Jump to content
whiskyforum

Hur började ert samlande/intresse?


Rusky
 Share

Recommended Posts

Lite nyfiken på hur ni började ert samlande och vad som fick er att börja samla på just "det"?

 

 

Jag själv har precis fått till mitt intresse för själva samlandet, men inte börjat. Dels för att jag känner att jag har provat för lite whisky och dels för att jag inte vet hur jag ska börja och på vad, det finns ju så mycket :drool2:

Enda jag har kommit fram till är att det ska inhandlas en del årgångar från 1976 under dom närmaste 11½ åren som kommer...

Link to comment
Share on other sites

Tjena Gävlekompis!

Jag började som kanske många andra med att köpa den obligatoriska

flaskan på Taxfree när man hade tillfälle.

Där hade det förmodligen stannat om inte en kompis som jobbade I Paris

blivit medlem I en whiskyklubb genom Le Maison De Whisky.

2008 var jag o hälsade på I samband med den fantastiska mässan Whisky Live

"the rest is history"

 

Finns gott om fina tips här på forumet om du letar lite

 

Välkommen till Whiskyträsket!

  • Like 1

Lars Andersson

Link to comment
Share on other sites

Jag var långt ifrån någon whiskyvän tidigare, och det kanske till dels kunde bero på att jag bara druckit fulwhisky som Grants osv. När jag flyttade hem igen från Norge 2005 fick jag en flaska Blair Athol från en på jobbet. En av den mer exklusiva sorten skulle det visa sig. Den stod hemma ett tag och sedan skulle jag bjuda vänner på ett liten smakprov. Det slutade med att innan flaskan var tom så var jag plötsligt en single malt-älskare. Så av (dels) "sentimentala" skäl samlar jag lite extra på just Blair Athol. Jag vet att det är lite udda och ingen ekonomisk smart ide, men det bryr jag mig inte om. BA är "mitt" märke:) Därför försöker jag få smakat allt, eller i alla fall det mesta, av det som kommer ut från dem. Eller rättare sagt från oberoende, för de har junsjölva inget stort spektrer av sorter. Har väl ca 35 olika BA i nuläget, och ca hälften av dem i dubbletter som avsmakas med jämna mellanrum.

  • Like 1

Karl-Johan Arto

Link to comment
Share on other sites

När det kommer till destillerier, vilka är värda att samla på och inte gör en helt utblottad? Är väl kanske en ganska svår fråga då allt egentligen handlar om personlig smak. Tanken är väl att kunna inhandla 2-3 flaskor för att kunna spara en och dricka upp den andra. Verkar vara (efter att ha läst ett par år här) ganska själv om att inte gilla det riktigt rökiga men stor förkärlek till sherryn

 

edit: Tanken är väl att det ska vara lite av en investering samtidigt som en hobby

Edited by Rusky
Link to comment
Share on other sites

När det kommer till destillerier, vilka är värda att samla på och inte gör en helt utblottad? Är väl kanske en ganska svår fråga då allt egentligen handlar om personlig smak. Tanken är väl att kunna inhandla 2-3 flaskor för att kunna spara en och dricka upp den andra. Verkar vara (efter att ha läst ett par år här) ganska själv om att inte gilla det riktigt rökiga men stor förkärlek till sherryn

Nu vet jag inte riktigt vilken nivå du vill lägga dig på men ett nedlagt destilleri som inte sprungit iväg än är Littlemill. Lowlandwhisky med en fruktig profil, allt är såklart inte bra så läs på! Nysläppen ligger runt €130-140.

Fredrik Jokela

 

Söker alltid intressanta samples, speciellt av äldre Brora

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte riktigt vilken nivå du vill lägga dig på men ett nedlagt destilleri som inte sprungit iväg än är Littlemill. Lowlandwhisky med en fruktig profil, allt är såklart inte bra så läs på! Nysläppen ligger runt €130-140.

Är nu senaste halvåret, året som man har börjat fundera på att spara och inte bara dricka. Och då har väl smärtgränsen i fantasin legat på runt 2000. Men känner jag mig rätt så lär man vara och tänja på den gränsen med

Link to comment
Share on other sites

Ett nedlagt destilleri bör har större chans att skapa värde om det nu är det man är ute efter. Jag personligen drar mer åt bourbonlagrat än sherry men kanske Glendronach vore något att kika på? De har ganska många Single Casks släppta och håller du dig på sent 80-tal och uppåt så bör priserna vara rimliga.

  • Like 1

Fredrik Jokela

 

Söker alltid intressanta samples, speciellt av äldre Brora

Link to comment
Share on other sites

Tja, det blev väl ett samlande när inköpen översteg de urdruckna flaskorna :)

Precis så började jag också att fylla källaren med godis som antingen blev för dyrt att konsumera, då priset steg, eller bara inte hanns med i takten av nya släpp och min egen konsumtion. Min absoluta favorit är ju Rosebank, som många känner till, men de är ju så dyra numera att jag överväger varje köp väldigt nogrannt.

Det kommer ju sannolikt alltid att finnas god whisky att tillgå, så varför satsa på extremer? Man lever ju bara en gång ;)

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

varför satsa på extremer? Man lever ju bara en gång ;)

Jag tror du svarade på din egna fråga där... Livet är för kort för att dricka dålig whisky/öl/vin... :)

  • Like 2

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Började köpa whisky i samband med att mitt resintresse tog fart, efter varje resa kom jag hem med en ny whisky (från taxfree). De senaste 4-5 åren har det dock blivit mer inriktning på specialutgåvor. Sådant som jag "vet" är gott och en hel del som är en "pensionsförsäkring" eller hur man vill uttrycka det.

Fredrik Palmqvist

Link to comment
Share on other sites

Jag är 26 nu (så fortfarande ung i whiskykretsar). Det började med att jag i tonåren lyssnade mycket på hårdrock och för mig var whisky ganska starkt kopplat till mina idoler då jag ofta såg dem med en flaska whisky i handen. Så jag har några kompisar började i övre tonåren att köpa whisky i Tyskland, började med blanded (Chivas, Famous, Bells osv) och så klart Jack Daniels. Det smakade (censurerat) inget gott i början men vi tvingades i det och efterhand började vi kunna dricka det utan att klökas och whiskykonsumptionen av fulwhisky ökade. VI åkte på en resa tillsammans till Dublin och gick på Jameson museet och där tog intresset ytterligare ett skut. Varje gång vi åkte till Boder shoppen letade vi efter nya sorter utöver de vanliga blended som vi alltid köpte. En dag fick någon av oss tag på en Lagavulin och det var det godaste jag någonsin smakat! Vi slutade köpa blended och köpte allt fler och fler rökiga single malts, en resa till Skottland bokades och ca 13 destillerier besöktes, whiskymässa i Växjö, återkommande besök på Bishop arms, fler Skottlands resor, fem turer med Ciderella och ytterligare ett antal slutna provningar och vi är framme där vi är idag efter runt 1000 provade sorter.

Jonas Bertilsson

Ängelholm

Link to comment
Share on other sites

Interesset før single malt startade før alvor med en flaska Ledaig 8 years, som var rett rimeligt i Nårje. Da uppteckte jag røkwhisky før fullt. Innan detta gekk det mest i Blends och en och annan Glenfiddich 12.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det jag gör skall kallas samla.

Smakade whisky för första gången i mitten på 80-talet och fattade tycke.

Ville smaka på olika sorters whisky och köpte standard-whisky för att smaka hur de smakar.

Började gå på provningar och började även köpa icke-standard.

Har hittat den typ av whisky jag verkligen gillar och köper numera nästan bara sådana.

Det blev ett problem att ha så många öppnade flaskor hemma så jag försöker dricka slut på flaskor som är mindre goda.

 

För att definiera vad jag samlar på så får man kanske kalla det smakerfarenhet.

Mitt samlande börja i så fall med att jag gillade whisky första gången jag drack det.

 

Mitt nutida "samlande" beror alltså på att jag hittat vad jag verkligen gillar och försöker hitta sådan flaskor till rimliga priser.

För nyfikna: Rökig sherrylagrad whisky som inte är för gammal och inte jättedyr.

 

Jag har inget intresse av att samla för samlandet skull och inte heller för att tjäna pengar på det, jag är kanske ingen samlare alls?

Niklas "Nillet" Olsson

Skåning

--->Whisky@Nillet<---

Link to comment
Share on other sites

Personligen samlar jag bara på flaskor som jag tycker är goda, fast samlar är väl kanske fel ord i det avseendet, snarare hamstrar

 

Det är nog lite samma här... Det jag samlar på mig skall gå att dricka.

Sen har jag kanske någon flaska som jag har utifall att något intressant byte dyker upp.

 

Det hela startade nog med en provsmakning jag var på för ett par år sedan. Visst hade man druckit whisky innan det, men där fick jag verkligen upp ögonen för hur fantastiskt det verkligen kan vara om man ger det lite tid och omtanke.

 

Jag går definivt och bär på den berömda "samlargenen" men jag försöker hålla tillbaks så gott det går! :)

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Jag smakade en 12-årig Caol Ila hos en kompis för tio år sen, hade överhuvudtaget aldrig smakat whisky tidigare, men det gav mersmak. Jag köpte en bok om whisky, och köpte på mig några flaskor månaderna efter det, vill minnas att det var Laffe 10 YO, Lagga 16 YO, HP 12 YO och Aberlour 10 YO. Sen puttrade det på i långsam takt tills hösten 2008, då jag gick med i detta fina forum, och började läsa trådarna och lära mig mer. I samma veva upptäckte jag single caskträsket, och sen exploderade allt :doh:

Jag började köpa på mig mycket mer än jag hinner dricka. Jag köper för att på sikt konsumera, inte för att samla, men det har ju i praktiken blivit ett samlande ändå.

Edited by LasseL
  • Like 2

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oj! Samlar nog lite väl mycket... Tycker nog frugan i alla fall!

 

Köper dock inte lika mycket som förr..

 

Jag började att köpa jonnie Walker serien

Sen blev det lite glenfiddich från 15 år till 30 år

Tanken var att köpa macallan... Men tyckte det var för dyrt..

Hade nog varit en bra investering idag!

Men fastnade till slut för glenfarclas!!! Så där har det blivit en del flaskor genom åren..

Även var där 2 ggr.

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...