mejparn Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 När jag var ute och sprang så funderade jag på vilken musik som passar bäst till whiskyn? Kul att veta lite vad ni lyssnar på det! Det är ju ganska personligt Men jag lyssnar på nästan allt, men är inte så jätte förtjust i dagens musik! Nu när jag var ute och sprang så blev det Iron maiden och Black sabbat det är grymt att träna till! Ett av mina val skulle nog bli en Lagavulin på en bar i Paris på 1960 talet till Miles Davis! 1 Mattias Oleniusson Cask owner Mackmyra svenk ek/rök Cask owner Macmyra elegant bourbon Cask owner Kilchoman Cask owner Mackmyra x rök Cask owner Mackmyra Ambasadör Box rök Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Eriksson Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 När jag var ute och sprang så funderade jag på vilken musik som passar bäst till whiskyn? Kul att veta lite vad ni lyssnar på det! Det är ju ganska personligt Men jag lyssnar på nästan allt, men är inte så jätte förtjust i dagens musik! Nu när jag var ute och sprang så blev det Iron maiden och Black sabbat det är grymt att träna till! Ett av mina val skulle nog bli en Lagavulin på en bar i Paris på 1960 talet till Miles Davis! Jag skulle nog dunka på med lite Black Sabbath. Per Eriksson Borlänge Webmaster i smad (www.smad.se) Link to comment Share on other sites More sharing options...
rvh Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 Det är nog som med whiskyn att sinnesstämmningen avgör väldigt mycket. En avslappnande wirre gör sig bäst till avslappnande musik medan en wirre före/under festen gör sig bäst till pulshöjande musik. Vid ren utvärdering vill jag dock inte bli störd av musik alls. Lyssnar på musik just nu gör jag gärna på: J.J. Cale & Eric Clapton - The road to Escondido Tim Finn - Imaginary Kingdom Mark Knopler & Emmylou Harris - All The Roadrunning Bob Dylan - Modern Times Bl.a. Robert van Hal, Malmö Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias Nilsson Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 Om jag är ensam i huset och ska njuta av en god Ardbeg eller annan god rökig whisky, så finns det inget annat än Johnny Cash i högtalarna...! Den mannen... Den rösten... Dom texterna... Mathias Nilsson, Ystad http://www.themaltwhiskyexplorers.com # Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011) # Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon # Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel # Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hakan G Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 (edited) Jag är nog inne på en helt annan bana. The Pogues, Dubliners och annan irländsk folkmusik (gärna live) är nog bland det bästa som finns tillsammans med whisky. Särskilt om man är ett gäng som provar olika whiskysorter. En annan musikstil som funkar bra är soul/blues. Då sitter man och myser framför brasan en sen vinterkväll. Jag håller nog med rvh i mångt och mycket. Edited November 20, 2006 by Håkan G 1 Håkan Staaf, SolnaFounding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts. Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacNilsson Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 Om jag är ensam i huset och ska njuta av en god Ardbeg eller annan god rökig whisky, så finns det inget annat än Johnny Cash i högtalarna...! Den mannen... Den rösten... Dom texterna... Cash är en hjälte....Willie Nelson också. Bra whisky blir dock ännu bättre med lite autentiskt stomp. Dubliners, Runrig. För egen och när jag är ensam i huset är det sällan Evert Taube inte får göra mig sällskap med en dram. Grymt bra storyteller och sailor. Tycker egentligen att all musik funkar. Alla genrer så länge det är gjort med hjärta och kvalitet. Testa en Ardbeg till Bachs juloratorie, en Laffe till Count basie, eller en HP till Neil Young. Musiksmak är personligt, men så länge man tycker om det funkar det med all whisky. Cheers Hasse Nilsson Växjö Maltwhiskysällskap Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejparn Posted November 20, 2006 Author Report Share Posted November 20, 2006 Jag är nog inne på en helt annan bana.The Pogues, Dubliners och annan irländsk folkmusik (gärna live) är nog bland det bästa som finns tillsammans med whisky. Särskilt om man är ett gäng som provar olika whiskysorter. En annan musikstil som funkar bra är soul/blues. Då sitter man och myser framför brasan en sen vinterkväll. Jag håller nog med rvh i mångt och mycket. Jo det är ju som du säger sinnes stämningen är ju viktig! Jag tycker åxå The Poges är bra whisky musik på en pub! Bara lite kul att få igång en liten tråd som det "händer" lite i! Men det är ju det som är meningen att få igång diskutionen! Mattias Oleniusson Cask owner Mackmyra svenk ek/rök Cask owner Macmyra elegant bourbon Cask owner Kilchoman Cask owner Mackmyra x rök Cask owner Mackmyra Ambasadör Box rök Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qonos Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 jag kan ta en dram till the pogues, black sabbat, deftones, gamla metallica, KRS ONE, Looptroop, bob marley, tool, 2 pac, dead prez, sage francis.. hmm när jag tänker efter kan jag nog ta en dram till det mesta Magnus Rönnerup, Malmöwww.livingdeadbrewery.se Link to comment Share on other sites More sharing options...
IvarA Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 Burde man ikke heller høre på Robin Laing, f.eks. Coast of Heaven, til whiskyen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
drygmasken Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 Oj, hur svårt som helst. Ungefär som att säga vilken som är ens favorit whisky. Dagsformen är ju helt avgörande där tycker jag. Och listan med musik som jag tycker om att kombinera med en dram kommer inte plats här men här ett urval ur olika genres: Pink Floyd, Pocrcupine Tree, Pineapple Thief, Uriah Heep (tidiga), King Crimson, Rush, Dream Theater, Ayreon, Spocks Beard, Phideaux, Fu Manchu, Kyuss, The Mars Volta, A Perfect circle, Tool, Monster Magnet, Slayer, Metallica, Assemblage 23, VNV nation, Iris, Neuroticfish John Frusciante, Fatboy, Johnny Cash, Neil Young, Sophie Zelmani, Och den forsätter, men inte här... Jonas Eriksson"Det är gött med Whisky..."Borås Whiskyklubb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Archaon Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 Funkar med det mesta, men om man verkligen vill koppla av ocg drömma sig bort är ju irländs/keltisk/säckpiper oslagbart. Funkar annars även med tex Bob Marley, Korn, rock(i största allmänhet), Loke, Cornelis, blandade sing&song writers mm Mathias Andersson Founding Member of Upland Malt Mates UplandMaltMates Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bullie Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Utan tvekan: 1. Runrig (helst de med gaelisk sång) Sen funkar Marillion, Clann an Drumma, Pogues, Dubliners, Clannad och Enya. Sedan finns det en uppsjö med andra härliga skotska och gaeliska band. (Jag vet, jag är en sjuk människa... ) Counting all the assholes in the room, well I'm definately not alone... And ye, I'd rather drive my Harley Link to comment Share on other sites More sharing options...
nab01 Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Black Sabbath funkar fint för mig med, har blivit en del av Ozzys nya cover-skiva (Under Cover) på senaste tiden....oj vad den funkar fint till rökig whisky /Niklas Åberg Co-owner of casks from Bruichladdich 2005, Arran 2001 Bladnoch 2007, 2008 och 2009, Glengoyne 2007, Glenglassaugh 2009, Bunnahabhain 2005, Tomatin 2006, Blair Athol 1996 Link to comment Share on other sites More sharing options...
+Benke Olsson Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Utan tvekan: 1. Runrig (helst de med gaelisk sång) Sen funkar Marillion, Clann an Drumma, Pogues, Dubliners, Clannad och Enya. Sedan finns det en uppsjö med andra härliga skotska och gaeliska band. (Jag vet, jag är en sjuk människa... ) Då är du inte ensam att ha de åkomman. Runrig + Single Malt = Sant _______Bengt-Åke Olsson Gammalstorp Single Malt society Link to comment Share on other sites More sharing options...
BosseK Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 (edited) Kör Runrig i bilen....... Edit: Fast där dricker jag ingen whisky, får vänta tills jag kommer hem. Edited November 21, 2006 by BosseK Bosse Kilåker, 123/123 Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair Delägare Kilchoman Cask 2006/45 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Eriksson Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 De gånger jag spelar musik så är det endast hårdrock som gäller. Inget annat duger åt mig vare sig det är till whiskyn eller till nåt annat. Per Eriksson Borlänge Webmaster i smad (www.smad.se) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejparn Posted November 21, 2006 Author Report Share Posted November 21, 2006 De gånger jag spelar musik så är det endast hårdrock som gäller. Inget annat duger åt mig vare sig det är till whiskyn eller till nåt annat. Det var en kräsen jäkel! Här är det mycket hårdrock med men jag är nog en riktig all ätare! Allt från Toto,Lundel,Miles Davis och Metallica Mattias Oleniusson Cask owner Mackmyra svenk ek/rök Cask owner Macmyra elegant bourbon Cask owner Kilchoman Cask owner Mackmyra x rök Cask owner Mackmyra Ambasadör Box rök Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Eriksson Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Det var en kräsen jäkel! Här är det mycket hårdrock med men jag är nog en riktig all ätare! Allt från Toto,Lundel,Miles Davis och Metallica Jo jag vet jag har alltid varit kräsen. Med allt. Per Eriksson Borlänge Webmaster i smad (www.smad.se) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sput-nic Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 väldigt olika, men lugn jazz och lounge dominerar mitt val av musik oftare än andra stilar. Min whisky-filosofi: En dram är lagom, men två är för lite. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne Hellberg Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Har nog inte tänkt på vad jag lyssnar på till gudadrycken så mycket. Beror nog mest på humör och stämning. Eftersom jag har några gånger fler skivor än flaskor så kan det säkert bli en hel del udda kombinationer. Hoppas helt dock över 80-tals synth och alltför "bråkig" musik tror jag. Dansband är portföbjudet oavsett dryck. Min stereo är skulle nog bli allergisk Senast har jag lyssnat mig igenom ett antal skivor av Loreena McKennitt - funkade rätt bra. Kommer att följa tråden med spänning. Finns det någon favoritkombination av whisky med viss artist eller låt? Arne Hellberg Sekreterare AWS, medlem SMAD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fogass Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 (edited) Det är nog som med whiskyn att sinnesstämmningen avgör väldigt mycket. En avslappnande wirre gör sig bäst till avslappnande musik medan en wirre före/under festen gör sig bäst till pulshöjande musik. Vid ren utvärdering vill jag dock inte bli störd av musik alls. Lyssnar på musik just nu gör jag gärna på: J.J. Cale & Eric Clapton - The road to Escondido Tim Finn - Imaginary Kingdom Mark Knopler & Emmylou Harris - All The Roadrunning Bob Dylan - Modern Times Bl.a. Är inte bara whiskysmaken som är god ser jag!! Om jag är ensam i huset och ska njuta av en god Ardbeg eller annan god rökig whisky, så finns det inget annat än Johnny Cash i högtalarna...! Den mannen... Den rösten... Dom texterna... CASH IS KING!! Lagavulin på en bar i Paris på 1960 talet till Miles Davis! Mejparn....nu blir jag nästan kär i dig...fast jag inte är lagd åt det hållet... Cash är en hjälte....Willie Nelson också. Bra whisky blir dock ännu bättre med lite autentiskt stomp. Dubliners, Runrig. För egen och när jag är ensam i huset är det sällan Evert Taube inte får göra mig sällskap med en dram. Grymt bra storyteller och sailor. Tycker egentligen att all musik funkar. Alla genrer så länge det är gjort med hjärta och kvalitet. Testa en Ardbeg till Bachs juloratorie, en Laffe till Count basie, eller en HP till Neil Young. Musiksmak är personligt, men så länge man tycker om det funkar det med all whisky. Cheers Jag är med dig MacNilsson ...även om Runrig inte skulle bry sig om produktionen så förbannat mycket...det är ju ungefär som att kylfiltrera whiskyn...du fattar nog... Utan tvekan: 1. Runrig (helst de med gaelisk sång) Sen funkar Marillion, Clann an Drumma, Pogues, Dubliners, Clannad och Enya. Sedan finns det en uppsjö med andra härliga skotska och gaeliska band. (Jag vet, jag är en sjuk människa... ) Du gillar brittannien va? Det var en kräsen jäkel! Här är det mycket hårdrock med men jag är nog en riktig all ätare! Allt från Toto,Lundel,Miles Davis och Metallica Hmmm Toto?? Lundell...sveriges mest produktive på gott och ont...Metallica..=Respekt för vad de gjorde för metallen Miles Davis= Regerar fett!! Är inte bara whiskysmaken som är god ser jag!!CASH IS KING!! Mejparn....nu blir jag nästan kär i dig...fast jag inte är lagd åt det hållet... Jag är med dig MacNilsson ...även om Runrig inte skulle bry sig om produktionen så förbannat mycket...det är ju ungefär som att kylfiltrera whiskyn...du fattar nog Du gillar brittannien va? Hmmm Toto?? Lundell...sveriges mest produktive på gott och ont...Metallica..=Respekt för vad de gjorde för metallen Miles Davis= Regerar fett!! Ja whiskyn är för mig bara en bisyssla!! ....hmmm Edited November 21, 2006 by Fogass 1 Tomas Ingemarsson Mark Single Malt Society (Kinna) (Avprovade sorter: 1750) SMWS, Ardbeg Committee Member, Friends Of Laphroaig, Aberlour Companion, The Balvenie Members Club & Scapa Crew Member. Ahhh...There´s still Whisky in the jar!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bullie Posted November 22, 2006 Report Share Posted November 22, 2006 Finns det någon favoritkombination av whisky med viss artist eller låt? Runrig + Life is hard + Ardbeg TEN = Känslor, tårar, lycka och sorg. En fantastisk kombination. Du gillar brittannien va? Nja... Inte vad gäller allt. Och kanske inte hela ön. Counting all the assholes in the room, well I'm definately not alone... And ye, I'd rather drive my Harley Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejparn Posted November 22, 2006 Author Report Share Posted November 22, 2006 Är inte bara whiskysmaken som är god ser jag!!CASH IS KING!! Mejparn....nu blir jag nästan kär i dig...fast jag inte är lagd åt det hållet... Jag är med dig MacNilsson ...även om Runrig inte skulle bry sig om produktionen så förbannat mycket...det är ju ungefär som att kylfiltrera whiskyn...du fattar nog... Du gillar brittannien va? Hmmm Toto?? Lundell...sveriges mest produktive på gott och ont...Metallica..=Respekt för vad de gjorde för metallen Miles Davis= Regerar fett!! Ja whiskyn är för mig bara en bisyssla!! ....hmmm Måste bara säga att Toto är det bästa bandet jag har sett live (7 gånger) men som sakt smaken är ju som inte samma som tur är! Jag tror i alla fall att Martin håller med mig för det är han som har dratt ner mig i Toto träsket! Mattias Oleniusson Cask owner Mackmyra svenk ek/rök Cask owner Macmyra elegant bourbon Cask owner Kilchoman Cask owner Mackmyra x rök Cask owner Mackmyra Ambasadör Box rök Link to comment Share on other sites More sharing options...
mange Posted November 22, 2006 Report Share Posted November 22, 2006 Bolibompa, Mora Träsk, Doris och Knäckebröderna och Idol på TV´n är det som gäller när fru och barn får bestämma Magnus J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Archaon Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 Vart så inspirerad av denna tråd at jag igår var in på ginza och beställde en Runrig och två Pogues skivor Mathias Andersson Founding Member of Upland Malt Mates UplandMaltMates Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts