Jump to content
whiskyforum

Springbank 21 tappad -93

Persalls
 Share

Recommended Posts

Hej!

Min första post här.

Av en händelse kom jag igår över en flaska enligt ovan, förpackad i en silver/röd box. Jag är "normal" konsument av finare Whiskey men hade en god vän för många år sedan som vurmade över Springbank och därför gjordes valet. Nu har jag Googlat en del och funderar på vad det faktiska värde är på en dylik flaska och var man i så fall bäst avyttrar den? Tittar jag på statistik på auktions-siterna har de ju gått för stora pengar och då skulle den kunna få finansiera ett mer "modest" inköp... kanske, eller vad tycker ni??

http://www.thewhiskyvault.com/springbank-21-year-old-75cl-bottling-with-box-1224-p.asp

Exakt samma utseende på allt men min är ju då destillerad -72 istället.

Visst, spännande och lockande att öppna den så självklart är det ett starkt alternativ, i-landsproblem :-)

//Med vänlig hälsning Per

Hej!

Kollade historiken på Whiskyauction.com och som jag kunde se så är det fyra flaskor sålda under 2014. Summorna de gått för är €438, €616, €505 och €460 varav den sistnämnda är den enda flaskan där det står i beskrivningen att den är buteljerad 1993. Sen får du räkna av ca: 20% i avgift om du säljer den där. Sen har du alltid annonsavdelningen på det här forumet tillgängligt om du vill sälja flaskan. Även Facebook har en köp/sälj-grupp men den vet jag inget om då jag inte har Facebook.

Personligen hade jag gjort en intressekoll för sampling precis som Mats och Kimball skriver här ovan. Då får du både smaka och pengar till andra inköp. Jag skulle teckna upp mig i alla fall.

Edited by Oggela

Fredrik Jokela

Söker alltid intressanta samples, speciellt av äldre Brora

En annan grej jag funderade lite över, men som jag läst mig till, är att den är lite "grumlig" men det är tydligen normalt om den förvarats kallt och denna har legat i en mörk vinkällare i säkert tio år. Vad tror ni? vanligt förekommande? Skall tydligen hänga samman med filtreringsmetoden och vara vanligt vid kyla eller inblandning av kallt vatten och helt ok.

Jag har aldrig skapat, eller deltagit, i en sådan sampling som nämns ovan. Sker det med Postverkets hjälp och hur stor volym/pris är brukligt tror ni för ovan dryck?

//Med vänlig hälsning Per

Inget att oroa sig för med grumligheten, helt korrekt det du skriver.

Angående samplingen så brukar de flesta köra med gröna vadderade påsar som finns att köpa på Posten, de kostar 30 kr/styck för Small-varianten. Sen behöver du glasflaskor eller plastflaskor (2-3 cl) för sampling, det går att hitta för ca: 5 kr/st. på internet. Kör du med glasalternativet rekommenderar jag att slå in flaskan med bubbelplast för extra säkerhet. Dessa kostnader lägger du självklart till på priset.

Vanligtvis så vet man ganska väl vad en flaska är värd men i ditt fall så vet jag för lite om denna Springbank för att kunna ge ett bra råd. Du får försöka komma till en insikt vad som känns bra för dig att få tillbaka av flaskan. Går man på senaste Whiskyacution så verkar värdet vara någonstans runt 4000-5000 kr, detta ger ett cl-pris runt 60-70 kr. Då har jag inte tagit hänsyn till att du får betala ca: 20% i avgift på slutbudet om du skulle välja auktionsalternativet.

• Like 1

Fredrik Jokela

Söker alltid intressanta samples, speciellt av äldre Brora