Jump to content
whiskyforum

Bortkommen flaska av PostNord?

Recommended Posts

Hej,

Behöver ett råd här. Har skickat en flaska whisky till Frankrike via PostNord som nu kommit bort. Den har nått till Frankrike enligt spårningen men nu har det gått över en månad så jag får anse den som förlorad. 

Frågan är då: är det lönt att reklamera försändelsen till PostNord?
Egentligen får man väl inte skicka en flaska whisky med dem, även fast det är inom EU. Har jag någonting att vinna på att reklamera den, eller kommer jag bara få ett svar om att det var en förbjuden vara jag skickat och reklamationen stängs?

Kan jag riskera en polisanmälan om jag medger att jag skickat alkohol?

Tacksam för råd!

Michael Björk: Friends of The Classic Malts, Ardbeg Committee, Friends of Laphroaig m.fl.

Det är skittråkigt men det finns hopp, jag skickade en flaska till Frankrike som var borta i nästan 2 månader, vi var trots allt positiva och sa att vi väntar ett tag till och ett tag till och ett tag till osv. när jag gett upp och skulle sända tillbaka slantarna så dök flaskan upp.

Det är den Franska tullen som spökar, precis som den Svenska tullen gör, det är rena rama stenåldern med datalistor, yes papperslistor som vi övriga körde med på 80 talet.
Så sitt still i båten, tror det ordnar sig.

Precis som du säger så får man inte skicka alkohol med Postnord, det svar jag fick när en flaska försvann på väg till mig var att det inte är tillåtet att skicka alkohol, den flaskan försvann i Malmö, jag frågade om de inte var intresserade av att veta vem som stjäl flaskorna men de sa att de lägger ingen tid på det, det är deras policy. trist som (censurerat).

Du riskerar ingen polisanmälan.

Tror flaskan anländer på nån vecka så hav förtröstan.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

• 3 weeks later...

Flaskan är forfarande borta. Jag har anmält det till PostNord som avfärdar det med att mitt paket inte var försäkrat. De tycker att jag borde skicka som rekommenderat brev nästa gång. 

Tycker det är bedrövligt att posten kan slarva bort ett paket utan att ta ansvar för det. Jag har ju inte fått den tjänst jag betalat för med att få mitt paket levererat. I teorin skulle någon på posten kunna ta samtliga paket som är oförsäkrade och komma undan med det, de kommer ändå inte att utreda försvinnandet. 

Försökte med La Poste också men de utreder ingenting utan att ursprungsföretaget som man köpt leveransen av ber dem, vilket inte kommer att ske då PostNord lagt ned det hela. 

Michael Björk: Friends of The Classic Malts, Ardbeg Committee, Friends of Laphroaig m.fl.