Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
Muyfa666

Tips på "brukscognac"?

Recommended Posts

Jag tänkte testa några enklare cognac för att hitta någon sort att ha i skåpet.

Prisklass max 500:-

Någon som kan tipsa om vettiga sorter och utgåvor? Gärna sånt som finns på bolaget.

Ola Andersson

Köp Grönstedts XO, eller ännu bättre Grönstedts Extra. Det går banne mig inte att få bättre konjak för de pengarna. Om du ska upp lite i pris, prova gärna Delamain XO

• Like 1

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Håller med föregående inlägg.

Mats Johansson

Fatägare Box
Friends of classic malts
Friends of Laphroaig
Ardbeg Committee

Fatdelägare Smögen

Grönstedts XO eller Extra låter ju bra. Tyvärr finns ingen lokalt, men lär ju vara lätt att få hem. Ska man då sikta på Extra framför XO alltså?

Ola Andersson

Håkan nämner bra grejor, en annan som jag blev glatt överraskad av heter ABK6 vsop grand cru, skumt namn men trevlig cognac för den pengen.

http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/abk6-vsop-grand-cru-8670401

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Är Extran och XO så mycket bättre än VS:en? Tycker inte den är något vidare. Skall sägas att jag gillar cognac, tycker det kan vara fint att bryta av med efter några whiskys men dess stora förtjänst ligger i paras med en bra cigarr (cognacen alltså).

Vs är riktigt bra att flambera med. Men xo och Extra är bra konjak

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Är Extran och XO så mycket bättre än VS:en? Tycker inte den är något vidare. Skall sägas att jag gillar cognac, tycker det kan vara fint att bryta av med efter några whiskys men dess stora förtjänst ligger i paras med en bra cigarr (cognacen alltså).

För att fräscha upp minnet så köpte jag igår lilla VSOPen av Grönstedts. Insåg då att den är helt ok och att jag nog blandat ihop den med Tegners brandy vilket jag tyckte var spritig och odrickbar. Kommer nog slå till på en XO inom en snar framtid då cognacshyllan för tillfället endast består av ovannämnda VSOP.

Köpte mig till slut en Grönstedts Extra och den var riktigt trevlig. :-)

Det bästa jag testat är dock en De Luze XO för tusenlappen. Hoppas hitta något billigare som ändå påminner om den.

Det lokala bolaget hade även Braastad XO, Bache Gabrielsen XO och Le Reviseur XO.

Vilken ska man satsa på näst? Vill gärna ha två vettiga i skåpet.

Edited by Muyfa666

Ola Andersson

Köpte mig till slut en Grönstedts Extra och den var riktigt trevlig. :-)Det bästa jag testat är dock en De Luze XO för tusenlappen. Hoppas hitta något billigare som ändå påminner om den.Det lokala bolaget hade även Braastad XO, Bache Gabrielsen XO och Le Reviseur XO.Vilken ska man satsa på näst? Vill gärna ha två vettiga i skåpet.

Även jag investerade i en extra innan helgen. Den är riktigt bra alltså. Ända nackdelen är att även frugan gillar cognac så de tar slut betydligt fortare än whiskyn som hon tack och lov inte fattat samma tycke för

Slog på stort och köpte alla tre. Efter att ha provat dem rankar jag dem enligt följande (bäst till sämst);

1. Braastad XO, 2. Bache Gabrielsen XO, 3. Le Reviseur XO, 4. Grönstedts Extra.

Smaken är ju som baken och jag älskade verkligen Braastad och Bache Gabrielsen. De smakar som jag vill att cognac ska smaka. Grönstedts och Reviseur är absolut inte dåliga, men föll inte riktigt mig i smaken vid jämförelse.

Ola Andersson

Jag har varit dålig på Cognac Monopole har man tyckt vara ok

började med whisky vidare till rom så nu får man utforska cognac lite

var på det lokala bolaget inte så mycket att välja på men en början

konjag.jpg

• Like 2