Jump to content
whiskyforum

Aberfeldy 21?


Doxster
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

 

Sprillans ny här på forumet, och även inom whiskeydrickande. Jag har länge velat lära mig att dricka whiskey men inte hittat något jag gillar. Och trots folks uppmaningar om att "du måste ju lääära dig att gilla det!" så har det inte gått så bra. Men varje gång det har hällts upp har jag försökt hålla mig framme för att åtminstone lukta/smaka lite.

 

Nu till julen tog svärfamiljen fram det tunga artilleriet och bjöd på Aberfeldy 21. Detta är den första whiskeyn som jag fick en riktig wow-känsla över. Jag tyckte den var riktigt riktigt god. Men prislappen är ju inte lika god :)

 

Så till min fråga. Vad har ni för tips till en nybörjare som mig som inte vill lägga 900:- på en flaska?

 

Tidigare har jag smakat (av dom jag kommer ihåg):

Lagavulin 16, denna klarar jag knappt av. Känns som att halsen blir rökig som en skorsten.

Tullamore Dew, den första whiskeyn jag köpte själv nu i dagarna. Inget stort (censurerat) av den, första smaken är god men eftersmaken, njaaa.

Blev bjuden på en japansk whiskey som jag har glömt namnet på som jag vill minnas att jag tyckte rätt bra om.

 

Tack på förhand!

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Köp en 12-årig AnCnoc eller Tomatin så blir du garanterat gladare.

 

För övrigt så "måste" man absolut inte tycka om whisky, smaken är ju som baken. Kanske är Rom eller Cognac mer din melodi?

 

Hur som, gott nytt & lycka till! ?

Reyan Johvallius
Köpingebro

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att ge tips om en bra "nybörjarwhisky".

Men det vanligaste är nog att man ger sig på en mild highlandare eller speysidare. Glenfiddich 12, Glenmorangie 10, Glengoyne 12, anCnoc 10, mfl. är i mitt tycke ett par trevliga whiskys som inte är för svåra men ändå riktigt bra!

 

Aberfeldy 21 kan jag hålla med om att den är väldigt god och lättdrucken. De flesta standardbutuljeringar som ligger runt 18-21 år är väldigt lättdrukna och trevliga. Dock blir dom kanske lite tråkiga om jag skall vara lite elak mot dom.

När du druckit lite mer så förstår du nog vad jag menar. Oftast är dom blandade så att dom skall gå att shotta utan någon större eftertanke och riktar sig nog mest mot folk som kanske inte är riktiga whiskynördar men vill ha något lite finare, lite dyrare! Gäller dock inte alla som tur är. Finns vissa som faktiskt ger mer valuta för pengarna än andra. Laphroaig 18 och HP18 är sådana!

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Old Pulteney 12 YO kan vara ett annat tips i denna genre.

  • Like 1

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...