Jump to content
whiskyforum

Cinderella whiskymässa 2016


GunnarN
 Share

Recommended Posts

Nu är bokningen öppen för Cinderella whiskymässa 2016, 14-16/1.

 

http://www.vikingline.se/hitta-resa/kryssningar/temakryssningar/whiskykryssningar/whiskymassa/

 

Uppge bokningskod WHIFOR för medlemmar i Svenska Whiskyförbundet.

 

Vi har bokat 4 personer på fredagsturen 15/1.

  • Like 1

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Frugan:"Älskling, vi gör ju aldrig något kul bara vi två. Kan vi inte åka iväg någonstans?"

Make:"Jo, det är klart vi ska Hjärtat!"

 

Tjugo minuter senare var fredagskryssningen bokad..

  • Like 2

Alexander Walleräng

 

Y.N.W.A.

Link to comment
Share on other sites

5 platser bokade på Fredags kryssningen och det fanns bara lyx rum kvar.....jaja....gått om plats att dansa på då :drool2:

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Tänkte ställa en liten fråga, är det någon skillnad mellan dagarna i köp av flaskor tex, förstår om provsittningarna skiljer. Tänkte åka torsdagen därför jag undrar.

Ja en liten skillnad, vissa sorter tar slut och finns bara fram till kl 18:01 på torsdagen.

Väntar otåligt på att nästa whiskymässa skall börja

Link to comment
Share on other sites

Va (censurerat) har dom bokningsprogrammet till då

Man e väl old and grumpy :angry:

Kommer du med på fredagsturen Lasse?

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej alla glada whiskyentusiaster!

 

Mitt namn är Robert Hellström, och jag jobbar som Taxfreechef på Cinderella, och ni har säker gissat det redan, jag är en av de personer som är ansvariga för whiskymässan på Cinderella. Jag har jobbat på Viking Line sedan 2002, och många av er känner säkert till min mångåriga kollega (8 år har vi jobbat ihop) Kurre som var den som hade huvudansvaret innan jag trädde in.

 

Jag lovar er att vi ska försöka göra mässan ännu bättre 2016, men jag vore också glad om ni kunde skriva vad ni tycker om mässans organisation.

 

T.ex. har vi inför nästa år diskuterat att fördela alla sorter per dag, alltså enligt den meningen att om vi får låt säga 10 flaskor Karuizawa, så säljer vi endast 5 st på torsdagens avgång, 3 på fredagen och 2 på lördagen? Jag skulle gärna se att vi hittar fram till ett system så att alla tycker att det är rättvist, och jag är lite nyfiken på att höra vad ni tycker?

 

Vi arbetar som bäst med att få ihop bästa möjliga sortiment till mässan, och i dagsläget har jag bara önskemål och inga säkra nyheter att leverera... eller nej, det har jag ju... Box Archipelago II kommer att dyka upp på mässan, det är jag säker på! Nu kanske Roger tar mig i örat för att jag avslöjar för mycket men jag kan ju inte låta bli att dela lite inside info med er.

 

Jag har också startat en tråd här för våra whiskykryssningar och vet ni - vi lyssnar verkligen på er! Droppa era kommentarer så skall vi försöka göra allt vi kan för att vi skall fortsätta ha roligt tillsammans. För så är det, framförallt så har Cinderella Whiskyfair kommit från att det är fantastiskt roligt och trevligt med whisky!

 

Missa inte att kolla in vår whisky hemsida; www.vikingline.se/whisky för att få senaste infon om våra kryssningar. Nu är det bourbon som gäller närmast, och ni kan inte ens ana hur svårt det är att få hem riktigt intressanta och udda sorter nuförtiden! Men vi har verkligen skrapat fram intressanta sorter och jag hoppas jag ser en hel del av er här på båten inom kort!

 

Mvh

 

Robert & Cinderella

 

P.S. Vi är numera världens första flytande Ardbeg Embassy! D.S.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej alla glada whiskyentusiaster!

 

Mitt namn är Robert Hellström, och jag jobbar som Taxfreechef på Cinderella, och ni har säker gissat det redan, jag är en av de personer som är ansvariga för whiskymässan på Cinderella. Jag har jobbat på Viking Line sedan 2002, och många av er känner säkert till min mångåriga kollega (8 år har vi jobbat ihop) Kurre som var den som hade huvudansvaret innan jag trädde in.

 

Jag lovar er att vi ska försöka göra mässan ännu bättre 2016, men jag vore också glad om ni kunde skriva vad ni tycker om mässans organisation.

 

T.ex. har vi inför nästa år diskuterat att fördela alla sorter per dag, alltså enligt den meningen att om vi får låt säga 10 flaskor Karuizawa, så säljer vi endast 5 st på torsdagens avgång, 3 på fredagen och 2 på lördagen? Jag skulle gärna se att vi hittar fram till ett system så att alla tycker att det är rättvist, och jag är lite nyfiken på att höra vad ni tycker?

 

Vi arbetar som bäst med att få ihop bästa möjliga sortiment till mässan, och i dagsläget har jag bara önskemål och inga säkra nyheter att leverera... eller nej, det har jag ju... Box Archipelago II kommer att dyka upp på mässan, det är jag säker på! Nu kanske Roger tar mig i örat för att jag avslöjar för mycket men jag kan ju inte låta bli att dela lite inside info med er.

 

Jag har också startat en tråd här för våra whiskykryssningar och vet ni - vi lyssnar verkligen på er! Droppa era kommentarer så skall vi försöka göra allt vi kan för att vi skall fortsätta ha roligt tillsammans. För så är det, framförallt så har Cinderella Whiskyfair kommit från att det är fantastiskt roligt och trevligt med whisky!

 

Missa inte att kolla in vår whisky hemsida; www.vikingline.se/whisky för att få senaste infon om våra kryssningar. Nu är det bourbon som gäller närmast, och ni kan inte ens ana hur svårt det är att få hem riktigt intressanta och udda sorter nuförtiden! Men vi har verkligen skrapat fram intressanta sorter och jag hoppas jag ser en hel del av er här på båten inom kort!

 

Mvh

 

Robert & Cinderella

 

P.S. Vi är numera världens första flytande Ardbeg Embassy! D.S.

Om det är praktiskt genomförbart s¨hade det kunnat vara en idé att ha utlottning av de flaskor som är begränsat antal av, såsom Box och Karuizawa. Det är rättvist kan jag tycka att fördela de som finns att tillgå över dagarna men det löser inte det största problemet som är tjurrusningen, med risk för blodvite, som uppstår när portarna öppnar.

  • Like 1

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om det är praktiskt genomförbart s¨hade det kunnat vara en idé att ha utlottning av de flaskor som är begränsat antal av, såsom Box och Karuizawa. Det är rättvist kan jag tycka att fördela de som finns att tillgå över dagarna men det löser inte det största problemet som är tjurrusningen, med risk för blodvite, som uppstår när portarna öppnar.

 

Håller helt med! Eftersom det där med kösystemet förra året havererade kapitalt när det var kö från olika håll och när mässan öppnades var man tvungen att springa som en galning med armbågar i huvudet för att ta sig fram till montrarna, så är nog lotteri det enda rätta!

 

Stämmer ryktena att Viking Line är så fyrkantiga i sitt agerande att de största utställarna och namnen i branchen hoppar av mässan så är det inte alls bra!

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Såg på Fejjan att det verkar som om Clydesdale hoppar av:

 

"Många undrar hur Clydesdale kommer att göra med mässan på Cinderella i januari.

Vi har inget bra svar, men troligen kommer vi inte att vara med. Skälet är att Viking Line

inte behandlar oss på ett sätt som vi anser vara rätt.
Vi satsar i stället på riktiga mässor, som: Borlänge Öl & Whisky,

Örebro Öl & Whisky, Whiskyexpo i Linköping m.fl."

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej

 

Det stämmer att Clydesdale inte kommer att vara med på Cinderella Whisky Fair 2016. Detta är dock den enda leverantören som inte valt att vara med och alla andra leverantörer från förra året (och några nya bekantskaper) kommer ni att få träffa på mässan.

 

Jag vill inte desto mera kommentera anledningen bakom Clydesdales avhopp, utan kan bara konstatera att det alltid finns två sidor av ett mynt. Resten är en sak mellan Clydesdale och Viking Line. Jag vill bara understryka att Thomas på Clydesdale och jag kommer bra överens och vi talades vid så sent som för 2 veckor sedan i god ton. Givetvis kan man inte annat än att uppskatta Thomas glöd för whisky och andra ädla drycker och jag hoppas Clydesdale är med 2017.

 

I övrigt ladder vi upp med over 400 sorters whisky och 33 utställare, så mässdäcket är maxat.Som vanligt är man själv spänd av förväntan inför årets höjdpunkt! Jag önskar att jag hade haft en klar sortimentslista att sprida här, men som vanligt så är det mycket knep och knåp bakom att få fram en sådan då vi och leverantörerna alltid jagar juvelerna till sista minut!

 

Vi har tagit till oss er kritik kring t.ex. Box releasen, och funderar hur vi skall lösa det som bäst. Vi arbetar också på att periodisera ut sorterna så vi inte får syndromet med armbågande i köer och annat, men som ni själva vet med t.ex. systembolagets web releases så är det alltid knepigt med åtråvärda exklusiva buteljeringar!

 

Hoppas vi ses ombord på världens största flytande i januari!

 

Mvh

 

Robert

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att man borde dela upp flaskorna så lika som det går mellan alla dagarna. Jag åker lördag i år eftersom jag inte kan åka torsdag och då kommer jag ha mindre chans att knipa flaskorna som tar slut.

För att låta lite grinig så känns det inte riktigt rättvist..

  • Like 1

Jonas Karlsson

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att man borde dela upp flaskorna så lika som det går mellan alla dagarna. Jag åker lördag i år eftersom jag inte kan åka torsdag och då kommer jag ha mindre chans att knipa flaskorna som tar slut.

För att låta lite grinig så känns det inte riktigt rättvist..

Något ska de väl ha de som kostar på sig att ta ledigt en eller ett par dagar extra från jobbet? :)

  • Like 1

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Man får inte glömma bort att publiken på lördagen är helt annan än den på torsdagen. Spara dyra flaskor till sista dagen innebär att de kommer att stå osålda när kryssningen är över då publiken på lördagen inte alls handlar lika dyra och lika många flaskor som nördarna på torsdagen gör.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Många kloka synpunkter, och jag vill saga att ni alla har rätt på ert sätt.

 

Givetvis innebär det ju en större risk för oss att spara lika stort antal specialflaskor till lördagen, som vi säljer på torsdagen. Vi tittar för närvarande på en fördelningsnyckel, där torsdagen får en större tilldelning, fredagen lite mindre, och lördagen den minsta delen, men fortfarande så att vi har kvar flaskor till lördagen I fortsättningen.

 

Sedan hoppas jag på er förståelse då det är riktigt svårt att förutspå exakt alla sorter som blir heta, givetvis prickar man ganska lätt att Box Archipelago II blir hett villebråd, Bowmore Mizunara, Chiciburu m.fl. men det kan ju alltid vara så att undertecknad missar en referens eller två som visat sig eftertraktad. Jag ska gå igenom sortimentet (bara listan blir klar snart... tar alltid alldeles för länge :blink: ) och de sorter som verkar högintressanta skall vi periodisera ut.

 

P.S. Masterclasses börjar bli färdiga, hoppas vi kan släppa dem för bokning på fredag! D.S.

 

Mvh

 

Robert

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Börjar det bli klart med sortimentlistan och Masterclassen?

Man vill börja planera huruvida lädret skall fördelas;)

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Listan brukar ju alltid komma relativt sent, detta år kanske den tom är hyfsat korrekt från början och inte innehålla massiva felaktigheter som förra året... ;)

 

Dock, fick vi någonsin en förklaring till varför Whisky Fair helt enkelt inte bara kör ett system med lottning på de buteljer man vet kommer skapa kaos? för som det var förra året var det ju gränsfall på handgemäng...

 

Lottning är, och förblir det bästa sättet att lösa detta problem.., att ni minskar buteljer och sprider ut dom på olika dagar kommer inte skapa mindre tjurrusning vid öppning utan MER då folk då vet det finns ännu mindre första dagen (och resterande dagar)

Edited by Agamemnon
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...