Jump to content
whiskyforum

Kräft..ssscccchnapps


Puttriken
 Share

Recommended Posts

Vad rekommenderas det för snapps till kräftorna i år?

I julas hade jag köpt en flaska som jag tyckte var helt ok. Jag har för mig att

den hette Norrlands och någonting mer men jag kan inte hitta den i SBs sortiment.

Den påminde lite om Skåne akvavit fast den kändes lite mer "ädel" och inte lika

skarp. Resterna på den flaskan gick åt i påskas och liket gick till återvinning..

 

Så tips på en trevlig kräftsnapps tas gärna emot, då åtgången på snapps hos mig

är liten så föredrar jag flaskor som rymmer max 50cl och som inte gör för stora hål i plånboken.

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

I beställningssortimentet finns 177-02, Kallsupen. 50 cl för 183,00. Eller om du vågar språnget upp till 70 cl, så funkar Aalborg Dild väldigt bra till kräftor. 251,00. Men annars är ju Norrlands riktigt bra.

  • Like 1

Lars Gunnar Samuelsson
Alingsås.

Slainte.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar denna... Snygg, hyfsat billig och framförallt god! Finns en röd back och en svart... Med olika smaker :)

 

http://www.granqvistbev.se/sortiment/kryddat-brannvin/en-back-snaps/

 

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Varför inte ställa din Ardbeg TEN i frysen.

Blir utmärkt som snaps

  • Like 1

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

 

Den var det tyvärr inte, jag har redan kollat på SB's hemsida och jag hittar inte den som jag menar.

 

Jag gillar denna... Snygg, hyfsat billig och framförallt god! Finns en röd back och en svart... Med olika smaker :)

http://www.granqvistbev.se/sortiment/kryddat-brannvin/en-back-snaps/

Har provat dom miniflaskpaket som SB har. Flera av dessa är goda men nu för tiden så om jag tar 2-3 snappsar till maten så vill jag ha smaken ska vara densamma på alla.

 

Varför inte ställa din Ardbeg TEN i frysen.

Blir utmärkt som snaps

Ardbeg TEN har jag inte provat, har däremot haft fryskall Laffe 10 som snapps ett flertal ggr. med mycket gott resultat. Jag har ingen Ardbeg och är inte så sugen på att köpa en för tillfället.

 

I beställningssortimentet finns 177-02, Kallsupen. 50 cl för 183,00. Eller om du vågar språnget upp till 70 cl, så funkar Aalborg Dild väldigt bra till kräftor. 251,00. Men annars är ju Norrlands riktigt bra.

Bra tips! Ska dock vänta och se om jag får några andra tips innan jag går och beställer en sådan.

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Annars gillar jag Skåne som snaps... Funkar till kräftor och sill... :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Något nytt?

 

Gilde (lite sötare "extra" fatlagrad akvavit - 86593 (~5år) /70169 (~12år) ) länk / länk

eller

Ryttmästarbrännvin (fänkål, kummin, enbär, honungssötad - 87705) länk

kanske kunde vara något.

 

Allt med reservation för att kräftor inte är något som ingår i kostcirkeln vad mig anbelangar...

 

(Det var ingen gammal Sulfitsprit du far efter? Norrlands Akvavit var det förr, och Sundsvalls Taffel var väl den sista? [EU förbjöd väl sulfitsprit -08?] men var en gång ganska vanligt. Den hade lite udda oljig rik smak gjord på träindustrirester som den var. Träsprit på annat sätt :-) )

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Sulfitsprit har jag tyvärr ingen kunskap om.

Bra tips alla tre, dock lite för mycket pengar för två av dom. Femåriga Gilde är mer i min prisklass och är kandidat till att hamna på mitt matbord.

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Möjligen lite OT, men OkryddadTaffelakvavit var en "träsprit" som var riktigt god till kaffegök. Slutade tyvärr säljas runt 1981 eller så. Kommer ihåg att jag köpte de sista 7 flaskorna på bolaget hemmavid. Synd, för den innehöll ingen finkel alls och gav därmed mindre bekymmer dagen efter enl. min mening ;).

 

I övrigt har jag med fördel använt maltwhisky som snaps till kräftorna under senare år och framförallt en rökig variant sopar banan med all akvavit. Ska man tvunget ha en akvavit är Linieakvavit en sjörullad variant som är mjuk occh god.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...