Jump to content
whiskyforum

Någon som provat Glen Garioch - Single Cask 1997 (Allt om Whisky Magzine)?

Recommended Posts

Hej,

Är det någon som provat Allt om Whisky's "stipendie-whisky" som valdes ut av Andreas Ahlstam och Hanna Tunberg? Råkade köpa den av misstag (trodde det var den vanliga 1997:an som är riktigt trevlig). Är det något att spara på (givet priset på 900 kr) eller borde jag returnera den till systemet och ta med något annat hem istället?

-- Glen Garioch Single Cask 1997 (cask nr 838)

/Sören

mc.gif

ser att det är tomt med svar, har inte provat den själv men skulle behålla den, tack vare ditt inlägg skall jag beställa en flaska, tycker att den verkar väldigt intressant.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Hej Kjell,

Lutar åt samma resonemang.

Har dock en blandad uppfattning av Glen Garioch som gör mig lite tveksam. När jag provade deras vanliga 1997:a tyckte jag att den var ett spännande uttryck. Har aldrig smakat en whisky med så tydlig smak av smörkola när den fått andas lite. Chansade därför och köpte deras "Founders Reserve" (deras nya NAS) på Gardemoens taxfree. Givet priset (430kr/l) hade jag inte förväntat mig några underverk, men jag hade ändå hoppats att den skulle vara drickbar. Tyvärr knappt så. Smaken överrumplas av en oproportionerlig mängd tanniner och en osmickrande kemisk bismak (terpentin eller såpa någon?). Fick mig att undra hur rädda de är om sitt varumärke. Klart att en billig NAS (trotts det högtflygande namnet) inte kan vara någon signaturwhisky, men jag hade förväntat mig en något mer slätstruken och lätt drucken upplevelse snarare än något som för tankarna till billig hembränd sprit.

Hade nog inte varit ett så svårt val om jag inte är i begrepp att köpa 4-5 andra flaskor i prisklassen 800-2000 kr och inser att jag måste välja (*). Varför kan man inte få allt här i livet? Tänkte därför att det skulle bli lättare om jag kunde få lite inside (the bottle) info innan jag bestämmer mig för att korka upp eller returnera till SB.

(*) Har ännu inte nått den nivån av intresse att jag obemärkt lägger 10tkr på whisky. Måste få ta ett litet tags funderande och längtande. Gissar att det gör mig till amatör i dessa sammanhang... :)

//Sören

mc.gif