Jump to content
whiskyforum

Förnya gammal whisky

Recommended Posts

Vad jag har hört gör man ibland från tillverkarnas sida en del intressanta upplägg när man ska släppa äldre utgåvor. T.ex. har du en gammal rökig whisky är risken stor att efter väldigt lång lagring har en betydande del av den rökigheten omvandlats till helt andra smaker på grund av hur strukturen i alkoholen förändras, bryts ned och ombildas över tid. Minns en 70-tals Ardbeg som smakade mer fläder än någonting annat som ett rätt bra exempel på detta.

Ett sätt att behålla den förväntade smakprofilen för riktigt gammal whisky (och därmed skapa en igenkänningsfaktor till sin trofasta kundbas) är således att tömma ett relativt ungt fat whisky och sedan återfylla med den äldre spriten och fortsätta lagringen. Tekniskt sett räknas det då inte som att man gör en blend eftersom fatet är tömt innan man fyller på med den äldre spriten, däremot sitter ju den yngre whiskyn mer eller mindre "i väggarna" av fatet och påverkar det som fylls i efteråt.

Är det någon som vet hur pass vanligt detta upplägg är och har lite mer insyn i det hela? Vad tycker ni om det hela överlag?

• Like 1

Jag kan nog tycka att den borde räknas in under "Finish" buteljeringarna, vilket jag inte har nåt problem med.

Annars borde väl alla maltwhiskyn som lagras i fat från tex bourbon räknas som blended eftersom det trots allt är en del bourbon kvar i fatet.

• Like 2

Kent Johansson