Jump to content
whiskyforum

Tips på bra Glen Scotia


FarbrorFrey
 Share

Recommended Posts

Har haft svårt att hitta någon Glen Scotia som jag gillar, deras ordinarie buteljeringar tycker jag är sådär...

 

Har provat en eller två IB's, men inget som fallit mig i smaken. Känner dock att jag vill ge dem en ny chans, för det är ett trevligt ställe och Iain som sköter ruljangsen dagligdags var himla bra att språka med sist vi var där.

 

Så nu ställer jag frågan till alla er, vad ska man satsa på för att bli Glen Scotia frälst?? :)

Link to comment
Share on other sites

Har inte provat många Glen Scotia men jag köpte en flaska för några år sen som var rätt så bra. En IB från Kintra: http://www.whiskybase.com/whisky/21273/glen-scotia-1992-kiw

 

Tyvärr har jag inget kvar utav den och auktionssidorna är väl enda hoppet att lokalisera en flaska.

Fredrik Jokela

 

Söker alltid intressanta samples, speciellt av äldre Brora

Link to comment
Share on other sites

Denna är mums:

Glen Scotia 19y 1992/2011 - Individual Cask Bottling - Sherry Butt, 359 Bts DR 59,6%

Tyvärr så är den slut hos Clydesdale........

 

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Förutom de som är nämda ovan så har Malts of Scotland släppt några fina -72:or, dock ganska högt pris på dessa, även 1991 cask 12009 är bra till ett betydligt bättre pris.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

De enda två bra som jag testat av 17 betygsatta är:

 

 

Glen Scotia Dun Bheagan, C#2191 31yo 1975 2006 51,4% 90p

 

Glen Scotia Signatory Oval decanter, C#845, 254b. 31yo 1974 2005 44,9% 91p

Edited by Mickeman

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

PNA Glen Scotia - är en av de absolut bästa jag provat - tyvärr slut på systemet men dyker upp då o då på auktion.

 

Peter

... och då menar du inte den PNA miniatyr av Glen Scotia som kom ut flera år tidigare och som var på 43%. Den du nämner är väl den på 46.2%. Håller med om att den är en av de bättre från Glen Scotia, utan att för det vara en absolut höjdare.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Inte för att vara negativ men att bli Glen Scotia frälst på grund av whiskykvaliteten torde inte bli lätt.

 

Det ska inte alltid vara så lätt här i livet, utmaningar förnöjer! ;)

 

Tack allesamman för bra tips, ska botanisera lite nu bland dem och sedan blir det ett köp vad det lider. Har man lite flax kanske det är någon butik som har kvar en butelj eller två av de ni tipsar, annars blir det väl att se auktionerna an.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jag kan inte tipsa om något som gör att man blir glen scotia-frälst...då den enda jag smakat är den 14åriga "peated" som finns på bolaget...

 

MEN! det jag kan tipsa om är att just den, fanimig är bland det bästa jag vet som måltidsdryck till sill???

en sallad på nykokt hackad färskpotatis, isbergssallad, tomat, olivolja, peppar och grovsalt, sen favorit-sillen till det och ett glas glen scotia 14y peated till det (med en liten skvätt vatten i för min del) tycker jag är sjukt trevligt!

 

dock är denna enda flaskan scotia jag ägt snart slut och troligen kommer jag inte köpa nån ny då den var ganska slätstruken och enfacetterad till smak i övrigt.

Jag köpte den faktiskt då den kom till systemet mest för jag blev nyfiken och för att flaskan var så jävla ful...

Samt så var ju priset inte så svettigt direkt för nåt hyfsat %starkt och ofärgat...

Men, då jag först drack den ensamt och bara satt och njöt av den så tycker jag den inte alls kom till sin rätt riktigt, som sagt, kändes väldigt enfacetterad, "trist" och, egentligen baserat på absolut ingenting så var det första som poppade upp i mitt huvud "kan ju INTE ha använt sig av "qualitycasks for maturation" hära (quality casks for maturation hördes såklart i mitt huvud som om Ralfy själv hade sagt det :D). Som sagt, detta intryck är ju egentligen baserat på ingenting, annat än det att jag omedelbart förundrades över hur något kan ha mognats så pass "länge" (inte länge beroende på vad man jämför med såklart) som 14år men ändå inte "fått med sig" mer smakintryck till mitt glas så att säga... om det är förståeligt...

 

sen däremot då jag nån gång råkade ha lite kvar i glaset när middan var klar och serverad så drack jag den faktiskt TILL maten (inte så att det för min del är vanligt, då jag vanligtvis och helst dricker whisky ensamt utan nåt till).

Och då liksom "klickade" det mellan mina smaklökar, Glen Scotian och den sill och sallad som åts... hade denna varit typ en hundring billigare på systemet så hade jag nog alltid haft en stående hemma ENBART för att ha till sillen...

 

mvh

/peter

 

EDIT: om nån undrar över min favorit-sill så är det egentligen min sambos egen-inlagda sill som hon brukar göra, men, av de som finns att köpas, typ abbas så är det antingen fransk löksill eller den vanliga inlagd sill... :D tänkte kan vara bra som referensram till vad som vanligen är det som slinker ned tillsammans med Scotian... :D

Edited by pppetr
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Den flaskan jag tipsade om från Kintra finns nu på Whiskybase Marketplace för €65

 

Tack för tipset Fredrik, den är nu införskaffad! Ska bli spännande att prova, jag vet att om du rekommenderar en sherrylagrad whisky, så lär det vara bra grejor. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Tack för tipset Fredrik, den är nu införskaffad! Ska bli spännande att prova, jag vet att om du rekommenderar en sherrylagrad whisky, så lär det vara bra grejor. :)

Haha, precis! Kan säga att den är annorlunda men inget spår av svavel i alla fall. Kul att du köpte den, skulle vara intresserad av ett sample om möjlighet finns.

Fredrik Jokela

 

Söker alltid intressanta samples, speciellt av äldre Brora

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...