Jump to content
whiskyforum

"Bagg i grenen"


Rolle
 Share

Recommended Posts

Goddagens puffare

Vet inte hur många av er som kollar av detta ämne men vi chansar.
Har till min fasa upptäckt en larv i en av mina Padron 1964 Anniversary och ett hål i en annan.
Har googlat runt om detta ämne och har nu frusit in samtliga cigarrer och städat ut humidoren ordentligt.
Skall låte de ligga i frysen i ett dygn för att sedan sakta tina upp dem igen.

Min fråga är om det är någon som gjort detta med att frysa ner dem och som kan delge om det efter detta påverkade cigarrerna negativt i smak etc. ?

 

Enligt den infon jag läst mig till på olika sidor skall inte detta vara något problem men har inte läst om någon som faktiskt gjort det därav mitt intresse kring detta.

 

Tack på förhand

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Var har du skaffat dom?

 

Den infon jag har sett (minns inte var), är att infrysning inte ska behövas om man köper sina pinnar här i landet. Allt ska redan ha genomgått frysbehandling.

 

Men försiktig som jag är har jag alltid frusit in mina cigarrer oavsett var dom kommer ifrån, och jag kan inte säga att jag misstänker några smakavvikelser av det. Men eftersom jag alltid gjort det har jag ju inget att jämföra med.

Edited by GlenScotiaLasse
  • Like 1

Lars Gunnar Samuelsson
Alingsås.

Slainte.

Link to comment
Share on other sites

Jag har i princip precis börjat min bana på detta intresse....ca: 4 månader nu och 99% av alla cigarrer har jag köpt i cigarr köpes/säljes trådar på Facebook och jag är medveten om att många där köper från utlandet.
Den cigarren som jag upptäckte hålet i, är en Simply Cigars köpt via FB. Men den cigarren som jag först hittade kontamineringen i, var en larv som satt i toppen av min Padron jag skrev inledningsvis och denna köpte jag på Mellgrens i Gbg.
Om den nu fanns med från början som ett ägg som sedermera utvecklats till denna odåga är ju oklart.

 

Men mitt lugn infinner sig dock när du skriver att du alltid fryser in dina cigarrer..något som jag själv säkert kommer tillämpa efter detta.

Något jag skall tänka på vid upptinande och vägen till humidoren?

 

Tack för snabbt svar :clap:

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Skall tillägga att innan jag fick köpt en humidor låg mina garrar i en plastlåda med en oasis med destillerat vatten. Hade ingen hygrometer då men körde lite på känn.
De garrar som nämnts låg även här och självfallet hade jag inte 100 koll på % vilket kanske bidrog till att eventuella ägg fick fäste....vad vet jag.

Nu kör jag med propylenglykol och destillerat vatten 50/50 i humidoren och även kört varannan fylling med Xikars färdigblandade Propylenglycol som är färdigblandad med antimögel sörja :)

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker tina upp dom långsamt. Rullar in plastpåsen, eller vad dom än ligger i, i tidningspapper, och låter paketet tina långsamt i ett kylskåp några dygn innan jag tar fram paketet och låter det ligga i rumstemp innan jag plockar ut garrarna. Kanske onödigt försiktigt?

 

Har både en liten humidor och en "plastidor". Jag har köpt sk beads, eller fuktkristaller. Jag köpte direkt från Heartfields i USA, men jag tror att dom finns i Sverige numera. Finns för olika luftfuktigheter. I plastlådan har jag 70% och i humidoren 65%. Jag tycker det funkar bättre om dom är lite torrare när dom ska puffas. Hygrometrar i båda.

Lars Gunnar Samuelsson
Alingsås.

Slainte.

Link to comment
Share on other sites

Har precis lagt dem i kylen efter 36 timmar i frysen.

Dock inget papper runt påsarna men vi anammar det du skriver...bättre å va säker :)

Har köpt Boveda påsar 2st 69% och tänkte testa med dessa.

 

Har kollat på Beads oxå och vi får se hur d går med Boveda påsarna först.

Än har jag inte kristalliserat ut vilken fuktighet jag gillar bäst på cigarrerna men vi lever och lär :)

 

Tack för all input...nu hoppas vi bara på lite varmare väder så att man kan njuta till fullo också :)

  • Like 1

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Håller med! Bara solen visar sig när den nuvarande penicillinkuren är avslutad, så är det inglasade uterummet berett. Har ett par infravärmare i taket också, men det blir bättre med lite sol på glasrutorna.

  • Like 1

Lars Gunnar Samuelsson
Alingsås.

Slainte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...