Jump to content
whiskyforum

Just nu drickes....


mange
 Share

Recommended Posts

Det blev några öl i torsdags på BA Örebro.

 

Twhisted Thistle IPA - tapp

Southern Tier 2xIPA - flaska

Green Flash Hop Head - flaska

Staropramen - tapp

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu kommit en bit in i 2011’s julale’s provande . Så här ser betygen ut än så länge. De kommer i rangordning.

 

Gouden Carolus Christmas --> som av mig får 6- av 6 julskinkor: komplex och riktigt njutbar och då speciellt i e-smaken med toner av choklad och lakrits

 

Underlig Jul --> som av mig får 5+ av 6 julskinkor: julkryddig doft och bra e-smak är det som sticker ut det lilla extra

Mikkeller Santa’s Little Helper --> som av mig får 5- av 6 julskinkor, bra komplex smak men inte så stor beska, kanske bättre än i fjol?

 

Oppigårds Winter Ale --> som av mig får 4+ av 6 julskinkor: bra rakt över men Oppigårds har bättre grejer än detta

S:t Eriks Barley Wine God Jul 2011 --> som av mig får 4+ av 6 julskinkor: en bra S:t Eriks, normalt ett märke jag inte är så impad av

Fuller’s Old Winter Ale --> som av mig får 4 av 6 julskinkor: enkel smak med sötma och bra beska

Snowblind --> som av mig får 4- av 6 julskinkor: stor maltig smak och bra beska

Jämtlands Julöl --> som av mig får 4- av 6 julskinkor: enkel maltig smak med en del beska

Pistonhead Chimney Sweeper --> som av mig får 4- av 6 julskinkor: lite tunn smak men bra beska

 

Hibernation Ale --> som av mig får 3+ av 6 julskinkor: klart sämre än i fjol, varför?

Flying Dog K-9 Cruiser Winter Ale --> som av mig får 3 av 6 julskinkor: sämre än i fjol enligt min uppfattning

Abita Christmas Ale --> som av mig får 3 av 6 julskinkor: inte speciellt spännande

 

Edit: De som jag ifjol gav mindre än 4 av 6 undviker jag i år (se vilka i denna tråd men nästan ett år tillbaka). Jag har nu en dryg handfull kvar att prova innan jag är klar med 2011.

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Provade Oppigårds Winter Ale i går kväll. Var väl ok, men tror inte att jag kommer att köpa fler.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Jag var i Stockholm en vecka nyligen, och då blev det följande bira:

 

Belgobaren:

Malheur 12 och Troubadour Magma

 

Monks på Wallingatan:

Goose Island IPA och Svea IPA från Struise

 

Monks på Munkbron:

Skiftinge Single Hop från Eskilstuna Ölkultur (hade också tänkt prova De Molen Amarillo men den var tyvärr slut...)

 

Akkurat:

5 AM Saint och Alice Porter, båda från BrewDog

 

Oliver Twist:

Ocean IPA och 5 Barrel Pale Ale från Odell Brewing Co USA samt Big Swell IPA från Maui Brewing Co Hawaii USA

 

The Bishop Arms på Vasagatan:

Ålö Ale från Nynäshamns Ångbryggeri

 

Allt var gott till mycket gott :)

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Lite sen post från Örebromässan.

 

Stormaktsporter 2007, konjakskaggen, kaggen, Stormaktsporter "färsk". 2007 vann, följt av konjak, kaggen var nästan varm vilket gjorde att smaken tappade balansen.

 

Närke Pors, Vaskad. Roligt att få smaka, och jag förstår att det är ett bra alternativ när humle inte finns, men om det finns humle är det oändligt mycket bättre.

 

Närke Tanngnjost & Tanngrisnir - Dubbelbock med gottländsk rökmalt och enris. Smakade underligt och luktade exakt som hästpiss, det är lite roligt när man nästan ser hästen från Hus der luge i ögonvrån. Vaskad.

 

Slottskällans Zero - mycket roligt öl, 0ibu om man räknar fel, all humle i vörten efter att man avslutat koket, mycket god ipa utan efterbeska, tror att detta kan vara det optimala gräsklipparölet.

 

Hoppinfrog BORIS BA (barrel aged) - Kvällens bästa öl, slog stormaktsportern på hemmaplan.

 

Sedan blev det en hel räcka med IPA som jag tyvärr inte kan hålla isär.

 

 

Väntar otåligt på att nästa whiskymässa skall börja

Link to comment
Share on other sites

Kopplar av efter whiskyprovandet med en Sierra Nevada Pale Ale.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

There is no Santa, kanel!!

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Igår blev det två brygghundar, en Hardcore IPA och en Paradoxx-Smokehead. Den första var som alltid suverän, men paradoxxen, som lagrats i ca två år, var lite för tam samtidigt som röken i mitt tycke dominerade alltför mycket.

Henrik Sjöbeck, Malmö

Link to comment
Share on other sites

Shipyard Longfellow winter ale. Gott.

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Efter whiskyprovningen blev det några öl till maten och eftersnacket.

 

S:t Eriks IPA

S:t Eriks Pale Ale

Nils Oscar God Lager

Sierra Nevada Pale Ale

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Provade Jacobsens Naked Christmas Ale innan maten.

Tycker nog att förra årets upplaga var bättre, men god var den ändå.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

KIZZ - Destroyer, The hottest beer in the world

 

Ingen smaksensation kanske men en "rockig" flaska....;)

Erik Nygren

Ardbeg Committee

Springbank Society Member

Friends of Classic Malt

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu kommit en bit in i 2011’s julale’s provande . Så här ser betygen ut än så länge. De kommer i rangordning.

 

Gouden Carolus Christmas --> som av mig får 6- av 6 julskinkor: komplex och riktigt njutbar och då speciellt i e-smaken med toner av choklad och lakrits

 

Underlig Jul --> som av mig får 5+ av 6 julskinkor: julkryddig doft och bra e-smak är det som sticker ut det lilla extra

Mikkeller Santa’s Little Helper --> som av mig får 5- av 6 julskinkor, bra komplex smak men inte så stor beska, kanske bättre än i fjol?

 

Oppigårds Winter Ale --> som av mig får 4+ av 6 julskinkor: bra rakt över men Oppigårds har bättre grejer än detta

The Shipyard Longfellow Winter Ale --> som av mig får 4+ av 6 julskinkor: bra rakt över utan svackor, men den når inte riktigt upp på pallen

S:t Eriks Barley Wine God Jul 2011 --> som av mig får 4+ av 6 julskinkor: en bra S:t Eriks, normalt ett märke jag inte är så impad av

St Peter's Winter Ale --> som av mig får 4 av 6 julskinkor: enkel smak, fyllig med lite sötma och en del beska

Fuller’s Old Winter Ale --> som av mig får 4 av 6 julskinkor: enkel smak med sötma och bra beska

Sigtuna Midvinterblot --> som av mig får 4- av 6 julskinkor: maltig och fyllig smak men lite vek, hyfsad beska

Snowblind --> som av mig får 4- av 6 julskinkor: stor maltig smak och bra beska

Jämtlands Julöl --> som av mig får 4- av 6 julskinkor: enkel maltig smak med en del beska

Pistonhead Chimney Sweeper --> som av mig får 4- av 6 julskinkor: lite tunn smak men bra beska

 

Hibernation Ale --> som av mig får 3+ av 6 julskinkor: klart sämre än i fjol, varför?

Flying Dog K-9 Cruiser Winter Ale --> som av mig får 3 av 6 julskinkor: sämre än i fjol enligt min uppfattning

Abita Christmas Ale --> som av mig får 3 av 6 julskinkor: inte speciellt spännande

 

Edit: De som jag ifjol gav mindre än 4 av 6 undviker jag i år (se vilka i denna tråd men nästan ett år tillbaka). Jag har nu ett fåtal kvar att prova innan jag är klar med 2011.

Tre nya provade i form av: The Shipyard Longfellow Winter Ale, St Peter's Winter Ale och Sigtuna Midvinterblot. Alla är 4'or men når inte pallen.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Drack en S:t Eriks Barley Wine God Jul i går kväll. Tyckte den var riktigt trevlig, så pass att det blir fler inköp.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu kommit en bit in i 2011s julales provande . Så här ser betygen ut än så länge. De kommer i rangordning.

 

Gouden Carolus Christmas --> som av mig får 6- av 6 julskinkor: komplex och riktigt njutbar och då speciellt i e-smaken med toner av choklad och lakrits

 

Underlig Jul --> som av mig får 5+ av 6 julskinkor: julkryddig doft och bra e-smak är det som sticker ut det lilla extra

Mikkeller Santas Little Helper --> som av mig får 5- av 6 julskinkor, bra komplex smak men inte så stor beska, kanske bättre än i fjol?

 

Oppigårds Winter Ale --> som av mig får 4+ av 6 julskinkor: bra rakt över men Oppigårds har bättre grejer än detta

S:t Eriks Barley Wine God Jul 2011 --> som av mig får 4+ av 6 julskinkor: en bra S:t Eriks, normalt ett märke jag inte är så impad av

Fullers Old Winter Ale --> som av mig får 4 av 6 julskinkor: enkel smak med sötma och bra beska

Snowblind --> som av mig får 4- av 6 julskinkor: stor maltig smak och bra beska

Jämtlands Julöl --> som av mig får 4- av 6 julskinkor: enkel maltig smak med en del beska

Pistonhead Chimney Sweeper --> som av mig får 4- av 6 julskinkor: lite tunn smak men bra beska

 

Hibernation Ale --> som av mig får 3+ av 6 julskinkor: klart sämre än i fjol, varför?

Flying Dog K-9 Cruiser Winter Ale --> som av mig får 3 av 6 julskinkor: sämre än i fjol enligt min uppfattning

Abita Christmas Ale --> som av mig får 3 av 6 julskinkor: inte speciellt spännande

 

Edit: De som jag ifjol gav mindre än 4 av 6 undviker jag i år (se vilka i denna tråd men nästan ett år tillbaka). Jag har nu en dryg handfull kvar att prova innan jag är klar med 2011.

 

Igår kväll testade jag Gouden Carolus Christmas och javisst den är god men den når inga höga höjder hos mig, lite spretig och slår över i smaker och kolsyra. Däremot håller jag med dig om att Mikkellers är riktigt god.

Edited by sam gutenwik

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Igår kväll testade jag Gouden Carolus Christmas och javisst den är god men den når inga höga höjder hos mig, lite spretig och slår över i smaker och kolsyra. Däremot håller jag med dig om att Mikkellers är riktigt god.

Jag gillar den (Gouden Carolus Christmas) och speciellt eftersmaken som växer fram.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu kommit en bit till in i 2011’s julale’s provande. Så här ser betygen ut, i rangordning.

 

Gouden Carolus Christmas --> som av mig får 6- av 6 julskinkor: komplex och riktigt njutbar och då speciellt i e-smaken med toner av choklad och lakrits

 

Underlig Jul --> som av mig får 5+ av 6 julskinkor: julkryddig doft och bra e-smak är det som sticker ut det lilla extra

Mikkeller Santa’s Little Helper --> som av mig får 5- av 6 julskinkor, bra komplex smak men inte så stor beska, kanske bättre än i fjol?

 

Oppigårds Winter Ale --> som av mig får 4+ av 6 julskinkor: bra rakt över men Oppigårds har bättre grejer än detta

The Shipyard Longfellow Winter Ale --> som av mig får 4+ av 6 julskinkor: bra rakt över utan svackor, men den når inte riktigt upp på pallen

S:t Eriks Barley Wine God Jul 2011 --> som av mig får 4+ av 6 julskinkor: en bra S:t Eriks, normalt ett märke jag inte är så impad av

St Peter's Winter Ale --> som av mig får 4 av 6 julskinkor: enkel smak, fyllig med lite sötma och en del beska

Fuller’s Old Winter Ale --> som av mig får 4 av 6 julskinkor: enkel smak med sötma och bra beska

Sigtuna Midvinterblot --> som av mig får 4- av 6 julskinkor: maltig och fyllig smak men lite vek, hyfsad beska

Nils Oscar Julöl --> som av mig får 4- av 6 julskinkor: ganska fyllig och maltig med viss sötma, ganska liten beska

Snowblind --> som av mig får 4- av 6 julskinkor: stor maltig smak och bra beska

Jämtlands Julöl --> som av mig får 4- av 6 julskinkor: enkel maltig smak med en del beska

Pistonhead Chimney Sweeper --> som av mig får 4- av 6 julskinkor: lite tunn smak men bra beska

 

Hibernation Ale --> som av mig får 3+ av 6 julskinkor: klart sämre än i fjol, varför?

Flying Dog K-9 Cruiser Winter Ale --> som av mig får 3 av 6 julskinkor: sämre än i fjol enligt min uppfattning

Corsendonk Christmas Ale --> som av mig får 3 av 6 julskinkor: söt och helt ok men inte så mycket mera

Abita Christmas Ale --> som av mig får 3 av 6 julskinkor: inte speciellt spännande

 

Två nya avsmakade i form av Corsendonk Christmas Ale och Nils Oscar Julöl

 

Jag har nu ett fåtal kvar att prova innan jag är klar med 2011.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Stone 15th Anniversary Escondidian Imperial Black IPA - Smakar som en impstout - dricks som en pale ale.

 

Överhumling, sötma, lakrits, mer humle, perfekt hinkabilitet om det inte vore för att kvällen blir så kort om man hinkar 10% öl.

 

 

Väntar otåligt på att nästa whiskymässa skall börja

Link to comment
Share on other sites

En S:t Eriks IPA till lite slötittande på dumburken.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Efter ett avkopplande bastubad, innan kvällsmaten, blev det en Mariestads Export.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Avrundar kvällen med en Oppigårds Single Hop Ale.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...