Jump to content
whiskyforum

Whisky Auction


Recommended Posts

Jag tror det kanske snarare har att göra med att det är 10 dagar kvar fortfarande. Har tidigare år inte upplevt några påtagligt lägre priser på just auktionen runt jul.

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Många japanare ligger ju mycket under det de gått för hela hösten. Kan det vara ryssar som köpt innan och som nu tappat sugen med tanke på valutaraset...?

Tror inte du ska lägga så mycket vikt i vad det ligger på nu, det är en hel vecka kvar, priserna sticker iväg sista dagen/timmarna & vad jag har hört så är det japanerna som köper tillbaka sin whisky :)

Victor Dauner

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag har för ca ett år sedan fått upp ögonen för whisky efter ett intresse från min far. Jag har läst lite här nu och kollar runt på whiskyauction. Jag undrar nu om man kan få tag i en rätt "unik" flaska till ett pris under 100 eller är det omöjligt? Tar gärna emot lite tips..

Edited by Buuurken
  • Like 1

Martin Rickardsson

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker du om? Unik whisky ligger ju offtast i en lite dyrare klass. Hur som helst ska den ju vara unik för dig! Men har du ganska nyligen börjat intressera dig , så finnas en del lite ovanligare flaskor. Man går ju offtast uppåt i små steg. Jämför olika intressanta flaskor på nätet, omdömmen , tillgänglighet , hur stora släpp osv.

För 100 euro finns det mycket fantastiskt god whisky. Var dock beredd på att en hel del av dom skjuter iväg i pris under sista dygnet. Ha gärna några olika alternativ om du blir överbjuden, och det kommer ju alltid flera auktioner

Lycka till med jakten!

Peter lundqvist

Söker whisky från 71.

Link to comment
Share on other sites

Allätare om man nu kan vara det?

 

Köpte min första whisky för ca ett år sedan och nu är förrådet detta.

 

Talisker 10 70cl

Bowmore 12 70cl

AnCnoc 12 1 liter

Ardmore Traditional Cask 1 liter

Aberfeldy 12 70cl

Auchentoshan Springwood 1 liter

Glen Grant Major's reserve 1 liter

Aberlour 12 1 liter

Highland Park Einar 1 liter

Glenlivet 18 1 liter

Glengoyne 17 1 liter

 

Gillar Talisker och Bowmore men tycker nästan att Lagavulin 16 och liknande jag provat varit lite för rökiga?! Håller mig gärna till Glenlivet och Glengoyne då jag gillar båda starkt.

 

Vad kan man hitta för liknande whisky? Lätt att hitta till bra pris? Något tips på vad jag bör leta efter som inte blir alltför dyrt. Finns det någon historik vad tidigare flaskor har gått för?

Martin Rickardsson

Link to comment
Share on other sites

Historik finns på "huvudsidan: längst ner till höger.

Allätare om man nu kan vara det?

Köpte min första whisky för ca ett år sedan och nu är förrådet detta.

Talisker 10 70cl

Bowmore 12 70cl

AnCnoc 12 1 liter

Ardmore Traditional Cask 1 liter

Aberfeldy 12 70cl

Auchentoshan Springwood 1 liter

Glen Grant Major's reserve 1 liter

Aberlour 12 1 liter

Highland Park Einar 1 liter

Glenlivet 18 1 liter

Glengoyne 17 1 liter

Gillar Talisker och Bowmore men tycker nästan att Lagavulin 16 och liknande jag provat varit lite för rökiga?! Håller mig gärna till Glenlivet och Glengoyne då jag gillar båda starkt.

Vad kan man hitta för liknande whisky? Lätt att hitta till bra pris? Något tips på vad jag bör leta efter som inte blir alltför dyrt. Finns det någon historik vad tidigare flaskor har gått för?

Peter lundqvist

Söker whisky från 71.

Link to comment
Share on other sites

Littlemill är ett nerlagt destilleri. Den brukar inte bli "alltför" dyr. Utan att generallisera kan man ibland hitta lite lägre (bättre) priser på en del lowland whisky.

Allätare om man nu kan vara det?

Köpte min första whisky för ca ett år sedan och nu är förrådet detta.

Talisker 10 70cl

Bowmore 12 70cl

AnCnoc 12 1 liter

Ardmore Traditional Cask 1 liter

Aberfeldy 12 70cl

Auchentoshan Springwood 1 liter

Glen Grant Major's reserve 1 liter

Aberlour 12 1 liter

Highland Park Einar 1 liter

Glenlivet 18 1 liter

Glengoyne 17 1 liter

Gillar Talisker och Bowmore men tycker nästan att Lagavulin 16 och liknande jag provat varit lite för rökiga?! Håller mig gärna till Glenlivet och Glengoyne då jag gillar båda starkt.

Vad kan man hitta för liknande whisky? Lätt att hitta till bra pris? Något tips på vad jag bör leta efter som inte blir alltför dyrt. Finns det någon historik vad tidigare flaskor har gått för?

Peter lundqvist

Söker whisky från 71.

Link to comment
Share on other sites

Okej, ska försöka knycka åt mig en sådan flaska. Ska försöka få tag på en del i 50£ klassen om man lyckas? Finns en del som det ser ut just nu. Men hur fungerar det rent praktiskt när du vunnit en auktion? Ser att frakten kastar 19, löser dem resten?

Martin Rickardsson

Link to comment
Share on other sites

19 euro för en flaska sedan stigande (se listan) samt 3 euro/flaska i embalaget. Du får ett vinnar mail för varje vunnen flaska. De drar summan någon gång mellan lördagkväll och måndag morgon, glöm inte att ha kortet öppet för köp. Sedan brukar det ta lite drygt en vecka innan paketet finns hos ditt vanliga post ombud.

Lycka till ! Med vänlig hälsning,

Peter

Peter lundqvist

Söker whisky från 71.

Link to comment
Share on other sites

Köpte ingen men har en reflektion ang. Port Ellen 1979-2001, 22 yo, den första ur annual release serien. Utan kartong var den 5 tusen billigare !! kan därmed konstatera att de inte köps för att drickas längre.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Blev en flaska för mig och den tänkte jag sampla nästa månad. Lite oväntat kanske :)

  • Like 1

Henrik Jonsson, Karlstad

 

---------------

 

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

 

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

Link to comment
Share on other sites

Blev tre flaskor för mig!

En av dem var den jag mest ville ha: Glenfarclas 2003 for Ermuri.

God och inte så dyr.

Edited by kosken

Seppo Hellström

Link to comment
Share on other sites

De jag mest ville ha blev jag utan (Brora 30yo 2006 och Magda 19yo RM). Fick två tröstisar men framförallt gjorde jag några bra försäljningar, så att man kan shoppa lite nytt på Whisky Fair nästa vecka ;)

 

Men var har eidora.com tagit vägen? Tänkte fylla på därifrån men sidan verkar vara borta. Var in senast förra veckan tror jag.

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

De jag mest ville ha blev jag utan (Brora 30yo 2006 och Magda 19yo RM). Fick två tröstisar men framförallt gjorde jag några bra försäljningar, så att man kan shoppa lite nytt på Whisky Fair nästa vecka ;)

 

Men var har eidora.com tagit vägen? Tänkte fylla på därifrån men sidan verkar vara borta. Var in senast förra veckan tror jag.

 

Fina grejor du sökte Markus, synd det gick om stöpet, bättre lycka på nästa auktion.

Jag förstår att du fick in lite sköna slantar på Japan sidan, Grattis !

Här har du länken till Eidora http://www.blauerturm.de/

  • Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Fick två flaskor, en Bowmore från 60-talet och en Ardbeg från 70-talet. Egentligen var jag ute efter Bruichladdichen destillerad på min födelsedag 1964-10-24, men den blev för dyr med tanke på att jag aldrig har smakat den.

  • Like 2

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Köpte hem en Longrow 18, den blåa, för provning mot den senate vita.

Sen blev det en Kilkerran WIP4 som jag precis har druckit ur en. I mitt tycke en av dom mest prisvärda whiskies just nu.

  • Like 1

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

Somnade i soffan av megamiddag och missade auktionen helt. :-(

Edited by Mickeman
  • Like 3

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Köpte ingen men har en reflektion ang. Port Ellen 1979-2001, 22 yo, den första ur annual release serien. Utan kartong var den 5 tusen billigare !! kan därmed konstatera att de inte köps för att drickas längre.

Kjell Brel... enl uppsatta källor.... samlarna är överkörda av investerarna...

 

det är bara buisness nu för tiden

  • Like 1

Hasse Peters

Laholm

Port Ellen forever

Link to comment
Share on other sites

Sällan jag budar nuförtiden men ikväll knep jag två Tomatin 76:or, en Ardbeg Renaissance och en Bowmore Tempest batch 1.

  • Like 2

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...