Elvox Posted March 8, 2015 Report Share Posted March 8, 2015 Hej Någon som har bra tips på hur man tar reda på när en viss buteljering lanserats? Frågan gäller inte "vanlig" sås som exempel HP18 Är intresserad av och köper därför gärna äldre lanseringar, helst OB men även från bottlers. Att buteljkoder kan användas som exempelvis G&M:s SC 999, har jag någorlunda hum om, men hur kul är det att veta att en glasflaska är tillverkad mellan 1979-1988. Jag tycker det är kul att veta vilket/vilka år en viss whisky är utgiven. Köper jag en 35 årig whisky som säljs som en 80-talsbuteljering så är det intressant att veta utgivningsåret och inte bara årtiondet. säg om releasen är 1981 då är ju såsen kokad 1946, det borde ju ge lite extra sköna slantar när/om man säljer. Om releasen i stället är 1989, ja då är whiskyn från 1954. det är iofs rätt häftigt men antar att droppar från 40-talet är strået vassare. Ofta står ju både datum för destillering och utgivning på flaskan, men stöter emellanåt på det här problemet och ofta är det svårt att få fram ett årtal. Så kort sagt, finns det nåt bra sätt att spåra lanseringar för äldre buteljeringar? Finns det nån bra sajt som tar upp sånt här? nån sajt som tar upp sånt för t.ex. Rare Malts, GM, Moon eller Signatory? En annan kanske jättedum fråga är, när man köper en flaska från utlandet så är kapsylen/korken ofta inplastad. Jag bryr mig inte om att ta bort plasten. Kan det vara skadligt på nåt sätt att naturkork möglar eftersom korken inte får luft eller på äldre flaskor är det ofta plåt eller bly som kapsyl. Ska jag ta bort transportplasten eller kan den sitta kvar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knyler Posted March 8, 2015 Report Share Posted March 8, 2015 På whiskybase.com kan man ju få fram rätt mycket om flaskorna. Utgivningsår, antal flaskor mm. Vet dock inte hur långt tillbaka i tiden man kan hitta på info. Quote Andreas Hedin Link to comment Share on other sites More sharing options...
FarbrorFrey Posted March 9, 2015 Report Share Posted March 9, 2015 Är det något specifikt du är ute efter som du inte hittar annars kan du ju testa att gå på producenterna. Du nämner G&M, testa att maila dem - de borde ha koll på vad de gett ut och när, samt vilka koder som sitter på flaskan för batchen det gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimball Posted March 9, 2015 Report Share Posted March 9, 2015 (edited) Jag har provat att maila G&M men det var totalt fruktlöst. Om du provar så hoppas jag du har mer tur!Annars vet jag tyvärr inte mer än att man gick över från proof till abv i slutet av 70-talet och att streckkod introducerades på 80-talet. Vissa etiketter däremot från IB kan man ju spåra till en viss tidsperiod iaf. Ska se om jag hittar länken till en PDF med bra info. Edit: Inte jättenyast men en hel del bra info ändå: http://www.whiskyfun.com/Harrys-guide44e.pdf Edited March 9, 2015 by Kimball Quote Kim Nilsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hakan G Posted March 10, 2015 Report Share Posted March 10, 2015 (edited) Här är en bra sida om Rare Malts http://www.buxrud.se/raremalt.htm Här kan du söka om G&M buteljer http://www.gordonandmacphail.com Edited March 10, 2015 by Hakan G Quote Håkan Staaf, SolnaFounding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts. Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts