Jump to content
whiskyforum

Värde på 1 utav 6 flaskor från Famous Grouse aprilskämt?


Smada
 Share

Recommended Posts

Hej alla,

 

Den 1a april 2012 "släppte" Famous Grouse en ny whisky - Famous Goose. Enligt informationen jag har gjordes sex flaskor, vilka skickades till sex utvalda whiskybloggare. Även Lucas Dynowiak från Edinburgh Whisky Blog (en av de bloggar som fick en flaska) säger i en kommetar till sin "recension" att "apparently they only made six."

 

Bild på flaskan finns i länkarna nedan. Uppdraget bloggarna hade var helt enkelt att hitta på en lustig recension och posta denna den 1a april. Innehållet är helt vanlig Famous Grouse, men etiketten har en gås istället. Den är väldigt välgjord i samma still som FG.

 

Jag har en av flaskorna, oöppnad, med ett papper från FG där det står att denna flaskan gavs till XXX, en utav sex utvalda whiskybloggare, att det är ett aprilskämt osv.

 

Själva whiskyn i sig förstår jag inte har något större värde - Famous Grouse är ju inte direkt dyr - men kan det finnas samlarvärde tack vare att det bara finns 6 flaskor? Vad tror ni, har ni några tankar på om den kan vara värd något? Vill inte sälja, är bara nyfiken egentligen. :)

 

Några av bloggarna som fick en flaska (en del är rätt lustiga):

http://www.whiskycritic.com/the-famous-goose

http://www.masterofmalt.com/whiskies/the-famous-goose-blended-scotch-whisky/

http://www.edinburghwhiskyblog.com/2012/04/01/the-famous-goose/

http://whiskyforeveryone.blogspot.co.uk/2012/04/new-release-famous-goose.html

 

OBS: Jag vet att det står "sold out" och £150 på Master of Malt, men detta var en del av bluffen. Den var "slutsåld" redan när de lade upp artikeln...

 

PS. Ser att ingent tagit bild på baksidan - jag kan lägga upp vad det står där om det hjälper (minns att det bland annat står att Famous Goose innehåller bland annat 2 sorters whisky, båda är påhittade namn).

Link to comment
Share on other sites

Svårt att sätta ett värde på en sådan här buteljering..

 

Jag förstår det.. Vanlig whisky i ovanlig flaska är klurigt att värdesätta. Det är inte så att jag går runt i tankar om att få in stora pengar, antar att det handlar om någon tusing som mest och om man hittar rätt samlare. Tänker att det finns säkert ett par Famous Grouse entusiaster som har allt från deras standard, till deras 30-åriga och Famous Grouse Extra Quality, och allt vad de heter. För en sådan kanske denna flaskan skulle kunna vara en fin detalj i samlingen.

 

Mest är jag nyfiken, som marknadsföringsstuderande, på hur mycket en ovanlig etikett och bakgrundshistoria kan påverka värdet på en väldigt vardaglig produkt.

 

Om någon vågar komma med en gissning hade det varit intressant, men som sagt så förstår jag att det inte är helt enkelt. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Jag förstår det.. Vanlig whisky i ovanlig flaska är klurigt att värdesätta. Det är inte så att jag går runt i tankar om att få in stora pengar, antar att det handlar om någon tusing som mest och om man hittar rätt samlare. Tänker att det finns säkert ett par Famous Grouse entusiaster som har allt från deras standard, till deras 30-åriga och Famous Grouse Extra Quality, och allt vad de heter. För en sådan kanske denna flaskan skulle kunna vara en fin detalj i samlingen.

 

Mest är jag nyfiken, som marknadsföringsstuderande, på hur mycket en ovanlig etikett och bakgrundshistoria kan påverka värdet på en väldigt vardaglig produkt.

 

Om någon vågar komma med en gissning hade det varit intressant, men som sagt så förstår jag att det inte är helt enkelt. :)

Som ett exempel så såg jag den guldfärgade Ardbeg Auriverdes som skickades ut till bloggare och folk som fick skriva recensioner osv och den enda skillnaden är att den är guldfärgad. Den guldfärgade gick för drygt 1900 euro förra månade och den släpptes väll som vanlig buteljering för 799kr.

Victor Dauner

Link to comment
Share on other sites

Som ett exempel så såg jag den guldfärgade Ardbeg Auriverdes som skickades ut till bloggare och folk som fick skriva recensioner osv och den enda skillnaden är att den är guldfärgad. Den guldfärgade gick för drygt 1900 euro förra månade och den släpptes väll som vanlig buteljering för 799kr.

 

Bra påslag för lite färg, det.. Nångstans mellan en tusing eller två känns väl inte helt orimligt för Famous Goose, då? Naturligtvis handlar det om olika klass från början också. :)

 

Kanske Herr Krüger på whiskyauction kan ge dej ett uppskattat pris. Han är ju van att värdera flaskor.

 

Ingen dum idé, skickade iväg ett mail så vi får se om han återkommer. Tack för tipset.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gissa på rund 2500:- det är som andra påpekat inte lätt att sia om priset på en sådan.

 

Personalen på Edrington skrattar givetvis hela vägen, hörde att de skojade om vilka " Bribe Units " de trodde skulle sälja sin buteljer samt hur de skulle skoja till det om dessa flaskor, pr. är namnet, tycker själv att de misslyckades med denna kampanj, tror inte att så många potentiella whiskyköpare la märke till deras spratt.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gissa på rund 2500:- det är som andra påpekat inte lätt att sia om priset på en sådan.

 

Personalen på Edrington skrattar givetvis hela vägen, hörde att de skojade om vilka " Bribe Units " de trodde skulle sälja sin buteljer samt hur de skulle skoja till det om dessa flaskor, pr. är namnet, tycker själv att de misslyckades med denna kampanj, tror inte att så många potentiella whiskyköpare la märke till deras spratt.

 

Tack för svaret. :) Ok lite mer än jag hade vågat gissa på, då, men känns inte orimligt. :)

 

Hehe ja, kan tänka mig det. Jag får inte heller intrycket av att kampanjen gick så bra som de hoppats - det skrevs inte direkt så mycket om den utanför bloggarna som fick en flaska - men vet inte om jag skulle kalla det helt misslyckat även om det inte genererade så mycket försäljning. Det kan inte direkt vara oväntat att de som läser whiskybloggar inte är så mycket för Famous (även om jag personligen gillar deras 30 åriga).. Men det är alltid bra att ha en god relation med folk som når ut till konsumenten, och på den avdelningen tror jag kampanjen var behjälplig. Dyr var den ju inte heller. :)

Link to comment
Share on other sites

Det har sålts en på scotch whisky auctions för 260£. Hur har du kommit över din?

 

------------------------

Erland Magnusson

Malmö

 

Ah, intressant. Tack för informationen. Krüger från whiskyauction svarade idag och värderade flaskan till €50-100, vilket är betydligt mindre än de fick för sin. Intressant att de lade till en egen trälåda, som inte kom med orginalet.

 

Hur jag kom över den.. Mja, har kontrakt på att inte säga allt för mycket, men jag skrev under ett par år för en av bloggarna. Med lite slutledning från mitt första inlägg kan du säkert räkna ut vilken. ;) Genom det "jobbet" fick jag ofta flaskor och smakprov skickade till mig. Ganska trevlig hobby, som gjorde att jag ganska ofta fick ovanliga sorter att testa, men mitt riktiga jobb gjorde dessvärre att jag inte riktigt hade tid att fortsätta.

 

Kanske tycker ni det är lustigt att någon som känner sig kvalificerad att skriva om whisky på en framstående blogg ens behövde fråga, men i ärlighetens namn har jag aldrig varit intresserad av att samla på flaskor osv. För mig handlar det om konsumptionsupplevelsen; smakerna, doften, färgen, förpackningen.. Har fördelen att bo i Skottland, så det mesta jag vill dricka kan jag hitta i en pub. Är den sen god nog blir det såklart ofta en flaska också.. :)

Edited by Smada
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...