Benriach1 Posted October 7, 2016 Report Share Posted October 7, 2016 (edited) Tänkte besöka campbeltown i Mars nästa år med några vänner. Är det nån av er som varit där som kan tipsa om boende, kontakter, köpställen, mm. Vi kommer att hyra bil i Edinburgh och köra , antingen hela vägen, eller få med den på färjan över. Ni som har varit på Destilleriguidning där? Är det värt att boka med Frank McHardy? Edited October 7, 2016 by Benriach1 2 Kent Johansson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lazze Posted October 7, 2016 Report Share Posted October 7, 2016 Bästa stället att bo är Ardshiel Hotel, lite dyrare och de har en häftig bar På väg dit har ni Loch Fyne Whisky affär i Inverary, i Campbeltown har ni Cadenheads shop (som också är Springbanks)Franks tour är toppen, men även Cadenheads Warehousetasting är ett måste (man kan köpa det man smakat, de buteljerar efterhand)En tasting i the tastingroom är också bra, lunch i the tastingroom brukar också vara bra Slainte mhath Lasse Holm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benriach1 Posted October 7, 2016 Author Report Share Posted October 7, 2016 Tack Lasse det låter fantastiskt. Nu börjar jag längta till mars.. Tastingroom som du skriver, är det på Springbank ? Jag klurar lite på om vi ska göra ett stopp på Glengoyne på vägen hem, har du nån info om det med? Kent Johansson Link to comment Share on other sites More sharing options...
FarbrorFrey Posted October 8, 2016 Report Share Posted October 8, 2016 Hej Kent, Far till Campbeltown imorrn jag. Vi har bott på Westbank House alla gånger vi varit där, trevligt litet B&B som ligger upp en bit i stan med överblick ned mot Springbank destilleri + buteljeringshallen om du får ett rum som vetter åt det hållet. Fiona som äger stället är riktigt trevlig och själv whiskyintresserad. Finns ingen bar på stället, utan det är bara boende som gäller. Ardshiel är på gångavstånd, som allt annat i stan. Lunch i tastingroom/cadenhead's shop:en kan jag klart rekommendera, de har ett utöver allt annat som dukas upp ett urval av lokalproducerade varor. Lunchen i sig brukar vara väl tilltagen så ingen går hungrig därifrån. Cadenhead's warehouse tour är en upplevelse i sig... man får perspektiv på övriga turer i skottland om vi säger så... När du ändå är i stan passa på och besök Glengyle och Glen Scotia också. Vi kommer ta en tur förbi Deanston & Glengoyne imorrn för första gången, hur det var/är kan jag återkomma om! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lazze Posted October 8, 2016 Report Share Posted October 8, 2016 Familjen äger Springbank, Glengyle och Cadenhead, "Springbank visitorcenter"=Cadenheads shop, i denna ligger också The Tastingroom Kan verkligen rekommendera att ta ett stop på Glengoyne mycket trevligt, de har trevliga fill your own. Kuriosa: vägen utan destilleriet är gränsen mellan Highland och Lowland, destilleriet ligger i Highland men the Warehouses ligger i Lowland Slainte mhath Lasse Holm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benriach1 Posted October 9, 2016 Author Report Share Posted October 9, 2016 Tack snälla för all info hittills och jag ser fram emot att läsa om hur Farbror Frej har haft det på resan. Det låter som om vi kommer att trivas bra. Just att det går att buteljera själva lyfter upp känslan ytterligare Risken är att man får köpmani.. Kent Johansson Link to comment Share on other sites More sharing options...
FarbrorFrey Posted October 15, 2016 Report Share Posted October 15, 2016 Köpmani är sannerligen ordet... det kommer du nog inte undan är jag rädd för! Allt funkade klanderfritt för oss, plockade upp hyrbilen på EDI-flygplats och for sedan upp till Deanston direkt. Trevligt ställe som ligger precis intill the river Teith, ett fd. väveri (som i sin tur var en fd. kvarn) som blev tillbyggd med "nya" byggnader på 60-talet för att konvertera stället till ett whiskydestilleri. Bra avslappnad rundtur, med medföljande provning efteråt. Fanns även "fill your own" fat som vi tog med oss en flaska utav. Jättetrevligt café på plats med bra mat, som avnjöts efter turen. Minus i boken är att de inte erbjöd sampleflaskor för den som körde (jag), men i gengäld fick övriga sällskapet desto mer att prova istället. Glengoyne kom vi till kring halv tre, fantastiskt vackert ställe, verkligen idylliskt med eget vattenfall och tillhörande berg i bakgrunden. Destilleriet är på ena sidan vägen och lagerhusen på andra och som Lasse säger vägen mellan dem utgör gränsen mellan highland och lowland. Bra rundtur, fantastisk whisky, fick känslan av att de har en bra gemenskap i det lilla destilleriet (alla hejade glatt på oss och varandra). Mycket folk i omlopp för att vara en söndag också. Plus i kanten var att föraren erbjöds förmärkt sampleflaska direkt när biljetter till rundturen köptes och jag kunde enkelt och smidigt hälla över från glaset senare under turen. Klart värt ansträngningen att ta sig ut till, rekommenderas! Campbeltown... ja vad ska man säga. Kärlek återigen. Först lunch med bra käk, rökt lax och makrill, sallad, scottish eggs, pajer, skinka, kalkon, ost och kex i överflöd (fanns mer på faten, kommer inte på vad allt heter bara..). Sedan rundtur Springbank & Glengyle. Springbank är ett destilleri där man är stolt över sin tradition, man har valt att behålla i princip alla processer manuella och på plats i destilleriområdet utan att direkt leja ut något. Även buteljering sker på plats. All apparatur och utrustning är väldigt gammal och som sagt alla processer är väldigt "hands on". Slutprodukten blir också därefter - väldigt speciell och olik övrig whisky i sin smakprofil och utomordentligt bra. Cadenhead's warehouse tour:en ger dig möjlighet att följa med ut i ett av lagerhusen och få prova whisky direkt ur faten. Ofiltrerad och oförvanskad, i dess naturliga form. Mycket speciell känsla att stå där i halvmörkret och botanisera runt bland faten och samtidigt väldigt personligt, då det oftast är rätt små grupper som provningarna består av (vårt sällskap var där själva med vår guide t.ex.). Hittar du något du gillar, får du buteljera själv på plats. För mig blev det en bourbon+sherrylagrad Caperdonich samt en sherrylagrad Springbank. Finns även andra typer av provsmaknings"turer" där man sitter i tastingroom och får välja ut vad man vill prova ut av en diger samling flaskor längs med ena väggen eller låta provningsledaren välja ut olika åt oss, vilket vi gjorde ena dagen. Själva stan i allmänhet är intressant, mycket historia ryms där. Gamla destilleri och lagerhusbyggnader finns i princip i varje hörn, några är konverterade till andra verksamheter, en del är rivet. Några står delvis kvar som påminnelser av svunna tider. Finns mycket fina stenhus runt hela bukten, en markör för rikedomen som fanns i stan under guldåren när Campbeltown var en kraft att räkna med i whiskyvärlden med 20-talet olika destillerier i bruk. Ett stopp förbi The Royal Hotel för middag/lunch ska man inte missa, men det finns många olika ställen att äta på (bl.a. Ardshiel). Kul kuriosa är the creamery (inverloch cheese co) som ligger på en liten bakgata på väg mot Ardshiel, de gör olika typer av cheddarost med bl.a. whisky inblandat och har en pytteliten (!) fabriksbutik där de säljer sina produkter. Endast kontanter gäller här dock. Campbeltown är gemytligt, ni har mycket kul att se fram emot. Bara börja planera och spekulera och ha det så roligt! 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
basbear Posted October 15, 2016 Report Share Posted October 15, 2016 (edited) Fram till 1920 var det faktiskt 37 stycken destillerier i Campbleltown! 1882 var det 39st! basbear Edited October 15, 2016 by basbear 2 MVH Björn ScholzArdbeg Committee MemberFriends of Laphroaig Link to comment Share on other sites More sharing options...
FarbrorFrey Posted October 15, 2016 Report Share Posted October 15, 2016 Tack Björn! En inte oansenlig mängd destillerier minst sagt... Hade för mig själv att det var ett 30-tal olika - men sökte på nätet medan jag skrev och hittade en notering från Ulf Buxrud om ett 20-tal och ändrade då min text. Läste inte igenom så noga, så det kan ha varit nedläggningar under en viss tid. Oavsett vilket, Campbeltown har varit en riktig maktfaktor i whiskyvärlden. På sätt och vis är de det fortfarande, men nu mer i form av kvalitet och föredöme för övriga branschen hur man kan/skulle kunna producera sin whisky. Det är lätt att bli nostalgisk när man är i stan... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benriach1 Posted March 21, 2017 Author Report Share Posted March 21, 2017 (edited) Har nu precis kommit hem från våran Scotlandtripp. Började med att hyra bil på Edinburghs flygplats och sen blev det en spännande biltur, på vänster sida och växlande med vänster hand, i hällregn ner till Campbeltown. Hade bokat på Argyll hotell mitt i byn och det funkade alldeles utmärkt. Efter en liten vandring så hittade vi till Ardshiel hotellbar och det var verkligen en pärla, med 1902 olika flaskor enligt en dam där som framstod som ägarinnan. Vi provade ett antal och blev inte besvikna. Det blev en tidig kväll för att vi hade bokat Premier touren på Springbank till 9,30 dagen efter. Starten på dag 2 var en härlig frukost och sen letade vi efter Cadenheads för där skulle vi starta touren, vi lyckades tom missa den och gå förbi första svängen ;-) Blev fantastiskt väl bemötta av personalen där och tyvärr så var inte Frank McHardy där men vi blev guidade av en yngre förmåga som var ruskigt insatt så det blev fantastiskt. Jag är en (censurerat) av Kilkerran och det var en speciell känsla av att få gå runt där den mäskas/jäser/destillleras och fatfylls. Kul grej med loggan som var ett hål i muren med galler i vilket man såg ett äldre torn genom. När vi sen skulle in i lagerhuset på Springbank så fick inte våran guide sköta det utan det blev en äldre gentleman som höll i den. Att få dofta, dricka whiskyn från fat som inte går att köpa är helt fantastiskt. Det blev en 17 årig Hazelburn, 13 årig Kilkerran(fresh port pipe 2004) en av dom fyra sista!, en Springbank marriagecask med sherry/bourbon som låg och vilade på sin bröllopsresa. Jättekul med att den skiktade sej så det syntes ordentligt. Har aldrig sett 2 olika färger så tydligt i glaset förut. Fortsatte med Springbank local barley, som jag tyckte var minst god av dom vi provade, och avslutade med en Longrow på Bourbonfat som jag missade åldern på. Helt magisk upplevelse och måste medge att jag hade lite svårt att förstå vad våran lucköppnare sa i början men det löste sej mot slutet ;-) Hade sen en riktigt bra lunch i Tastingroom/baren på Cadenheads med ett par väl valda malts ur hyllan. Måste säga att det var inte svårt för dom att sälja på oss en hel del i butiken efter detta. Alla fyra av oss köpte från dom levande faten av Longrow, Springbank, Hazelburn, Kilkerran och region Campbeltown. Den sista hade en väldigt bra balans där jag gissar att det var till största delen Springbank. Naturligtvis blev det en del av Cadenheads egna buteljer också vilket var ofrånkomligt.. Följdes av avlämning på hotellet. Vi hade bokat en visning på Glen Scotia också där jag hade varit tydlig med att vi skulle på Springbanks Premier tour först och starttid 9.30. Deras destilleri/butik skulle enligt hemsidan och dörren på butiken vara öppen till klockan 5 men vi var där vid 3 och det var totalt stängt. Ringde och mailade till den som jag hade haft kontakt med, Callum Fraiser, men inget svar på nåt, faktiskt inget svar på mailet än idag :-( Det blev en riktig besvikelse, men efter den fantastiska upplevelse vi hade haft tidigare så gjorde det inget. Vi återgick till Cadenheads och provade lite till vilket ledde till merförsäljning såklart. Kvällen avslutades med middag på Ardshiel och en ny botanisering i whiskylistan.. Nästa morron avgick bilen mot Glengoyne och ett B&B som jag inte la namnet på minnet, inte för att det var dåligt, tvärtom men jag fick aldrig namnet att fastna. På vägen stannade vi på en vägkrog vid Loch Lomond där Lunkan åt hela spigg med ögon och allt, jummie. Fick skjuts av B&Bvärdinnan ner till Glengoyne, som förklarade varför jag hade blivit omkörd hela tiden, alla kör ruggigt fort. Där vi bestämde oss för att prova Goldmedal parade touren. Kändes som ett väldigt tillrättalagt destilleri när det kom till visningen, men här var produktionen i full gång och det var positivt. Guiden var en äldre och humoristisk man som hela tiden påpekade att deras dram är sweet and fruity.. Där fanns ett rum där färgen från olika fat och olika års lagring visades vilket jag tyckte var intressant. Avslutades med provning av 18 åring, 21 åring och Caskstrenght vilket var gott men inget utöver det vanliga. Kan bero på var vi hade varit kanske. Blev inte något köp för nån av oss förutom glas för vi saknade att få komma in i lagerhusen och kika/prova. Återstod bara avslutning och hemresan sen och vi var helnöjda med resan och kan rekommendera alla att åka dit. Nästa resa för mej blir till Benromach eller Clynelish eller båda :-) Edited March 21, 2017 by Benriach1 6 Kent Johansson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lunkan Posted March 21, 2017 Report Share Posted March 21, 2017 (edited) Du glömde både friterade haggis och haggis/blodpudding pizzan!!! Bara det var ganska minnesvärt?? Har nu precis kommit hem från våran Scotlandtripp. Började med att hyra bil på Edinburghs flygplats och sen blev det en spännande biltur, på vänster sida och växlande med vänster hand, i hällregn ner till Campbeltown. Hade bokat på Argyll hotell mitt i byn och det funkade alldeles utmärkt. Efter en liten vandring så hittade vi till Ardshiel hotellbar och det var verkligen en pärla, med 1902 olika flaskor enligt en dam där som framstod som ägarinnan. Vi provade ett antal och blev inte besvikna. Det blev en tidig kväll för att vi hade bokat Premier touren på Springbank till 9,30 dagen efter. Starten på dag 2 var en härlig frukost och sen letade vi efter Cadenheads för där skulle vi starta touren, vi lyckades tom missa den och gå förbi första svängen ;-) Blev fantastiskt väl bemötta av personalen där och tyvärr så var inte Frank McHardy där men vi blev guidade av en yngre förmåga som var ruskigt insatt så det blev fantastiskt. Jag är en (censurerat) av Kilkerran och det var en speciell känsla av att få gå runt där den mäskas/jäser/destillleras och fatfylls. Kul grej med loggan som var ett hål i muren med galler i vilket man såg ett äldre torn genom. När vi sen skulle in i lagerhuset på Springbank så fick inte våran guide sköta det utan det blev en äldre gentleman som höll i den. Att få dofta, dricka whiskyn från fat som inte går att köpa är helt fantastiskt. Det blev en 17 årig Hazelburn, 13 årig Kilkerran(fresh port pipe 2004) en av dom fyra sista!, en Springbank marriagecask med sherry/bourbon som låg och vilade på sin bröllopsresa. Jättekul med att den skiktade sej så det syntes ordentligt. Har aldrig sett 2 olika färger så tydligt i glaset förut. Fortsatte med Springbank local barley, som jag tyckte var minst god av dom vi provade, och avslutade med en Longrow på Bourbonfat som jag missade åldern på. Helt magisk upplevelse och måste medge att jag hade lite svårt att förstå vad våran lucköppnare sa i början men det löste sej mot slutet ;-) Hade sen en riktigt bra lunch i Tastingroom/baren på Cadenheads med ett par väl valda malts ur hyllan. Måste säga att det var inte svårt för dom att sälja på oss en hel del i butiken efter detta. Alla fyra av oss köpte från dom levande faten av Longrow, Springbank, Hazelburn, Kilkerran och region Campbeltown. Den sista hade en väldigt bra balans där jag gissar att det var till största delen Springbank. Naturligtvis blev det en del av Cadenheads egna buteljer också vilket var ofrånkomligt.. Följdes av avlämning på hotellet. Vi hade bokat en visning på Glen Scotia också där jag hade varit tydlig med att vi skulle på Springbanks Premier tour först och starttid 9.30. Deras destilleri/butik skulle enligt hemsidan och dörren på butiken vara öppen till klockan 5 men vi var där vid 3 och det var totalt stängt. Ringde och mailade till den som jag hade haft kontakt med, Callum Fraiser, men inget svar på nåt, faktiskt inget svar på mailet än idag :-( Det blev en riktig besvikelse, men efter den fantastiska upplevelse vi hade haft tidigare så gjorde det inget. Vi återgick till Cadenheads och provade lite till vilket ledde till merförsäljning såklart. Kvällen avslutades med middag på Ardshiel och en ny botanisering i whiskylistan.. Nästa morron avgick bilen mot Glengoyne och ett B&B som jag inte la namnet på minnet, inte för att det var dåligt, tvärtom men jag fick aldrig namnet att fastna. På vägen stannade vi på en vägkrog vid Loch Lomond där Lunkan åt hela spigg med ögon och allt, jummie. Fick skjuts av B&Bvärdinnan ner till Glengoyne, som förklarade varför jag hade blivit omkörd hela tiden, alla kör ruggigt fort. Där vi bestämde oss för att prova Goldmedal parade touren. Kändes som ett väldigt tillrättalagt destilleri när det kom till visningen, men här var produktionen i full gång och det var positivt. Guiden var en äldre och humoristisk man som hela tiden påpekade att deras dram är sweet and fruity.. Där fanns ett rum där färgen från olika fat och olika års lagring visades vilket jag tyckte var intressant. Avslutades med provning av 18 åring, 21 åring och Caskstrenght vilket var gott men inget utöver det vanliga. Kan bero på var vi hade varit kanske. Blev inte något köp för nån av oss förutom glas för vi saknade att få komma in i lagerhusen och kika/prova. Återstod bara avslutning och hemresan sen och vi var helnöjda med resan och kan rekommendera alla att åka dit. Nästa resa för mej blir till Benromach eller Clynelish eller båda :-) Edited March 21, 2017 by Lunkan 2 Peter lundqvist Söker whisky från 71. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts