Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
Satanized

Vacuum pump =)

Recommended Posts

Hoj alla

Jag har varit på Vinartiklar och hittat en pump som pumpar ut

all luft från vinflaskan och förhindrar oxidation. Det borde väl fungera för whisky också eller vad tror ni?

Här är länken till en sån vacuum pump

Vad tror ni... Vågar man köpa en sån?

Stefan

Järna

Jag älskar whisky

Hoj alla

Jag har varit på Vinartiklar och hittat en pump som pumpar ut

all luft från vinflaskan och förhindrar oxidation. Det borde väl fungera för whisky också eller vad tror ni?

Här är länken till en sån vacuum pump

Vad tror ni... Vågar man köpa en sån?

Bunkermania kör en sådan och jag har för mig att han gilla den..

iofs bättre han själv säger nått om detta :)

Magnus Rönnerup, Malmö
www.livingdeadbrewery.se

Det stämmer. Jag har en Vacuvin tror jag den heter. Går att köpa på Duka bland annat. Jag tycker att den funkar hur bra som helst. Kör den på flaskor som är öpnnade men fortfarande med en hel del kvar i flaskan. När jag kommer ner till 20 cl kvar så häller jag oftast över i just 20 cl flaskor. Det har fördelen att det tar mindre plats i hyllan så man får plats med nya flaskor. Nackdelen med 20 cl flaskor är att det inte är lika snyggt, men jag låter kvalitén på whiskyn gå före estetiken.

Vad jag tycker man ska tänka på om man kör vacum korkar är att torka av halsen på insidan innan man sätter i korken. Korken är ju av gummi och jag inbillar mig att den kanske inte tåler 50% alkohol.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Instämmer med föregående talare. Använder detsamma och är också noga med torkningen - vet att på ett danskt whiskyforum hade de problem med att gummit frättes upp, men jag har haft mina korkar i något år nu utan att se sådana beteenden, så torka torka!

/Björn Andersson (87 down, 36 to go) (-3 @ 2006-10-25)

Whisky Society Skåne - founding member

SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member

Idag fck jag min pump plus ett gäng korkar från barstuff.de

Verkar kanon. :) Även ett gäng med Bottle pilots blev det.

Jonas Eriksson
"Det är gött med Whisky..."
Borås Whiskyklubb.

Nån som vet nåt ställe i sverige som säljer extra korkar som går att använda med vacuvin?

Jonas Rieback

Gothia Whisky Society

Friends Of Laphroaig

The Ardbeg Committee

Highland Park Inner Circle

Friends Of The Classic Malts

Glenfarclas Global Family

Guardian of The Glenlivet

Nån som vet nåt ställe i sverige som säljer extra korkar som går att använda med vacuvin?

Duka och Cervera

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Duka och Cervera

Ok, då ska jag köpa några i helgen. Jag och frugan fick en vacuvin i julklapp (bara två korkar), men den har hittills varit oanvänd. Visste ju inte att man kunde ha den till whisky också :)

Jonas Rieback

Gothia Whisky Society

Friends Of Laphroaig

The Ardbeg Committee

Highland Park Inner Circle

Friends Of The Classic Malts

Glenfarclas Global Family

Guardian of The Glenlivet

Ok, då ska jag köpa några i helgen. Jag och frugan fick en vacuvin i julklapp (bara två korkar), men den har hittills varit oanvänd. Visste ju inte att man kunde ha den till whisky också smile.gif

Är alla fortfarande nöjda med vacuumpumpen? Kronstam är kritisk i DN: "Hur viktigt är det att suga ut luften när man sparar ett vin i kylen några dagar?

- Det är helt onödigt att suga ut luften. Det fungerar inte eftersom man inte får det tillräckligt tätt med en vanlig vacuumpump som man har hemma. Det blir inte ett tillräckligt tryck i flaskan för att få bort syret. Men det är inga problem att spara vinet i kylskåpet i upp till en veckan. Även rött går att spara.

Jag brukar sätta tillbaka korken, en specialkork som jag har. Och ju mindre luft desto bättre. Man kan ju till exempel hälla över vinet i en mindre flaska."

Jag har också en Vacuvin men jag har bara använt den några enstaka gånger. Det är naturligtvis omöjligt att uppnå absolut vakuum i flaskan med den lilla pumpen men varje gång jag har tagit vacuvin-korken ur flaskhalsen har det ploppat ganska duktigt så jag tror nog att det är ett undertryck där (ploppet blir mycket kraftigare om man pumpat än om man inte gjort det). Rent logiskt borde ju oxidationen gå långsammare om det finns mindre luft i flaskan även om syrehalten i luften är densamma, den absoluta mängden syre minskar ju.

När jag bodde i Frankrike för några år sedan var jag då och då inne i en vinhandel som drevs av en mycket trevlig och kunnig man. Han hade alltid ett par flaskor på lut för smakprov och korkade sedan igen dem med en vakuumkork och -pump, han menade att det var det bästa sättet.