Jump to content
whiskyforum

god första whisky för nybörjare


Recommended Posts

Hej gött folk , är så att jag börjat få smak för whisky drickandet på något konstigt sätt ( alltid tyckt det smakat vidrigt)

är ju dock endast 23 år fyllda , sägs ju att man lär sig genom livets hårda gång ;)

 

tidigare whisky sorter som jag druckit har varit macleod`s islay 8 years, macleod`s highland 8 years , islay mist de luxe

och jack daniel`s tennessee

 

av det jag själv känner smak mässigt så gillar jag macleod`s islay 8 years starkt ! kanske aningen rökig och lite för klen eftersmak ( inte så långvarig eller brännande) rinner ner lite som vatten

 

macleod`s highland 8 years lite samma sak här , rinner ner väldigt lätt då eftersmaken är lite för klen , i övrigt så är den extremt god ! , inte det minsta rökig

 

islay mist de luxe tycker jag var en väldigt spännande whisky som jag gillade skarpt, eftersmaken var väl balanserad och rökigheten lagom påtaglig, kanske ev skulle vart lite kraftigare karaktär i den.

 

jack daniel`s tennessee kan varit det äckligaste jag druckit någon gång, någon konstig bismak som jag inte riktigt kan berätta vad det är, blev rätt så besviken

 

så av detta att döma så är jag en riktig nybörjare på detta med whisky drickande, undrar om någon kan rekomendera någon ny spännande whisky som inte får vara allt för dyr ( absolut maxtak 500) och som är lagom rökig med en relativt kraftig eftersmak, om den är lite halv rökig så gör inte det något heller.

 

 

tack på förhand // daniel en riktig nybörjare

Link to comment
Share on other sites

GIllar du rökigt så kan du gå på Ardbeg TEN. Det är den billigaste i hela rangen, men utan tvekan fantastisk ett under! Annars har du Bowmore 15 Darkest (att föredra framför 12 åriga). Den ända nackdeln är att den är kylfiltrerad och kan bestå av färgämnen! Men smaken är otroligt bra. Gillar du orökig whisky så får det väll bli Glenmorangie Original, eller Mackmyra Den Första Utgåvan!

Link to comment
Share on other sites

Highland Park Ambassador's Choice 10 years (nr 456)

Highland Park Cask Strength (nr 554)

The Ileach Single Malt (nr 515)

Nikka from the Barrel (nr 551) Ardbeg Ten Years (nr 513)

Laphroaig 10 Years(nr571)

Laphroaig Quarter Cask (nr 10497)

Talisker 10 Years (nr 411)

 

Plockade ut några som jag tycker kan vara intressant

Edited by Fisken
  • Like 1

Mikael Frisk

Hudiksvall

Link to comment
Share on other sites

Lite längtar man ju tillbaka till när man va nybörjare...nu är man ju så där "kräsen" och det är en väldig procedur innan man hittar nåt nytt och spännande, haha!

Lycka till med ditt whisky-intresse, själv började jag på "fel sida", med whisk(e)y från Irland...

Ett litet råd, fastna inte i det rökiga sortimentet, det finns god whisky från alla delar av Skottland.

  • Like 3

Stefan Wallin

Link to comment
Share on other sites

nu har man fått lite att tänka på , tänkte att man kanske skulle köra på varannan rökig och varannan lite mindre rökig för att lära sig karaktärs skillnaden på olika sorter, detta är ju dock lite som en djungel .

finns det några speciella saker som man skall tänka på när det gäller whisky , mer än att den skall vara i rumstemp ?

alltid kul att lära sig nya saker och att få nya erfarenheter .

Link to comment
Share on other sites

Mängden vatten beror helt på whiskyn, dagen och din egen smak. Prova dig fram försiktigt med några droppar i taget.

 

Angående tiden så brukar jag låta whiskyn stå kanske tio minuter före jag börjar smaka. Tror inte du kan ge whiskyn för mycket tid, jag är bara otålig..

 

Kolla whiskybanken. Där finns det en hel del att prova på utan att man behöver köpa helrör. Kommer också ihåg att det ibland har gjorts nybörjarepaket med olika typers whiskyn att prova på.

  • Like 1

Niklas Kronberg

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

The Glenlivet Guardians

Link to comment
Share on other sites

Classic Malts Coastal Collection (nr 10428) på Systembolaget är mitt förslag.

 

Då får du tre 20 cl flaskor för 399 kr: En Talisker 10 år 45,8%, en Clynelish 14 år 46% samt en Caol Ila 12 år 43%.

  • Like 1

Mats Knutsson

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...