Jump to content
whiskyforum

Tips på lite äldre och prisvärd Whisky

Recommended Posts

Hej,

Jag har under flera år uppskattat whisky och på senare tid blivit mer och mer intresserad.

Som jag förstått efter att ha läst och lyssnat på poddar så kan äldre whisky gå en speciell ”äldre whisky” smak.

Jag undrar om någon har något bra tips på en, inte alltför dyr, äldre whisky som kan hjälpa mig förstå vad som menas med det.

På bolaget finns det en box med Bowmores 12, 15 och 18. Den kanske är bra för att förstå vad som händer med tiden?

• 4 weeks later...
On 6/24/2023 at 5:50 PM, kurtingvar said:

Hej,

Jag har under flera år uppskattat whisky och på senare tid blivit mer och mer intresserad.

Som jag förstått efter att ha läst och lyssnat på poddar så kan äldre whisky gå en speciell ”äldre whisky” smak.

Jag undrar om någon har något bra tips på en, inte alltför dyr, äldre whisky som kan hjälpa mig förstå vad som menas med det.

På bolaget finns det en box med Bowmores 12, 15 och 18. Den kanske är bra för att förstå vad som händer med tiden?

Jag gillar Bowmore 12, 15 var bra förut när dom het Darkest och Laimrig...

18 varierar lite tycker jag den förra jag provade var ok men inte den föra det.

Taxfree Bowmore med ålder är rätt goda tycker jag.

Kolla Loch Lomond dom har endel äldre inte alltför dyra med rätt god kvalitet..

Glenfarclas 15 och Highland Park 18 är häller inte så dyra.

Edited by Dankeschon

• 3 weeks later...

Kul att du är intresserad av dessa goa droppar.

Alltid kul med äldre whisky.... när är den äldre ? vilken ålder ?

Förut var det 20 år och uppåt och nu kanske15-17...

Det finns ju flera olika "äldre whisky" varianter. Dels naturligtvis dom som lagrats länge i samma fat, och i mitt tycke bästa valet.

Sen har vi dom som börjat sin lagring i bourbonfat och sen avslutat i nåt annat.

Massor av olika typer av avslutslagringar i Rom, Sherry, Vinfat tex. Dom kan vara av samma ålder i slutet ändå. Oftast var inte första fatet tillräckligt bra.

Sen finns det en till som erinrar om bibliotek, gamla böcker typ (det finns dom här på forumet som kan lägga till mycket mer..)

Det är "old bottle effekt"  och om det är den du är ute efter, så är det som det låter att flaskan har legat länge.

Då får du jaga på auktioner och kika efter flaskor som är buteljerade 60-80tal eller tidigare, men det kostar.

Jag vill sticka ut hakan lite och säga att whiskyn mognar till viss del i en flaska som står länge, fast man säger att den bara mognar i faten.

Kolla på Glen Scotia, dom har också set med flera olika åldrar som är mindre dyra 🙂.  

Lycka till

Edited by Benriach1

Kent Johansson