Jump to content
whiskyforum

Whisky från 1984


aalborger
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Har varit kul att följa forumet ett tag nu. Tack för alla inspirerande inlägg!

 

Jag har länge funderat på att bunkra upp lite flaskor från 1984 (av rent sentimentala skäl) att öppnas vid särskilda tillfällen (gissningsvis med 10 års mellanrum). Har dock haft lite svårt att bestämma mig vad jag skall köpa. Flaskor i den åldern börjar ju kosta lite mer än småpengar...

 

Tänkte därför höra om någon här kunde ge lite bra tips ?

 

Jag är fortfarande en glad amatör i whisky-samanhang, så det är inte helt lätt att beskriva vad jag tycker om. Jag föredrar (oftast) whisky med begränsad (eller ingen) rökighet och med en inte allt för överdriven cherry. Fast det finns ju undantag, såklart. Favoriterna hemma just nu är The Glenlivet Archive 21, Glen Dronach 15 och Ardbag Uigeadail.

 

Ps. Jag har beställt ett par "Na fir chlis Caol Ila" baserat på råden i en annan tråd :) Ds.

 

Tack på förhand!

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Gå ut på whiskyauktion.com och skriv 1984 i sökfältet. Sedan är det bra att jämföra utbudet med tex whiskybase omdömmen. Du blir helt säkert inte missnöjd. Det gäller dock att ha lite koll på priserna, men utbudet brukar vara bra. Lycka till

  • Like 1

Peter lundqvist

Söker whisky från 71.

Link to comment
Share on other sites

Jag är en av dom som tillhör dom som också köpt / köper en del från 1984 på grund av samma skäl som dig.

Macallan 1984 18 år är den jag rekommenderar starkast.

 

Nog den bästa 18:åriga Macallan jag smakat (testat >20 olika).

Fruktansvärt god men börjar tyvärr gå upp i pris.

  • Like 1

MVH

 

Jacob Thorén

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips!

 

Jag är riktigt sugen på Linkwood 1984 "Duck Edition". Är det någon av er som provat den och kan berätta lite?

 

Är också lite nyfiken på hur rökig "Na fir chlis Caol Ila" egentligen är? Sällar den sig till Lagavulin med flera där röken döljer de finare tonerna i whiskyn eller är den mer balanserad? Känns lite dumt att köpa hem två flaskor (de kommer till systemet på måndag) om det bara smakar "askfat" :)

 

MacAllan 1984 18 år låter inte helt fel, men prislappen var lite väl styv. Hittade den på Whisky Exchange för lite drygt 1000€ ... tror tyvärr inte det blir en sån till samlingen

  • Like 1

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Macallan köper du på whiskyauction.com

Där kan du nog hitta betydligt fler från 84 till ett "ok" pris än vad du gör på whiskyexchange t.ex.

 

//Jacob

 

Tack för alla tips!

 

Jag är riktigt sugen på Linkwood 1984 "Duck Edition". Är det någon av er som provat den och kan berätta lite?

 

Är också lite nyfiken på hur rökig "Na fir chlis Caol Ila" egentligen är? Sällar den sig till Lagavulin med flera där röken döljer de finare tonerna i whiskyn eller är den mer balanserad? Känns lite dumt att köpa hem två flaskor (de kommer till systemet på måndag) om det bara smakar "askfat" :)

 

MacAllan 1984 18 år låter inte helt fel, men prislappen var lite väl styv. Hittade den på Whisky Exchange för lite drygt 1000€ ... tror tyvärr inte det blir en sån till samlingen

MVH

 

Jacob Thorén

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips!

 

Jag är riktigt sugen på Linkwood 1984 "Duck Edition". Är det någon av er som provat den och kan berätta lite?

 

Är också lite nyfiken på hur rökig "Na fir chlis Caol Ila" egentligen är? Sällar den sig till Lagavulin med flera där röken döljer de finare tonerna i whiskyn eller är den mer balanserad? Känns lite dumt att köpa hem två flaskor (de kommer till systemet på måndag) om det bara smakar "askfat" :)

 

MacAllan 1984 18 år låter inte helt fel, men prislappen var lite väl styv. Hittade den på Whisky Exchange för lite drygt 1000€ ... tror tyvärr inte det blir en sån till samlingen

Na fir chlis Caol Ilan är väldigt bra i mitt tycke. Röken är nog väldigt subjektivt vad man tycker om den, själv tycker jag den är riktigt elegant och avvägd men den drar ju lite mot askfat i doft och eftersmak. I själva smaken är den dock lite försiktigare. Jag kan nog avvara ett sample om du är sugen på att prova först.

 

Edited by Kimball
  • Like 2

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Macallan köper du på whiskyauction.com

Där kan du nog hitta betydligt fler från 84 till ett "ok" pris än vad du gör på whiskyexchange t.ex.

 

//Jacob

 

 

Hej Jacob,

 

Hehe... hade inte för allvar tänkt handla på whiskyexchange; men det var där jag hittade en av rätt årgång :)

 

Tyvärr finns inte någon MacAllan 18år 1984 på whiskyauction just nu. Finns dock en del 1985:or som ger en indikation på priset. Inte billigt dock :'(

 

Får fundera lite om jag vill lägga 4000+ kr på en sån flaska...

 

//Sören

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Na fir chlis Caol Ilan är väldigt bra i mitt tycke. Röken är nog väldigt subjektivt vad man tycker om den, själv tycker jag den är riktigt elegant och avvägd men den drar ju lite mot askfat i doft och eftersmak. I själva smaken är den dock lite försiktigare. Jag kan nog avvara ett sample om du är sugen på att prova först.

 

Hej Kimball,

 

En av få tillfällen där det är synd att smak är så subjektivt... svårt att jämföra online. Låter dock lovande. Har inget emot röken i sig, men ibland blir det för mycket. Tycker fram för allt att det är synd att missa de finare tonerna i en lagrad whisky om de göms bakom ett täcke av rök. Baserat på din beskrivning låter det inte helt orimligt att jag skulle gilla den.

 

Skulle inte tacka nej till ett smakprov om det går att ordna rent praktiskt. Skickar ett PM.

 

//Sören

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

@Kimball: Lyckades inte skicka meddelande till dig. Fick ett felmeddelande som sa att du inte kunde ta emot fler meddelanden. Någon gissning om varför?

Hade visst lite väl fullt i inkorgen. Fixade till det och skickade dig ett pm.

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...