Jump to content
whiskyforum

Hur hitta limiterade flaskor?


Soffan81
 Share

Recommended Posts

Hej! Trevligt forum detta . Är ny här och ska börja bläddra bland trådarna som finns här. Finns mycket att läsa och lära sig :)

 

Är ny när det gäller whisky och har än så länge bara testat vanliga sorter som old pultney, Macallan, glenmorangie och liknande . Alla under 500kr

 

Favorit än så länge är nog nikka from the barrel

 

Hur som helst, anledningen till den här tråden var för att jag vill veta var man kan läsa om alla dessa lite mer ovanliga flaskor som släpps i ett begränsat antal. Har förstått att det har släppts nån ardbeg som verkar vara populär.

 

Finns det någon lista eller nåt där det står när olika whiskys släpps och hur många flaskor och så?

 

Det vore kul att själv ha nån flaska som inte är så vanlig hemma i whiskyhörnet :)

 

Tack så länge.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en kille som har denna sida. Där brukar han uppdatera kommande släpp på bolaget http://whiskynorden.webnode.se/nyheter/systembolaget/

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Känslan för vilka flaskor som är "speciella" eller limiterade är något man bygger upp på några år. Man får en viss känsla helt enkelt.

Annars gäller det att t.ex. ha koll här på forumet, då märker man ganska snabbt vilka produkter som det är lite "surr" kring.

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Det finns en kille som har denna sida. Där brukar han uppdatera kommande släpp på bolaget http://whiskynorden.webnode.se/nyheter/systembolaget/

tack för tipset :)

 

Känslan för vilka flaskor som är "speciella" eller limiterade är något man bygger upp på några år. Man får en viss känsla helt enkelt.

Annars gäller det att t.ex. ha koll här på forumet, då märker man ganska snabbt vilka produkter som det är lite "surr" kring.

ok så alla har bara fått en känsla av att Ardbeg supernova kommer bli populär? förstår inte riktigt hur du menar. Det måste väl vara något annat som gör att folk vill ha den?

 

Köp valfri singlecask från SB's beställningssortiment, 200-500 flaskor från ett enda fat är ju roligare och betydligt mer speciellt än hypade mediala släpp på flera tusen flaskor världen över

brukar det bara finnas 200-500 flaskor när det kommer singlecask? dom måste ju ta slut med en gång? Hur vet man vilka som är singlecask? går det att sorera på det kanske?

Link to comment
Share on other sites

1 - ok så alla har bara fått en känsla av att Ardbeg supernova kommer bli populär? förstår inte riktigt hur du menar. Det måste väl vara något annat som gör att folk vill ha den?

 

2 - brukar det bara finnas 200-500 flaskor när det kommer singlecask? dom måste ju ta slut med en gång? Hur vet man vilka som är singlecask? går det att sorera på det kanske?

 

1 - Ardbeg är ett varumärke vars produkter är omåttligt populära, flaskor som släpps för "the committee" är typiska samlarobjekt.

 

2 - Ett bourbon-fat är 200 liter, ett sherry-fat 500 liter. När ett enskilt fat buteljeras kallas det för "Single Cask", ofta förkortat till "SC".

http://www.whiskyforum.se/whiskyskolan/nagra-vanliga-whiskytermer

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Jag själv riktar in mej på ett par/tre experter här på forumet som snokar i genom marknaden och slår till när dessa "limiteterade" flaskor anländer. ^_^

Skämt åsido Det gäller att söka på allt i stort sett.... Det tar tid, men det ju det som är tjusningen i det hela... Till slut hittar man sin egen väg och

då blir allt mycket kul.... Googla på.... limited. edition whisky....

Lennart Hertil

Friends of Laphroaig,
Ardbeg Committee,

Link to comment
Share on other sites

Du har stigit in i whiskyvärlden när det globala intresset för whisky är skyhögt och priserna likaså. Detta gäller speciellt på limiterade utgåvor från nedstängda destillerier såsom Port Ellen, Brora, Karuizawa m.fl. Priserna dessa flaskor betingar på auktioner idag är obskyra, i de flesta fallen utom räckhåll för oss som köper whisky för att njuta och dricka. Tror inte många av oss här inne korkar upp en flaska som idag kan säljas för 10000-20000 kr på auktion. Tyvärr är den marknaden vigd åt spekulanter, investerare och samlare med god ekonomi.

 

När det gäller Ardbeg är det precis som Jenz säger, allt de släpper i limiterade utgåvor idag säljs slut på sekunder. En helt otrolig hype har skapats på deras produkter. Som nu med den nya Supernovan som släpptes i torsdags, över 1200 flaskor såldes slut på några sekunder. Inte illa för en icke åldersangiven whisky som kostar 1500 kr. De förra utgåvorna såldes för 800 kr, vad är den stora skillnaden med denna utgåva?

Det tråkiga är att vi som kunder nu återigen bevisat för ägarna LVMH att priset var satt för lågt, snart finner vi flaskor på auktionssidor som förmodligen tingar priser väl över detta. Det ska väl sägas att whiskyn i deras olika släpp oftast håller en hög kvalité så det är väl inget dåligt inköp på den fronten, jag har dock valt att bojkotta dessa släp och jag vet några till som har börjat göra detsamma. Glöm inte att det är vi kunder som sitter med makten! ;)

 

Hur du ska hitta just din flaska är den roliga resan med just whisky, det ska väl mycket till för att träffa rätt med en gång. Jag tycker inte du ska köpa en flaska bara för att det är en limiterad utgåva, målet är väl ändå att den ska öppnas för att avnjutas? Då är det väl en stor bonus att den då smakar någorlunda bra! Av de destillerier du provat idag, finns det en favorit bland dessa? Då kanske du skulle börja med att kolla just efter Single Casks från dem.

Sen är det research som gäller, läs whiskybloggar och kika i databasen på Whiskybase vad folk gett för omdömen. Lycka till!

 

Ber om ursäkt för mycket text!

  • Like 10

Fredrik Jokela

 

Söker alltid intressanta samples, speciellt av äldre Brora

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för era svar och jag får be om ursäkt för sent svar från mitt håll :)

 

Jag får läsa överallt och sätta mig in i det ich tillslut märker jag väl vilka sorter som är samlarvärde på :)

 

Såg att det fanns nån sort i "små partier" på bolagets hemsida som hette imperial som kom från nåt nerlagt destilleri . Trodde den skulle ta slut på några sekunder men det verkar fortfarande gå att köpa den. Kostade inte mycket heller, varför är inte den eftertraktad undrar jag?

Link to comment
Share on other sites

Se info om imperial här - http://www.whiskyforum.se/destillerier/imperial

Det finns stor tillgänglighet från det destilleriet, så det är inte lika attraktivt och eftersökt som andra nerlagda destillerier då det fortfarande är god tillgång på whiskyn därifrån. Hypen kommer när whiskyn börjar ta slut på allvar, som t.ex. i extremfallet med Port Ellen där det inte finns mycket kvar.

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Det finns guldkorn lite överallt för den som orkar lägga ned tiden som krävs för att läsa på, men ett tips är att du provar runt lite själv innan du "grottar ner dig" och köper väldigt dyr samlarwhisky. Det är också på den resan som du kommer få mest ut av det hela... det är ju trots allt roligare att prova och förstå själv vad som tilltalar en. För en sak är säker, hur du uppfattar smak och doft är högst personligt och unikt, lägg till det personliga preferenser och du har en riktigt rolig upptäcktsresa att ge dig ut på. :)

 

När du vet lite mer vad du gillar, kommer det falla sig naturligare att sänka x antal tusen på en butelj - och chansen är större att du gillar den även om "investeringen" inte skulle falla väl ut.

 

Mitt bästa tips är att passa på att gå på lite mässor, där kan du på ett lättsamt sätt få ett brett spektra att botanisera i och mycket kunnigt folk att guida dig vidare i ditt provande.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...