Jump to content
whiskyforum

Whisky Auction


Recommended Posts

Lite roligt att se att ju mörkare en whisky är till färgen desto högre pris betingar den. Titta exempelvis på alla Glendronach destillerade 1996 i dagens auktion, man kan nästan rada upp dem i färgskala och se att priset följer efter. Tur att de flesta 70-tals Clynelish är ganska ljusa till färgensmile.png

  • Like 3

Micke Jönsson

Link to comment
Share on other sites

Lite roligt att se att ju mörkare en whisky är till färgen desto högre pris betingar den. Titta exempelvis på alla Glendronach destillerade 1996 i dagens auktion, man kan nästan rada upp dem i färgskala och se att priset följer efter. Tur att de flesta 70-tals Clynelish är ganska ljusa till färgensmile.png

Till skillnad från Glendronach smakar Clynelish bäst från bourbon fat

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Till skillnad från Glendronach smakar Clynelish bäst från bourbon fat

Håller med (möjligtvis refill sherry). Visst, Glendronach är ju ett klassiskt "sherry"-destilleri, men poängen var "ju mörkare desto dyrare". Hur bra en sherryfatslagrad Glendronach är följer nog inte samma mönster. Lite roligt att se att vi köper med ögonen.

Micke Jönsson

Link to comment
Share on other sites

Brora 2003 en av mina stora favoriter....

Springbank 12 red thistle

Grattis, Brora 2003 är en underskattad pärla

  • Like 1

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Blev en triss i 74'or.

 

Balmenach G&M, 40% 70cl

Brackla G&M, 40% 70cl

Port Ellen G&M, 40% 75cl

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

 

Har hört att det kommer 6 st i kväll, även 4 Broror ( 35yo 2012 ) om allt stämmer, det blir intressant att se vad de hamnar på.

Blir mycket intressant :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

Nu börjar Millburn komma upp i sitt rätta värde....smile.png Tur (eller skicklighet) att man redan har någon:-)

Ungf. som en dosa General lös ;)

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Som en 7årig Laffe från Norge.... den spränger 600-vallen

 

Jag hade hoppats på att någon kommit med ett erbjudande på min som var lite mer än några standardbuteljeringar. Är någon verkligen intresserad att skaffa sig en av dessa så är jag klar för byte, även om jag inte får inbyte helt upp till 570 euro...

Patrik Söderholm

NMWL Stavanger

Link to comment
Share on other sites

För egen del så kan jag nog säga att det är slutköpt av Brora UD RM -72, iofs. har jag inte köpt dem på några år men nu känns det definitivt igenspikat.

 

Det blev ett tröstpris för mig i kväll men jag hoppas ändå att denna levererar.

 

post-1354-0-27411200-1363469938_thumb.jpg

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

För egen del så kan jag nog säga att det är slutköpt av Brora UD RM -72, iofs. har jag inte köpt dem på några år men nu känns det definitivt igenspikat.

 

Det blev ett tröstpris för mig i kväll men jag hoppas ändå att denna levererar.

 

attachicon.gifAinslie´s.jpg

Mycket spännande. Grattis. Till mycket bra pris tycker jag

  • Like 1

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Mycket spännande. Grattis. Till mycket bra pris tycker jag

 

Tack Håkan, ja bra pris var det, vet att någon är ok och någon är sjujädra bra av dessa, vi får se, tänkte dela med mig av den så samplen blir i alla fall prisvärda....clap.gif ..

  • Like 4

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Spännande med dessa gamla blends. Har för några år sedan i en julklender från Fagerström fått en gammal Ballantine som var riktigt bra och följde 75:an på auktionen ett tag men även den nådde astronomiska höjder. Hur vet man som blendnovis vilka man vågar satsa på? Ju äldre ju bätre eller? Någon som av tradition har mer single malt i sin blandning än andra?

  • Like 1

Mats Svensson

Link to comment
Share on other sites

Spännande med dessa gamla blends. Har för några år sedan i en julklender från Fagerström fått en gammal Ballantine som var riktigt bra och följde 75:an på auktionen ett tag men även den nådde astronomiska höjder. Hur vet man som blendnovis vilka man vågar satsa på? Ju äldre ju bätre eller? Någon som av tradition har mer single malt i sin blandning än andra?

 

Man får ta hjälp av böcker och andra källor, andras erfarenheter samt skaffa sig egen erfarenhet, vill man tex prova en Malt Mill så måste man läsa på, vissa av de gamla buteljerna som kategoriseras under blend är inget annat än tvättäkta single malt men måste in under den kategorin pga ofullständig information, tex den jag ropade in, troligen en Clynelish single malt men kan vara en Brora pga. strul och allmän röra med Clynelish A och Clynelish B, fat förväxlades hej vilt i den osannolika hanteringen.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Första kvällen på nya whiskyauction och Brora 22 YO 1972 RM 61,1 % är uppe i 1355 euro wacko.png

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...