Jump to content
whiskyforum

Är svensk whisky en stor flopp?


Recommended Posts

Det har startats upp en hel del whiskydestillerier i Sverige, men det verkar inte som något av dem producerat något bra eller prisvärt. Tvärtom verkar det mest var högt prissatt och ha begränsad kvalité.

 

Nu är detta ett extremfall, men t.ex. denna flaska visar problematiken;

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&combinedland=%5eSverige%24&varugrupp=Whisky&groupfiltersheader=Default&artikelId=765308&varuNr=85804&filters=varugrupp%2ccombinedland%2c

 

Gutevin Whisky Limited Edition, 50 cl, destillerad år 2004, lagrad med solera metod, buteljerad år 2013 (m.a.o. lagrad max 9 år), 4901 kr. Detta höga pris motiveras bland annat av att det är en "samlarflaska", men borde inte destilleriet skaffa erkännande innan de släpper samlarutgåvor? Att göra på det här sättet är ungefär som att försöka sälja autografer för 500 kr styck och motivera det men att man är säker på att man kommer vara kändis om 5 år.

 

Sedan verkar intresset för svensk whisky enbart finnas i Sverige. Mackmyra vann medaljer i internationella tävlingar;

http://fatdatabas.mackmyra.se/content/nyheter/senaste_nytt/?p=nyheter&nyhet=608

 

Frågan är då varför det går dåligt för dem;

http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/baksmalla-for-mackmyra/

 

Till sist vill jag dra upp Spirit of Hven, som tillverkar mer än whisky (akvavit, gin, vodka, etc.). Läser man kundbetyg på deras whisky på masters of malt är det inget man blir sugen på att köpa:

 

http://www.masterofmalt.com/whiskies/spirit-of-hven/spirit-of-hven-seven-stars-no-one-dubhe-single-malt-whisky/?srh=1

 

"Not matured fully. Too expensive for a unmatured whisky"

 

"Very rough, not my taste at all, sorry but seriously disappointing."

 

Det var dock två väldigt positiva omdömen:

 

"A new star from Sweden. I never thought a swedish whisky, which only spent 4 years on cask, could tast so rich. I can't wait to taste more products from destillery!"

 

"One of the best all-round whiskies I've tried in a while. Light, touch of dried fruit richness, faint hint of smoke. Great stuff."

 

Sedan vill jag minnas att flera svenska destillerier erbjuder kunder att köpa fat, men att det är så dyrt att styckkostnaden när whiskyn väl buteljeras blir för hög för att det ska finnas en poäng. Poängen sägs ofta vara att det är en kul grej, men hur kul är det att stå för kapitalinvestering och ändå betala fullpris?

 

Vad tycker ni överlag om svensk whisky, speciellt i jämförelse med skotsk i samma prisklasser?

Link to comment
Share on other sites

Nej det är det inte, det produceras bra sprit på flera håll, t.ex. Box, Hven, Smögen, Gammelstilla, Grythyttan som är på fötter igen med nytt ägarskap, de har alla en kvalitetsprodukt i lagerhusen. Jag har inte provat den där utgåvan från Hven, jag var inte förtjust i den första, men den senaste St. IBB var riktigt bra. Självklart är det idioti att prissätta som på gotlänningen här ovan, det tänker jag inte försvara.

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Kvalitetsmässigt tror jag Svensk Whisky har framtiden för sig och det finns alltid en marknad för kvalitet. Men om marknaden är stor nog för att bära alla aktörer vet jag inte och några kommer troligtvis gå under. Sen är det fler länder som satsar på kvalitet ute i världen så konkurrensen lär inte bli mindre hård i framtiden.

 

Därför tror jag att vi kommer ha 4-5 svenska som överlever en längre period och ett antal andra som kommer och går.

 

Jag sticker ut hakan och säger Box, Smögen, Hven och Mackmyra som dessa överlevare. Men det är bara gissningar såklart.

 

Fick smaka Box the festival i lördags och den är redan förbi många skottar, lika så en del Smögen jag smakar på mässor. Däremot lär volymen behövas med samma kvalitet för att överleva rent affärsmässigt och där behöver alla bevisa sig än.

 

Men jag tror faktiskt att om ett par år så kommer det gå att överleva på bara svensk whisky utan att det går nöd på :-)

Martin Kronvall

http://swedishmaltmafia.com

Link to comment
Share on other sites

Jag både tror och hoppas att svensk whisky har en framtid om än i andra strukturer jämfört med idag.

 

Att Box kan ta fram 3-4 åring som är lika bra som en bra 10-åring är fantastiskt och om kvalitetskurvan fortsätter på den inslagna vägen är jag övertygad om att Box blir en kommersiell framgång. Däremot att sälja 85p whisky för knappa tusenlappen tror jag inte så mycket på, t.ex. en Lagavulin 16y kostar 599 kr. Mao inom detta segment råder det ingen brist och konkurrensen är stenhård.

 

Svenska whiskydestillerier är förhållandesvis små och riktar sig företrädesvis till en marknad där kunder är beredd att betala för kvalitet och vad som uppfattas som unikt. Då måste man givetvis kunna marknadsföra och leverera kvalitet utöver det vanliga. Det är en sak att sälja fat till whiskyklubbar och en annan sak att sälja med framgång på den internationella marknaden.

 

Jag håller tummarna.

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Jag har märkt att nya destillerier, både i Sverige och i andra länder, så är det spännande i början när 3-4-5 åringarna dyker upp. Intresset och kvalitén planar ut, i vissa fall dyker neråt. Det är då man behöver hitta på något riktigt spännande eller få till en standard-malt, så man kan hålla fabriken igång tills man har ett brett register i lagerhuset med både ålder och olika fat.

 

Mackmyra har problem nu, innan deras 10åring dyker upp. De har kört sin 1:a utgåva lite för länge och deras specialare har tappat i värde.

Frågan är om de tänker släppa 2:a utgåvan nu? Eller köra 10:an som ny standard?

 

Kilchoman är ett annat exempel. Väldigt poppis i början, men har nu börjat plana ut lite. De har dock alltid en prisvärd standard, runt 400-500kr.

 

Isle of Lime från Roma på Gotland, pratade om att köra grainwhisky också, för att finansiera maltwhiskyn. Inte helt dum tanke faktiskt. Intresset för en bra svensk "blended' för ~250kr är säkert stort och kan bidra till att många destillerier i Sverige kan få en stabil grund att stå på.

 

Skottarna har länge livnärt sig på att sälja 90% av whiskyn till blended...

Stefan Wallin

Link to comment
Share on other sites

Ska man kunna tjäna pengar på att sälja en 10-årig standardmalt med pressade marginaler är det min gissning att Sverige är en för liten marknad och att man måste även sälja utomlands där konkurrensen är stenhård.

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Att flippa eller floppa redan nu är väl tidigt. Personligen tycker jag att det går mot flipp, det är tidigt än så länge men hantverket är flipp och allt pekar mot hög kvalite.


Att dra i gång ett whisky destilleri är fruktansvärt kostnadskrävande, mycket kapital i lagerhusen, kostaderna rullar på från första dagen, försäljning av fat och specialbuteljeringar skall dra in slantarna men det räcker inte på långa vägar så man måste ha förståelse att de försöker klösa till sig slantar på alla sätt och även riskerar att råka ut för ekonomiska svårigheter.


Personligen tror jag på framgång för de svenska whiskydestillerierna men det är en lång väg kvar, Mackmyra är väl de som har störst möjlighet att släppa lite godbitar snart.


Klarar man ekonomin och får fram produkter av hög kvalite är mycket vunnet.


Att sälja medelmåttlig whisky för dyra pengar håller inte i längden, hur exotiskt det än är med svensk whisky.


Sedan blir det upp till bevis när de skall kriga mot all annan whisky där pris kontra kvalite blir det avgörande, det blir väl där matchen så småningom avgörs.


Jag ser verkligen fram emot svenska 10 åriga singlecaskar, ja gärna äldre också såklart.


  • Like 3

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Min personliga uppfattning är att Mackmyra är B-whisky och att Hven med tanke på sin ålder håller hög klass.

 

Intresset överlag för svensk whisky är svalt internationellt. Danska whiskyn har nog högre anseende.

 

Ta Glenfiddich´s Nordic oak som såldes limiterad, den svenska varianten är det ett svalt intresse för medans det är hetsjakt efter Kanadicken och Jänkaren.

 

Från det ena till det andra....

Ardbeg Kildalton som släpptes kl. 10 idag var det inte lika stort pådrag efter som Supernovan. Men upplagan är iofs mer än dubbelt så stor.

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Jag har provat rätt mycket svensk whisky, och sprit som inte ännu får heta whisky på grund av åldersgränsen.

Jag skulle först kunna dela in Svenska whiskydestillerier i 2 olika fack,

1) Företag där whiskyn inte är så stor del av verksamheten. Till dessa tillhör bl.a. Tevsjö, Norrtelje brenneri, Wannborga, Gutevin, Xo Spirit.

2) De som har whiskytillverkning som huvudsyssla. Där hör bl.a. Box, Mackmyra, Gotland whisky, Hven, Smögen, Gammelstilla.

 

Jag menar att om man håller sig till de företag som verkligen satsar på whisky som huvudsyssla har stora förutsättningar att göra bra whisky.

Viss sprit tar längre tid på sig att bli harmonisk och bra whisky än andra.

Exempelvis Mackmyra har bitit sig själva i svansen med att släppa omogen whisky. De gör dock mycket bra whisky. Man kan bara hoppas på att de vänder skutan med pengaflöde så att man får smaka en fullmogen Mackmyra om 5-10 år.

Box, Hven och Smögen gör riktigt högklassig whisky. Ge dem 10-15 år så ger de de flesta skotska destillerier på tafsen.

Gammelstilla och Gotland whisky är så unga att där får vi vänta och se.

 

Prisbilden på whiskyn från ett flertal av våra destillerier är rätt skev. Du kan lätt få bättre whisky för de pengarna, men å andra sidan behöver de få in kapital så att de kan visa sin mogna whisky om 10-15 år. Jag betalar gärna extra för den sakens skull.

 

När det gäller whisky som görs där whisky är bisyssla, är det mer osäkert var kunskapen är hög. Hur snabbt kokas spriten? Vad kan de angående kvalitet av fat etc.

 

Länge leve Svensk Whisky

  • Like 5

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det kan bli mycket tungt att klara sig för våra svenska destillerier av flera olika orsaker.

 

Visst har många bra whisky redan efter tre år på små fat, men en sådan lösning är ohållbar i längden. Skall man ha en lite större buteljering (BOX 5000 flaskor) så måste man pytsa i lite större fat, och då tappar du lite av det du vunnit i de små faten.

 

För att ha kvar något i lagerhusen om 10-15 år så får du inte sälja för mycket de första åren. Då får du vänta 20-25 år innan du kan börja buteljera vettiga 10 åringar i någon större skala! Det är säkert väldigt lockande att sälja ung hyfsad whisky för att få in kapital i företaget. Det är ändå drygt 10 år innan du är på fötter och har något i lagerhusen du kan luta dig tillbaka på.

 

Nästa whiskykrasch ligger i antågande. Nu är inte svensk whisky direkt beroende av blendedindustrin, men indirekt kommer hela whiskyindustrin drabbas vid en ev. nergång. När kineser, ryssar, mfl hittar en annan "innedryck" så kommer det bli lite rensning i leden, på gott och ont.

 

Jag skulle aldrig säga att svensk whisky är en flopp. Vi har turen att ha en av de bästa destillerierna i världen och framförallt förutsättningar för att göra bra whisky. Jag hoppas bara att det går vägen! Men man bör även tänka på att kunskapen idag är enorm, så alla som startar ett nytt destilleri har så stort försprång på de som startade i Skottland för 100-200 år sedan. Men visst kan man göra bort sig ändå.

 

Vad gäller Mackmyra så har jag extrem respekt över att dom drog igång hela det svenska whiskyundret. Att dom har fått trampa upp en egen stig, gjort en del misstag är ganska naturligt. Jag hoppas bara att dom tar åt sig av den kritik som finns, för mycket av det är ändå befogat. Gör dom det så kommer även dom att bli en konkurrent till skottarna.

  • Like 4

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det kan bli mycket tungt att klara sig för våra svenska destillerier av flera olika orsaker.

 

Visst har många bra whisky redan efter tre år på små fat, men en sådan lösning är ohållbar i längden. Skall man ha en lite större buteljering (BOX 5000 flaskor) så måste man pytsa i lite större fat, och då tappar du lite av det du vunnit i de små faten.

 

För att ha kvar något i lagerhusen om 10-15 år så får du inte sälja för mycket de första åren. Då får du vänta 20-25 år innan du kan börja buteljera vettiga 10 åringar i någon större skala! Det är säkert väldigt lockande att sälja ung hyfsad whisky för att få in kapital i företaget. Det är ändå drygt 10 år innan du är på fötter och har något i lagerhusen du kan luta dig tillbaka på.

 

Nästa whiskykrasch ligger i antågande. Nu är inte svensk whisky direkt beroende av blendedindustrin, men indirekt kommer hela whiskyindustrin drabbas vid en ev. nergång. När kineser, ryssar, mfl hittar en annan "innedryck" så kommer det bli lite rensning i leden, på gott och ont.

 

Jag skulle aldrig säga att svensk whisky är en flopp. Vi har turen att ha en av de bästa destillerierna i världen och framförallt förutsättningar för att göra bra whisky. Jag hoppas bara att det går vägen! Men man bör även tänka på att kunskapen idag är enorm, så alla som startar ett nytt destilleri har så stort försprång på de som startade i Skottland för 100-200 år sedan. Men visst kan man göra bort sig ändå.

 

Vad gäller Mackmyra så har jag extrem respekt över att dom drog igång hela det svenska whiskyundret. Att dom har fått trampa upp en egen stig, gjort en del misstag är ganska naturligt. Jag hoppas bara att dom tar åt sig av den kritik som finns, för mycket av det är ändå befogat. Gör dom det så kommer även dom att bli en konkurrent till skottarna.

 

Vad som nu skiljer Mackmyra mot de andra svenska destillerierna, är att deras lager verkligen är välfyllda med whisky destillerad från 2004 och framåt.

Det rör sig nästan samma mängder som vissa skotska destillerier normalt har.

De behövde produktionen av whisky 1999-2003 för att få in kapital (alltså sälja ung whisky).

I år har de svårt med pengar och har lagt produktionen (nästan helt och hållet) i malpåse, och säljer whisky för att komma lite i balans.

Jag gissar att det gäller även för nästa år?

Men de har nu whisky med ålder, så nästa år kommer förhoppningsvis en 10 åring på bolaget, och kanske en 12 årig om 2-4 år.

Edited by Hakan G
  • Like 1

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Visst appellerar Svensk Whisky

 

Jag vet inte om det är min egen efterrekonstruktion, men när jag först prövade Mackmyra upplevde jag "svensk barrskog", friskt och lite kärvt. Men jag tycker fortfarande att den är ganska ung och har mycket av spritsmak över sig.

Har bara prövat två stycken Mackmyra, men gillade deras "First Edition". Undrar hur den kommer att bli när den får mogna en aning?

 

Jag har varit nyfiken på att vara med på ett fat, men det känns kanske lite mer som en roligt grej än så länge. Jag vill läsa på mer om Whisky innan jag gör en sådan investering. Vad BOX beträffar har jag inte hört mkt. Sedan är Spirit of hven också ganska nytt, och jag har inte hört mycket om dem heller. Tycker att BOX verkar spännande.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att de svenska whiskydestillerier som har störst chans att överleva på sikt är de destillerier som har satsat och bildat ett "riktigt " företag. (Exempelvis Box och Mackmyra)

Risken är att enmansföretag/ familjeföretag koncentrerar sin kunskap till en eller 2 personer. Vad händer då, när de går i pension? (Exempelvis Tevsjö och Smögen)

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

När kommer den första whiskyn från gotland "Islay of lime"?

De körde igång med destillation 7 maj 2012. Det betyder att tidigast om ca. 1 år kommer deras första.

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra era diskussioner! Känns som Box går lite samma väg som Mackmyra... Släpper medel måttlig sprit för dyra pengar...

Har Åxå smakat en hel del svensk whisky..

Trodde faktiskt att när väl Box släppte sin första whisky att det skulle va gott..

Dröjer nog tyvärr några år innan dom släpper nått som är riktigt bra.

Parantes festival... Men den kunde ju bara dom köpa som var på plats.

Som tur har man ju ett eget fat på Box som snart kan drickas!!!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra era diskussioner! Känns som Box går lite samma väg som Mackmyra... Släpper medel måttlig sprit för dyra pengar...

Har Åxå smakat en hel del svensk whisky..

Trodde faktiskt att när väl Box släppte sin första whisky att det skulle va gott..

Dröjer nog tyvärr några år innan dom släpper nått som är riktigt bra.

Parantes festival... Men den kunde ju bara dom köpa som var på plats.

Som tur har man ju ett eget fat på Box som snart kan drickas!!!

För min del så tror jag på BOX. Challanger är absolut ett snäpp upp jämnfört med deras första. Samt att det finns mycket kunskap samlat inhouse!

Mackmyra tycker jag har misslyckats med att släppa något bra sen starten. Det enda drickbara har varit mina egna fat därifrån.

  • Like 1

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...