Benriach1 Posted March 17, 2024 Report Share Posted March 17, 2024 Hej Jag har funderat på vad som man kan tänka samla in just nu, som är gott att ha till framtida tillfällen, eller för att bytas/säljas i framtiden. - Bytas/Säljas : Caperdonich, Pittyvaich , nedlagda och inte än så hiskligt dyra - Drickas : Clynelish 14, Balblair vintageutgåvorna, Craigellachie 13y-17y Vad tycker ni andra ? Jag kommer fylla på men det är en start iaf /Kent Kent Johansson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lunkan Posted March 21, 2024 Report Share Posted March 21, 2024 Själv försöker jag norpa åt mig en Rare malts då och då. Skulle investeringen gå åt pipan så har jag ju himmelsk whisky att njuta av. Kanske inte det billigaste att samla på, men dom blir ju färre och färre! /peter Peter lundqvist Söker whisky från 71. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacLeod Posted March 22, 2024 Report Share Posted March 22, 2024 Jag måste väl i ärlighetens namn säga att jag inte samlar för att sälja, även om jag har väldigt många flaskor. Det är nog mer samlandet som gripit tag i mig, men om det skulle vara något så har jag väl ett knappt hundratal Highland Park och det tror jag kan vara bra ur investeringssynpunkt. Har dessutom bland annat i stort sett samtliga Box/High Coast som kanske kan vara intressanta ur investeringssynpunkt. Men åter igen, jag kanske avyttrar några "lösa" flaskor någon gång i framtiden, men som det känns nu så samlar jag bara utan någon annan baktanke. Dessutom säger jag som Peter/Lunkan det går ju faktiskt att avnjuta dem, men för tillfället har jag fullt upp med de 70-80 flaskor som är öppnade.😁 Lennart HanssonSpecial cousin to AnCnocFriend of the Classic Malts HP Inner circle Cask owner Box Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benriach1 Posted April 6, 2024 Author Report Share Posted April 6, 2024 Hej Peter och Lennart. Jag menar naturligtvis att drycken ska avnjutas i absolut första hand, men det kan ju bli som Lennarts och delvis min sits att vi har fler än vi kommer att hinna dricka 🙂 Tanken var nog mer att det kan finnas destillerier/buteljeringar som kan vara mer spännande än andra att köpa in och samla damm några år.... Då i första hand för dom som inte var med när det vände på 90-talet... Jag såg att du, Lennart, varit med i 35 år... det måste ha varit fantastiskt att fått vara med hela resan sen dess och smakat/köpt rariteter som vi andra bara kan drömma om. Är det nåt destilleri som du kan rekommendera som blivit bättre än det varit tidigare? Kent Johansson Link to comment Share on other sites More sharing options...
whiskystore Posted April 6, 2024 Report Share Posted April 6, 2024 (edited) Jag hoppar in här och ber om ursäkt för mitt tips för länge sedan om Ardbeg Serendipity, den blev inte den ikon som jag förutspått, felblandad och allt. Tyvärr så är det inte god eller den bästa whiskyn som kommer att toppa framgent utan det är de där dyra löjliga presentationerna som blir höjdarna, jag tror ni har koll på dom. Mitt tips som whiskyentusiast är att köp/spara den flaska du själv tycker är är rysarbra ( ingen rys s reklam här ) men såklart, låg utgåva av bra whisky är ju en vinnande strategi. köp allt av Brora och Port Ellen när de släpper nytt. Alltså nytt, nykokat av PE & Brora. Edited April 6, 2024 by whiskystore Vänliga Hälsningar Kjell Öberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacLeod Posted May 4, 2024 Report Share Posted May 4, 2024 On 6/4/2024 at 9:46 PM, Benriach1 said: Hej Peter och Lennart. Jag menar naturligtvis att drycken ska avnjutas i absolut första hand, men det kan ju bli som Lennarts och delvis min sits att vi har fler än vi kommer att hinna dricka 🙂 Tanken var nog mer att det kan finnas destillerier/buteljeringar som kan vara mer spännande än andra att köpa in och samla damm några år.... Då i första hand för dom som inte var med när det vände på 90-talet... Jag såg att du, Lennart, varit med i 35 år... det måste ha varit fantastiskt att fått vara med hela resan sen dess och smakat/köpt rariteter som vi andra bara kan drömma om. Är det nåt destilleri som du kan rekommendera som blivit bättre än det varit tidigare? Ja visst har det varit en resa som heter duga, "problemet" är bara att det första 15 åren avnjöts all whisky, så jag hade nog aldrig mer än 10-15 flaskor hemma. De senare åren har det blivit mer av samlande och naturligtvis även många härliga whiskies att avnjuta. Eftersom jag jobbat på whiskymässor under många år har jag ju även haft möjlighet att få smaka på ett stort antal samples från mer eller mindre odrickbart till helt underbara saker. Som svar på din fråga så är jag väldigt svag för ett par, tre destillerier; Knockdhu som tillverkar anCnoc gör en whisky som passar min gom alldeles utmärkt och de som destillerades på 80-talet (och även 70-talet) var helt fantastiska. Highland Park har jag 60-70 olika och de tycker jag blir bättre och bättre med åren och om man tänker på whisky som investering, tror jag HP är ett utmärkt alternativ och som Kjell skriver är det en whisky du tycker om, då gör det inte något om whiskyn inte stiger i pris, då njuter man den istället. Avslutningsvis vill jag dock säga att en god whisky ska man njuta av och inte köpa för att ha den som investering, jag tycker det är fullständigt vansinne att betala fantasisummor för 70 cl alkohol, ex vis hjärter tvåan med utropspris 150 000 kr. 1 Lennart HanssonSpecial cousin to AnCnocFriend of the Classic Malts HP Inner circle Cask owner Box Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts