskapsresurs.

Edited by whiskystore
  • Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Det skall väl finnas en 1957-1974 och en utan dest. och but. år angivet som släpptes 1975 men maila Olivier Humbrecht, han är verkligen en auktoritet på HP.

Då borde 1975´n vara destillerad 1958 mitt födelseår, 1957´n har jag inte sett men jag litar på dig, ska försöka komma i kontakt med Olivier

Christer Lagestig

Lagan

Fick en återkoppling från Olivier idag, green dumpy black label buteljerades mellan 1974 och 1980, den utan dest. och but. år är troligen destillerad mellan 1958 och 1960. Finns ingen dokumentation enligt Martin, Olivier skrev bl.a. så här Make sure that this 17yo is not a 1958 or 1960 that has lost it´s label attached on the neck. Så jag frågade hur ser man det, svaret blev, hard to see I have to admit. Av den enkla anledningen att alla har samma etikett. Han avslutade med följande, In any case the 1958 and 1960 are very good whiskies. Så slutsatsen blir köp, köp det är bra whisky.

Christer Lagestig

Lagan

Fick en återkoppling från Olivier idag, green dumpy black label buteljerades mellan 1974 och 1980, den utan dest. och but. år är troligen destillerad mellan 1958 och 1960. Finns ingen dokumentation enligt Martin, Olivier skrev bl.a. så här Make sure that this 17yo is not a 1958 or 1960 that has lost it´s label attached on the neck. Så jag frågade hur ser man det, svaret blev, hard to see I have to admit. Av den enkla anledningen att alla har samma etikett. Han avslutade med följande, In any case the 1958 and 1960 are very good whiskies. Så slutsatsen blir köp, köp det är bra whisky.

haha, ja där ser man, det är svårt med dessa gamla flaskor, man önskar att de vore stämplade antingen på etiketten eller på glasbuteljen, nu blir det till att detektiva lite mer.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

haha, ja där ser man, det är svårt med dessa gamla flaskor, man önskar att de vore stämplade antingen på etiketten eller på glasbuteljen, nu blir det till att detektiva lite mer.

Glömde tala om att du hade rätt igen, det finns en 1957-1974.

• Like 1

Christer Lagestig

Lagan