Jump to content
whiskyforum

Whiskyauktioner i UK

Recommended Posts

Jag har fortsatt att köpa på auktioner i England/Skottland även efter Brexit. Har för tillfället samlat ihop några flaskor och skulle få dem hemskickade, men för att "spara" lite pengar tänkte jag skicka flaskorna till en whiskykompis i Köpenhamn. Det var 6 flaskor som kom till Köpenhamn och kompisen fick lösa ut dem till den facila kostnaden av 1 242 DKR, alltså knappt 1 700 kr (283 kr/flaska).

Det känns lite surt, som räven sa om rönnbären. Är det någon här som har någon idé hur man kan slippa dessa kostnader (om man inte känner för att hämta dem själv varje gång). Tror mig inte vara ensam om detta problem, dessutom tror jag att det hade blivit ännu dyrare om jag skulle fått dem hem till Sverige.

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc
Friend of the Classic Malts

HP Inner circle

Cask owner Box

Nej alla länder har numera importavgifter när det kommer från england/skottland, det är riktigt surt, eller kört skulle jag säga, väljer du att hämta själv så får du åka många vändor, då det endast är tillåtet att föra med sig en liter.

Jag försökte också med en rövare och skickade till en kontakt på Irland men det blev skatt och importavgifter där också, trodde möjligen att Irland hade ett specialavtal men tji fick jag, närmare 500:-/flaskan åkte jag på, så med frakt till Irland och svindyr frakt från Irland blev det runt en tusenlapp i påslag per flaska.

Privatpersoner kan skicka " gåvor " till varandra men det är en gråzon och man bör nog endast skicka en flaska åt gången för att flyga under radarn.

Edited by whiskystore
  • Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg