Jump to content
whiskyforum

Köptips till en nybörjare

Recommended Posts

Tjena! Har aldrig tyckt om alkohol men en polare bjöd på lite whisky i helgen och för första gången efter att ha smakat allt från öl till konjak tyckte jag att det smakade ganska najs. Tänkte att man skulle köpa en flaska o smutta lite då och då på kvällen, nybörjare som jag är lär jag inte känna skillnad på dyra eller billiga märken så inget för dyrt men inget skräp heller. Gärna inget rökigt heller, har kollat lite på irländskt för vad jag förstår ska det vara lite mildare. Har ni några tankar och idéer?

• Like 1

Jag sitter lite i samma sits som du, så därför har jag väl egentligen inga konkreta förslag.

Läs på fakta om olika märken och försök hitta just din smak.

Ett annat tips är att köpa de små 20cl flaskorna på bolaget, då kan man prova sig fram för en billig peng (ca 150-200kr/st)

finns även boxar som denna: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=20247 då får du 3 sorter att prova.....

Men här finns kunnigt folk som oxå kan ge mer specifika tips....

Lycka till.....

Hur svårt kan det va´......

//Kennet Remne Hestra

Vad kul att ni gillar maltwhisky, det finns ju en uppsjö av olika doft och smakupplevelser i den här världen.

För att börja med lite lättare, och som du skrev orökta sorter, så kan du pröva från

Irland: Knappogue castle , Tyrconnell eller någon sort av Connemara. Bushmill finns också men den som är singel malt kostar lite mer.

Scotland:

Lågland: Bladnoch och Dalwhinnie

Highland :Ben Nevis, Glenmorangie

Speyside: Dom flesta men priset är nog bäst på Glenfiddich, Glen grant, Benromach och vissa Benriach(en del är rökiga)

Sen finns det ju en del som lagrats på sherry, helt eller delvis , som är lite lugnare i karaktären som Glenfarclas, Macallan och Glengoyne tex

Det här är bara en bråkdel men ni får nog fler tips , Lycka till

• Like 1

Kent Johansson

En blended har kanske 40 olika sorter av både malt(korn) och grain, som är mest majs men också andra sädesslag en korn.

Eftersom dom blandas så får du en massa dofter och smaker men bara lite av varje, mao den blir ganska utslätad och lättdrucken.

Singel malt kommer bara från ett destilleri och är tillverkad av bara korn, vatten och jäst.

Alltså plockar vi ut en 40:e del av en blended och den har sin egen karaktär, och då kan man urskilja betydligt mer av både doft och smaker.

Det betyder inte att alla tycker att den är godare men det blir en renare smak.

Ungefär som om du gör en fruktsallad och sen bara äter vindruvorna för det är den smaken som du gillar bäst.

Kent Johansson

Det finns en del som samplar flaskor här på forumet, och det är ju ett utmärkt sätt att prova saker utan att behöva köpa på sig hela flaskor. De flesta brukar erbjuda allt möjligt att "fylla upp" påsen med innan man skickar den, för ofta är det ju lite dyrare whisky som samplas.

Karl-Johan Arto

• 1 month later...

En blended har kanske 40 olika sorter av både malt(korn) och grain, som är mest majs men också andra sädesslag en korn.

Eftersom dom blandas så får du en massa dofter och smaker men bara lite av varje, mao den blir ganska utslätad och lättdrucken.

Singel malt kommer bara från ett destilleri och är tillverkad av bara korn, vatten och jäst.

Alltså plockar vi ut en 40:e del av en blended och den har sin egen karaktär, och då kan man urskilja betydligt mer av både doft och smaker.

Det betyder inte att alla tycker att den är godare men det blir en renare smak.

Ungefär som om du gör en fruktsallad och sen bara äter vindruvorna för det är den smaken som du gillar bäst.

Kan tilläggas att det utöver single malt och blended finns något som kallas "blended malt" som är en blandning av single malts från mer än ett destilleri. Blended malts är alltså gjorda på endast korn och smakar således som single malts. Det är värt att notera att single malts oftast är en blandning av många fat från samma destilleri. Det finns riktigt bra blended malts; men det finns även en stor mängd mindre smickrande varianter. Slutligen finns det "single cask" som är en single malt från ett enda whiskyfat.

Hittade en ganska bra genomgång av begreppen här på forumet: http://www.whiskyforum.se/forum/index.php?showtopic=1945

mc.gif

Hej Edward,

Glömde ge lite tips. Här är ett gäng o-rökiga och väldigt trevliga whiskys som kanske skulle falla i smaken. De ligger alla i prisklassen 400-600 kr. Inte jättebilligt; inte jättedyrt; men någonstans däremellan

• Nikka from the Barrel: En riktigt trevlig blended whisky. Har en lätt karaktär av torv (rök), men den är mycket diskret. Tycker att den är riktigt trevlig som "huswhisky" och relativt lättdrucket för gäster/nybörjare (nr 551 på systemet)
  • The Glenlivet: Många riktigt trevliga och välkomponerade whiskys, utan rök och huvudsakligen (uteslutande?) lagrade på sherryfat. Om du vill prova på lite olika kan jag rekommendera deras "tasting experience" med tre 20 cl flaskor på 12, 15 och 18 år respektive (nr 416 på systemet)
  • The Glenmorangie: Den whisky som frälste mig var en 10-årig (eller var det 12?) Glenmorangie som jag köpte på en tysklandsresa för en härans massa år sedan (var lika dyr där nere som på systemet). Är inte lika förtjust i de yngre uttrycken idag, men den var bevisligen en bra inkörsport (nr 417 på systemet).
  • Glendronach Revival 15 år: en whisky som jag fastnat för nyligen och som baserar en kraftig sherry-smak på ett ytterst elegant sätt utan att kosta skjortan (nr 494 på systemet)
  • The MacAllan 12 år - Otroligt "len", ingen rök, mycket sherry (utan att bli för mycket). Väldigt välkomponerad, men kanske inte så spännande som andra uttryck (nr 478 på systemet)

Tala gärna om vad du slutar med att köpa och vad du tycker om ditt köp!

Disclaimer: Jag är långt ifrån någon auktoritet på whisky. Har hållit på ganska många år på eget bevåg, men mest för njutningens skull. Har mindre än 15 flaskor hemma för tillfället så det stoppar väl in mig i facket "amatör" här på forumet :) Smak är ju dessutom väldigt personligt, så det finns säkert lika många uppfattningar om mina rekommendationer ovan som det finns medlemmar här på forumet. Hoppas dock att det kan vara till någon nytta.

mc.gif

några enkla tips från mig som finns lätt tillgängligt på de flesta bolag men ändå "packs a punch" av smaker och som dessutom kommer i lite mindre förpackning och/eller inte kostar skjortan tycker jag skulle kunna vara (utan inbördes rangordning) någon av dessa:

highland park cask strength (350ml, 56% "justerad fatstyrka", 299kr)

nikka from the barrel (500ml, 51.4% "justerad fatstyrka", 379kr)

glenfarclas 12 (350ml, 43%, 250kr)

bunnahabhain 12 (700ml, 46.3%, 449kr)

the glenlivet nàdurra 16 (700ml, fatstyrka, "%" kommer alltså variera lite mellan de olika batcherna, 499:-, dock tyvärr beställningsvara på bolaget, men ändå en flaska som jag vet många bolag över sverige brukat ha inne i perioder)

lite snabbt utkastat en radda "lättare" whiskys som jag gillar... håller med aalborger här ovan om Nikka som en trevlig virre att ta fram med ett glatt gäng å sitta å sippa på (eller ensam i all stillhet funkar precis lika fint det med! ;) )

vet faktiskt inte hur det ser ut med highland park cask strength dock... får väl kanske höjja en varningens finger där att den är svår att hitta numera??? vet inte? jag har bara haft en flaska och det var just efter den lanserats här i sverige, så, dels mitt smakminne av den kanske är förvrängt men mindes den som en trevlig bekantskap. Sen dess som sagt så vet jag inte, har inte sprungit på den ofta längre här uppe i norrbotten... (men, det säger ju inte egentligen mycket... :D )

Prova den nya Black Norse (299) vet jag, en blended med sherrykaraktär. Four Roses small batch (329) är god och prisvärd bourbon. Irländskt Powers Gold label (263) kanske eller hur kan Tullarmore Dew Phoenix (492) smaka? Mackmyra Brukswhisky (401) är trevlig. Aberfeldy 12 år (362) är ok, Cardhu 12 (369) också prisvärd

Lasse Söderlund

Borlänge

• 1 month later...

Jag är väldig nybörjare. Har druckit i snart ganska exakt 1 år... Första jag drack var famous grouse, glenfiddich 12y, jack daniels, jura superstition.

Lätta whiskys och väldigt lena och goda.

Nu har det gått över till mest rökig whisky dock :-)

Robin Andersson

Westerås Whisky Wenner

Nordic Whisky Society Club

Whiskyklubben Slainte

Friends of Laphroaig