Jump to content
whiskyforum

Whisky Auction

Recommended Posts

Jag tror inte den dragit iväg. Jag kollade i morse nämligen. Det är något annat känns det som men jag har ingen aning om vad det kan vara.

det kan vara att den som budat lagt in felaktigt "max-pris" (typ tänkte lägga 100 men det blev 1000 istället) vilket inte kommer synas förräns någon annan budar mot några gånger..

Detta "lider" whiskyauction lite av då man inte har en "bekräftelse" som kommer upp efter att man matat in sitt bud, motsvarande som ebay har, innan man skickar in budet utan allt går i en transaktion.

Edited by fredrikwa

Fredrik "smygarn" Wallström

Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts

Det har fått sin förklaring, delvis. Någon la in ett bud på €1171 "av misstag" antar jag. Men varför då inte backa till föregående högsta bud övergår mitt förstånd. Frågan är ställd till Herr Krüger.

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Det har fått sin förklaring, delvis. Någon la in ett bud på €1171 "av misstag" antar jag. Men varför då inte backa till föregående högsta bud övergår mitt förstånd. Frågan är ställd till Herr Krüger.

låter som de fått med en etta förmycket men ja.. varför inte backa tillbaka till det bud som var innan misstaget. eller i alla fall fråga dig vad du tyckte de skulle göra

EDIT annars kan man om det ligger många likadana flaskor råka ge fel be en kompis att ge fel bud på "motståndaren" så den plockas bort o på så sätt kanske öka buden på sin egna.

Edited by Qonos

Magnus Rönnerup, Malmö
www.livingdeadbrewery.se

EDIT annars kan man om det ligger många likadana flaskor råka ge fel be en kompis att ge fel bud på "motståndaren" så den plockas bort o på så sätt kanske öka buden på sin egna.

Det där är ju definitivt värt att ta upp med Herr Krüger.

Peter Sjögren, Gbg

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Det där är ju definitivt värt att ta upp med Herr Krüger.

Tack för era svar och synpunkter. Mycket bra!

Jag har tagit upp det med Herr Krüger och fått svar. Eftersom dom aldrig haft problem av det här slaget tidigare (!) så är detta inget man tänkt på förut. Om det händer fler gånger kommer man att fundera på att hitta en lösning. Det är kontentan av dom svar jag fått.

Robert van Hal, Malmö

• 2 weeks later...

Det börjar bli riktigt spännande tycker jag :blush: Lördag kväll kommer jag nog att ha nerverna utanpå.

Funderar på att köpa några flaskor också. Hur vet man när det är rätt läge att bjuda kan man undra? Någon på forumet uttryckte att helt plötsligt så var auktionen slut och chansen att bjuda över var borta. Om det står en sluttid så är det väl den som gäller?

Robert van Hal, Malmö

Det börjar bli riktigt spännande tycker jag :blush: Lördag kväll kommer jag nog att ha nerverna utanpå.

Funderar på att köpa några flaskor också. Hur vet man när det är rätt läge att bjuda kan man undra? Någon på forumet uttryckte att helt plötsligt så var auktionen slut och chansen att bjuda över var borta. Om det står en sluttid så är det väl den som gäller?

Korrekt. Sluttiden som står gäller.

Jag har redan lagt mina flesta bud. Jag lägger mitt maxtak och hoppas det räcker. Hade hopp om en del flaskor där jag låg bra till igår, men nu börjar jag tvivla. De ser ut att bli dyra.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Tolkar det som att det kostar 18€ och uppåt i frakt + 3€ per flaska för packning. Stämmer det eller har jag missat nåt?

Kan man se när auktionen stänger svensk tid?

Läs på http://whiskyauction.com/ (under "Info" -> "Bidder")

David Jönsson, Malmö

davjo415@gmail.com

Hur mkt stiger priserna? Känns som det kan fyndas en hel del :whistling: Många vanliga flaskor ligger mkt billigare än vad man kan hitta dem på andra ställen. Eller är jag fel ute?

Kolla tidigare auktioner för att få en uppfattning, så stora fyndmöjligheter finns det inte på WA, men det är ju ett utmärkt ställe att hitta spännande buteljeringar.

 - Erik Falk -

Hur mkt stiger priserna? Känns som det kan fyndas en hel del :whistling: Många vanliga flaskor ligger mkt billigare än vad man kan hitta dem på andra ställen. Eller är jag fel ute?

Det känns som att det händer nu på slutet, jag har lagt en del bud men de blir överbjudna, de har lega still hela tiden tills nu.

Men jag har hitta en del andra som jag ska buda på. :rolleyes:

Mycket kommer att stiga imorgon och på lördag stiger allting. Vissa saker kommer att stia ofantligt på lördag. Det är som vanligt med auktioner. Det är sista timmen allt händer. Det blir inte mycket till fynd när det väl är klart.

Magnus Fagerström

Helsingborg

info(at)magnuswhisky.com

Min uppfattning står kvar. Iditopriser på attraktiva buteljeringar från prestigedestillerier (ofta betydligt billigare i vanliga butiker, kolla www.whiskyfinder.eu innan ni lägger bud). ok priser på tappningar från mindre haussade pannor, visst något enstaka fynd kan man göra, men den som vill handla på auktionen bör ha en stor plånbok. Jag kollar knappt vad som finns längre

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Min uppfattning står kvar. Iditopriser på attraktiva buteljeringar från prestigedestillerier (ofta betydligt billigare i vanliga butiker, kolla www.whiskyfinder.eu innan ni lägger bud). ok priser på tappningar från mindre haussade pannor, visst något enstaka fynd kan man göra, men den som vill handla på auktionen bör ha en stor plånbok. Jag kollar knappt vad som finns längre

Min åsikt står också kvar. Att det är skönt du är felinformerad :). En mindre att konkurrera med.

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Allt jag funderade på gick för minst 100-300€ för dyrt.. inflationen börjar bli smått skrattretande!

mvh, Robert

Oj...jag måste ha missat att det hänt något med kronkursen och inflationen de senaste månaderna ;-)

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Tja, allt *jag* var intresserad av ja (det var hela 5 pavor av ca 1500st förra gången)... gällande whiskyauction så missförstår folk det mesta mest hela tiden. 95% av pavorna på auktionen finns inte på den öppna marknaden, förutom på TWE där de kostar ytterligare 50% mer.

Dock, några pavor som finns att få tag i på annat håll säljs ibland för ett högre pris på auktionen än från butik. I vissa fall säkert pga dåligt informerade köpare men kanske även från folk som inte kan hitta dessa pavor på andra sätt. Detta beteende ser man i vilka sammanhang som helst men det är såklart inget problem så länge man själv har koll.

Nä. Syftet med Whiskyauction är att hitta pavor som inte erbjuds någon annanstans och då kan man fynda - varje gång. Definition av fynd är dock som alltid subjektiv...

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Enligt Herr Krüger så har han många köpare som hellre köper allt på en gång från honom och sparar på frakten än att köpa från flera olika butiker och få betala frakt flera gånger.

Sedan skickar ju Herr Krüger till hela världen och det är det få andra butiker som gör.

Sedan håller jag också med om att alla köpare inte riktigt är uppdaterade på var en flaska finns att köpa billigast.

Robert van Hal, Malmö

Det känns lite annorlunda på den auktion som just nu pågår, då den har varit ganska stillsam ett tag. Mycket händer som sagt sista dygnet och givetvis sista timmarna. Men tidigare har mera hänt under hela perioden. Numera smäller det till första dagen, sedan är det nästan stilltje fram till dygnet kvar. Får se om det blir något köp denna gång :whistling:

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Jag såg precis att en av mina Longrows finns till försäljning den här gången. Inte jag som är säljaren dock.

Ska bli intressant att se vad den går för den här gången.

Dessutom ska det bli mycket intressant att se vad WSS Glengoyne kommer att betinga för pris.

Någon dansk (antar jag) har dessutom lämnat in en mängd Norse Cask (whiskyowner) buteljer. De blir också roliga att följa.

Som BenRiach samlare har jag också uppmärksammat de båda specialarna som finns nu. Det är en Triple Distilled 1998 och en Heavily Peated 3-åring från 2005. Båda mycket speciella och faktiskt endast tillgängliga i Japan. De blir troligen inte speciellt dyra, men båda är som sagt väldigt intressanta.

Magnus Fagerström

Helsingborg

info(at)magnuswhisky.com

Jag skulle tro att intresset för att handla den här gången är mindre än för bara en månad sedan, orostider brukar ju dämpa sådan här konsumtion, själva handlar vi ju med en euro på en bit över 10 kronor, och andra valutor har ju också tappat mot krügers pengar....så vem vet, nu kanske man kan få loss en Lagga 16 för en tusenlapp ;-)

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap