Jump to content
whiskyforum

Whiskyfun testade Kjells PC Double Wood

Recommended Posts

2 hours ago, RareMalt said:

Kul att se din flaska bli granskad av Serge i torsdagens uppställning av Port Charlotte.

Skål Kjell!

Tack Jonas, vi för fortlöpande diskussioner Jag och Serge angående fatet, det ligger mycket mer bakom detta om fat/fattyp som vi nystar i, i slutändan kanske inte ens sanningen kommer fram på grund av prestige, div. ljusskygga affärer mm.

Fatet har ni här, jag tog detta foto när jag valt ut fatet för ( recask ) det är Jim McEwan som pekar på sin satiriska text emot mig ( Eartha Kitt loves Jim McEwan ) Jag hade med mig några kompisar som också fick rita dit sina namn.

858.jpg

Edited by whiskystore
  • Like 2

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Du är alltså del i ett riktigt mysterium i whiskyvärlden, hahahahaaa! Underbart tycker jag.

Förklara gärna satiren kring Eartha Kitt (Denna gigant inom jazzen och filmen), förstår inte?

• Like 1

Jonas Gustafsson

15 minutes ago, RareMalt said:

Du är alltså del i ett riktigt mysterium i whiskyvärlden, hahahahaaa! Underbart tycker jag.

Förklara gärna satiren kring Eartha Kitt (Denna gigant inom jazzen och filmen), förstår inte?

Ja så är det, från början blev jag lätt upprörd men nu tycker jag mest det är intressant och kul, fathantering kan vara spännande haha.. det är mycket vi inte vet.
Vissa vingårdar eller vinslotts fat får inte gå till whiskyindustrin utan endast till andra utvalda vingårdar, de kanske ingår en överenskommelse om att inte föra faten vidare, kommer de till ett destilleri så mörkas det då det kan ställa till problem för några parter och det kan också vara så att vissa brokers kanske tummar på sanningen om vad faten innehållit tidigare.
En Barrique är ju i storlek ganska lik en hogshead, oftast något mindre ( typ 225-230 liter ) men den passade ju bra till min refill hogshead som hade fått ängla ur sig under drygt 5 år, varför destilleriet väljer att kalla denna barrique för hogshead kan jag inte svara på, jag rår inte över det beslutet, men kanske för att det är whiskytermer, jag har alltid trott att det var en hogshead men det är ju petitesser vi pratar om.

Äh det var bara en fjantig grej av Jim, jag snosade i mänder av fat, vi höll på i drygt 2 timmar, provsmakade många många fat också och valde det jag tyckte bäst om, vi blev på pickalurven och Eartha kom på tal, det visade sig att det var hans favorit, jag sa till Jim att jag träffade henne på åttiotalet och att hon var en stilig dam som flörtade lite med mig då drog han igång med att hon minsann var förtjust i honom, det var ju bara fjanterier men han skrev på fatet för att larva sig.

• Like 2

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Så Catwoman träffade Batman på nytt ett par decennier efter hon var med i tv-serien.

Kul med whiskyanekdoter. Önskade att jag kunde bjuda på en historia i den kalibern, härligt Kjell.

• Like 1

Jonas Gustafsson

Grattis Kjell, du är en av mina anekdoter ! och även om serge höll den högt, så tycker jag det var lågt😄

snart dax att höra av mig om en ny 🤗😉

Peter lundqvist

Söker whisky från 71.