Jump to content
whiskyforum

Just nu drickes....


mange
 Share

Recommended Posts

Precis tankat upp Rochefort 10, den jag inte mäktade med igår. :rolleyes:

 

Rochefort 10 11.3% (Olagrad)

Som en Rochefort 8 fast dubbelt så mycket av allt... :blink: Det här är heavy duty. Mäktigt. Vad händer efter två år i en sådan här tro?

 

Edit: Notering...

 

Tror inte du kan hålla dig så länge :D

Magnus J

Link to comment
Share on other sites

Precis tankat upp Rochefort 10, den jag inte mäktade med igår. :rolleyes:

 

Rochefort 10 11.3% (Olagrad)

Som en Rochefort 8 fast dubbelt så mycket av allt... :blink: Det här är heavy duty. Mäktigt. Vad händer efter två år i en sådan här tro?

 

Efter att ha testat gamla Rochefort 10 kan jag bara säga att det är värt att vänta, om inte två år så åtminstone ett. Jag upplever skillnaden mot en "färsk" som stor. Testade relativt nyligen en som varit lagrad i fyra år helt fantastisk, tyvärr var den fantastiskt dyr också så nu har jag ett eget lager (bara ett år gammalt hittills).

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Sant... Iofs så beror det väl på hur många pavor man har hemma och hur tillgängliga de är som nya... :)

 

Visst är det så men skafferiet med öl måste bli större än konsumtionen för att inte frestas.

Tyvärr är ölen ofta som godast när den sista flaskan töms!

 

Nu får det bli nått att trösta sig med då man åkte ur manges race.

 

Detta gör jag med en Gulden Draak B)

 

Det är du värd! Skål!

Magnus J

Link to comment
Share on other sites

Har korkat upp en Jämtlands julöl. Den verkar ha mått bra av ett par månader på flaska. Klart bättre än i julas!

Roger Melander

Box Destilleri AB

Maltix AB

Växjö Maltwhiskysällskap

1/1 Bruichladdich, 11/20 Lochindaal, 1/20 Glengoyne, 1/30 Bladnoch and Box casks owner.

Link to comment
Share on other sites

La Trappe Witte i glaset just nu. Inte en som går till historien. Som en lite bättre lager. Lite mera syra än en lager dock. Som mest en törstsläckare en het sommardag efter 200 meters dikesgrävning.

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Har korkat upp en Jämtlands julöl. Den verkar ha mått bra av ett par månader på flaska. Klart bättre än i julas!

 

 

Jag drack två stycken i julas som stått i 4 resp. 5 år, den mådde bra av det med. :)

Markel Månson

 

Stockholm Whisky Enthusiasts - Scootersektionen

Scootörheads Stockholm - Maltsektionen (Don´t drink and drive!)

 

"Nulla Dies Sine Aqua Vitae!"

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte hålla korken på så länge så jag provade en igår...

Old Rasputin Russian Imperial Stout. Vilken grej, riktigt läcker tycker jag.

 

Lätt rök i doften och choklad och kaffe tyckte jag mig finna

Smaken inte sämre, fyllig, krämig, bitter choklad, humle å malt

 

Måste köpa en kasse till :D

 

En som jag inte skall köpa en kasse av är Duchess De Bourgogne

 

Doft av soja, vinäger och gröna bananer

smaka söt och jästa granatäpplen

:blink:

Jonas Eriksson
"Det är gött med Whisky..."
Borås Whiskyklubb.

Link to comment
Share on other sites

La Trappe Witte i glaset just nu. Inte en som går till historien. Som en lite bättre lager. Lite mera syra än en lager dock. Som mest en törstsläckare en het sommardag efter 200 meters dikesgrävning.

¨

Jag håller med, det är nog den enda trappistölen som jag inte kommer att köpa igen.

Pontus Lilliehorn

Whisky Society Skåne - Founding Member http://www.whiskyskane.se/

Link to comment
Share on other sites

Brooklyns Monster Ale slank ner. Hyfsat rund sak med humle i doft och främst eftersmak (hade nog förväntat mig ännu lite mer). Smakar inte så stark som den är..

 

mvh, R

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Brooklyns Monster Ale slank ner. Hyfsat rund sak med humle i doft och främst eftersmak (hade nog förväntat mig ännu lite mer). Smakar inte så stark som den är..

 

mvh, R

 

 

Rekommenderar en lagring på minst 2-3 år för att du skall uppleva ölens fulla potential.

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar en lagring på minst 2-3 år för att du skall uppleva ölens fulla potential.

 

Kan sträcka mig till en 2-3 timmar ;). 05'a denna förresten.

 

Nu blev det en Duchesse de Bourgogne. Mycket speciell historia denna. Veten känns, även fatlagringen bidrar med livlighet och en mycket speciell ton. Kan inte bestämma mig om jag älskar eller hatar den redigt, påminner lite om en nedtonad Iris ungefär. Speciell!

 

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Kan sträcka mig till en 2-3 timmar ;). 05'a denna förresten.

 

Nu blev det en Duchesse de Bourgogne. Mycket speciell historia denna. Veten känns, även fatlagringen bidrar med livlighet och en mycket speciell ton. Kan inte bestämma mig om jag älskar eller hatar den redigt, påminner lite om en nedtonad Iris ungefär. Speciell!

 

mvh, Robert

 

 

Räknade med att det var SBs Winter05 du hade, den behöver 2 år till enligt min mening.

 

Duchessen är verkligen inte min melodi, flandersk surale får stryka på foten när jag prioriterar ölinköp.

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Räknade med att det var SBs Winter05 du hade, den behöver 2 år till enligt min mening.

 

Duchessen är verkligen inte min melodi, flandersk surale får stryka på foten när jag prioriterar ölinköp.

 

Surale är (eller rättare sagt, kan vara) kärlek på flaska. Nåväl, each to his own. Kvarvarande Monster ska förpassas till öllagret med omgående verkställan.

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Kan sträcka mig till en 2-3 timmar ;). 05'a denna förresten.

 

Nu blev det en Duchesse de Bourgogne. Mycket speciell historia denna. Veten känns, även fatlagringen bidrar med livlighet och en mycket speciell ton. Kan inte bestämma mig om jag älskar eller hatar den redigt, påminner lite om en nedtonad Iris ungefär. Speciell!

 

mvh, Robert

 

 

Efter vissa inlägg hade jag hoppats på att den beskrivna surheten i Duchesse de Bourgogne misstogs/misskskrevs som den underbara syrlighet som jag hittar i en hel del bra lambic & gueuze, tyvärr var det inte så... :(

 

Själv är jag lite åt hathållet mot Duchessesen. Kanske något att lägga in strömmingen i månne... :unsure:

Edited by Mickeman

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Igår blev det en Weihenstephaner i badet och en Postiljon (och lite wirre) framför TVn.

MARTIN

WhiskyBrothers, Lidköping

Friend of Laphroaig

---------------------------------

"Whisky är som tjejer. Bäst vid 21 år."

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter med att gå igenom Belgare. En föredetta producent av Trappist. St. Bernadus, som hjälpte Westvleteren att få upp antalet pavor.

 

St. Bernadus Abt 12 10.5%

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Har nu hittat en bira som klassar in bland de 10 bästa i mitt tycke.

 

La Trappe Quadrupel 10% (50 cl stengods-pava)

 

Oh! Vilken fruktbomb. Övermogna äpplen med ingerfära i doften. Blommig sötma.

Extremt fyllig smak och även här full med röda, mosiga äpplen. Dock inte så söt i munnen. Kryddig och full.

 

OJOJOJ vilken bira. Köp, köp, köp, köp och lagra! Gudars... Nästan bättre än Westmalle tripel. Nästan...

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Till ManU-fighten får det bli en från den här trevliga fyrväpplingen

post-472-1172001427_thumb.jpg

/Bengt

Bengt Larsson

Mariefred

 

Share & Caskholder of Kilchoman cask # 2006/111 / Delägare i Bladnoch cask # 2007/1204 / Founding member of SWS / Friend of Laphroaig / Member of The Ardbeg Committee

Link to comment
Share on other sites

Önskar att jag kunde skriva att jag sitter och njuter med en Duchesse de Bourgogne, men njuter är nog inte riktigt ordet jag söker efter. Maken till vinägerbomb har jag inte smakat sen jag försökte göra eget vin vid 13 års ålder. Ställer undan resten av flaskorna och hoppas på att ett par års mörk och sval förvaring gör någon skillnad. Denna åker nog i slasken!

Markel Månson

 

Stockholm Whisky Enthusiasts - Scootersektionen

Scootörheads Stockholm - Maltsektionen (Don´t drink and drive!)

 

"Nulla Dies Sine Aqua Vitae!"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...