Jump to content
whiskyforum

Whisky som medicin?


Recommended Posts

Fick en förfrågan fr den lokala Rotaryklubben om att hålla ett 30 min föredrag om "Whisky- medicin eller njutningsmedel?".

Killen hade själv satt rubriken. Jag tackade ja. Önskar därför synpunkter och ev ideér vad man kan tänkas ta upp. Jag har en relativt klar bild över det, men som sagt; har ni något att tillföra vore jag tacksam. :)

Anders Bizzozero,

Ronneby Whiskysällskap.

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders!

 

Du kan ju nämna att under förbudstiden i USA på 1920 & 1930 - talet då det var förbjudet att både producera och konsumera alkoholhaltigadrycker kunde man ändå få tag på och dricka Laphroaig lagligt.

 

Laphroaig hade lyckats med att bli godkänt som läkemedel mot förkylning och gick att köpa med recept från läkare. :P

Edited by Mickeman

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten anekdot som kan komma till pass.

 

Min farmor Sigrid som blev 96 år gammal (1902-1998), fick en stark influensa någon gång under 1930 talet. Hon fick då reda på av sin läkare i London att 1 matsked whisky om dagen är nog för att hålla förkylningar och influensa borta.

Under restan av sitt liv startade hon morgonen med en matsked Lord Calvert. Hon hade alltid en flaska och en matsked på sitt nattduksbord. Förutom denna dagliga dos var hon ytterst sparsam med alkohol, men en lättöl (eller till jul och påsk en porter) kunde någon enstaka gång slinka ned till söndagssteken.

Hon hävdade att hon aldrig mer blev förkyld.

Jag minns henne heller aldrig sjuk. ;)

Edited by Håkan G

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

jag antar att du har koll på munkarna som gav drycken namnet water of life och varför den lär ha botat många infektioner och kanske rent av höjt medelåldern, akvavit, eau de vie osv är ju samma ord som whisky.

 

jag antar att du känner till gamle Ardbeg-managern som påstod att man kan leva för evigt om man dricker rätt mängd Ardbeg varje dag.

 

Rent medicinskt finns det väl inte så mycket mer att framhålla än de rent decifincerande effekterna, men nånting säger mig att nackdelarna överväger, man är ju lika död om man dör av en bakterieinfektion eller av kraschad lever.

 

som gammal cowboy har jag karvat ut många kulor ur kroppen på mig själv och andra, whiskeyn har i dessa fall varit ett förträffligt bedövningsmedel.

 

jag tillhör också dem som hävdar att psykvården skulle vara överbelastad om det inte fanns bra sprit. Bättre psykofarmaka finns inte, inte heler afrodisiaka, flickorna blir vansinnigt vackra av whisky. Den botar också flygrädsla, blygsel, sjösjuka, fattigdom samt allt som någonsin omnämnts i samtliga läkarböcker i hela världen.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Den botar också flygrädsla, blygsel, sjösjuka, fattigdom samt allt som någonsin omnämnts i samtliga läkarböcker i hela världen.

 

 

Den inte bara botar fattigdom - den skapar den också. :lol:

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Link to comment
Share on other sites

Ett veckofärskt exempel...

En av våra kockar drog huvudet i spiskåpan i lördags och fick ett 3 cm snitt på skalpen ( 2 meter lång kille), insåg att jag saknade desinfektionsmedel och hämtade Peatreaken på 61.9% och baddade med innan plåster kunde fästas! De små kolflingorna får vi hoppas ha en extra effekt=)

*måtte inte någon från arbetsmiljöverket läsa detta*

Hade jag inte varit tvungen att ha kvar honom i ytterligare 8 timmar så hade jag nog gett honom en rejäl slurk oxå, fast då hade väl köket frivilligt börjat skada sig för att få lite whiskyvård.

Medicin? Absolut, såväl invärtes som utvärtes :rolleyes:

Helena Hugo

 

Mat & Malt, Bredaryds Wärdshus

www.bredarydswardshus.se

Link to comment
Share on other sites

Whisky som medicin... Japp det fungerar för mig i alla fall.

Eller förresten, motverkar förkylningar o dyl.

Jag har inte varit sjuk sen jag började dricka minst en whiskydram i veckan.

Det var över 2 år sen jag var senast förkyld/sjuk, och då var jag sjuk minst 3-5ggr/år, tills jag började dricka whisky minst en gång i veckan.

 

Men om man blir sjuk eller förkyld så är det redan försent att bota det med whirre

Stefan

Järna

 

Jag älskar whisky

Link to comment
Share on other sites

Jag dricker alltid en hink whisky när jag brutit benet... B) Funkar varje gång.

 

Med mig är det tvärt om!

 

Dricker jag en hink whisky, så brukar jag bryta benet! :lol:

Mathias Nilsson, Ystad

 

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

 

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon

Link to comment
Share on other sites

"Whisky- medicin eller njutningsmedel?"

Samtliga inlägg (hittills) handlar om whisky som medicin... själv föredrar jag det som njutningsmedel, ett fantastiskt sådant! B)

 

Varför vara ett föredöme i avhållsamhet när man kan vara det i förnuftig njutning? ? Gustav Fröding

Ingela Gustafsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Samtliga inlägg (hittills) handlar om whisky som medicin... själv föredrar jag det som njutningsmedel, ett fantastiskt sådant! B)

 

jag misstänker att trådens namn kan ha med saken att göra. B)

David Mortimer-Hawkins

The Stockholm Malt & Metal Society

Link to comment
Share on other sites

Det har du ju rätt i David :blush: Men Anders skrev ju även nedanstående, så jag tänkte att han ska väl fokusera en del på njutningsaspekterna också... :unsure:

 

... att hålla ett 30 min föredrag om "Whisky- medicin eller njutningsmedel?".
Edited by ravelli

Ingela Gustafsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Whisky som medicin... Japp det fungerar för mig i alla fall.

Eller förresten, motverkar förkylningar o dyl.

Jag har inte varit sjuk sen jag började dricka minst en whiskydram i veckan.

Det var över 2 år sen jag var senast förkyld/sjuk, och då var jag sjuk minst 3-5ggr/år, tills jag började dricka whisky minst en gång i veckan.

 

Men om man blir sjuk eller förkyld så är det redan försent att bota det med whirre

 

Om det nu inte skulle hjälpa mot en förkylning som edan brutit ut så är det dumt att chansa. Man mår ju bättre direkt och det blir lite trevligare att vara hemma.

 

Whisky som njutningsmedel. Jag tror att eftersom Anders är en av oss nördar så klarar han det med njutmingsmedel galant utan input.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

En rolig historia att berätta kanske sådär i slutet av föredraget? Eventuella norska landsbröder som

tar illa upp lovar jag att bjuda på en dram som kompensation! :blush::blush:

 

 

"Det var en Svensk och en Norsk som fotvandrade i fjällen och de blev

plötsligt överraskade av en snöstorm. Temperaturen sjönk ganska fort

och det gick inte bättre än att Normannen förfrös de mer ädla delarna av kroppen.

 

Svensken var naturligtvis mycket orolig och menade att de måste uppsöka läkare när

de väl kom tillbaka till hotellet. Men normannen sa att det var inga problem, han

hade lösningen på hotelrummet. Svensken virrade förvånat på huvudet och menade att

det bästa nog ändå var att konakta en läkare som kunde se över skadorna. Normannen

insisterade på att det inte var något problem. Efter många strapatser var de tillbaka

till hotellet, och de skildes åt och de gick till sina rum. Men svensken kunde inte släppa

det där med förfrysningen och undrade vad det var för lösning som normannen hade.

 

Han gick till normannens rum och såg att dörren stod på glänt. Han kikade försiktigt in

och såg till din förvåning att han satt där med snoppen i ett glas whisky. Förskräckt utropade

svensken "Vad gör du? Jag sa ju till dig att vi skulle kontakta en läkare!" Normannen kontrar på

ringande norska "Men det ärr ju akkurat inge problemer, se här, det står >> Ballen-Tines >>".

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

nu har jag inte riktigt koll men en bekant till mig är läkare och hade varit på nått föredrag om jag tror det var hjärnblödningar. där de hade kommit fram till att alkohol (och antagligen andra blodförtunande medel) och kyla kunde ha nån bra effekt där.

vilket de tydligen hade vetat i skottland då de hade kastat ut dom i en snödriva med en flaska whisky.

Jag ska ta och maila han nu direkt och försöka få mer fakta om det här, och om de verkligen stämmer (han var lite rund under fötterna när han berätta det för mig) :D

Magnus Rönnerup, Malmö
www.livingdeadbrewery.se

Link to comment
Share on other sites

Destilleri chefen på mackmyra sa en gång när vi var där när vi undrade om det var bra att dricka whiskyn med tanke på all koppar som fanns i den. Han sa då att "Tja, man får ju skrumplever av för mycket alkohol, men för stor konsumption av koppar gör att levern sväller, så det tar väl ut varandra"

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Whisky som njutningsmedel. Jag tror att eftersom Anders är en av oss nördar så klarar han det med njutmingsmedel galant utan input."

 

Ja. lite så är det nog. Jag undrar mest över vad jag skall informera om vad det gäller den medicinska biten (och då är jag ändå sjuksköterska till yrket :)).

Edited by bizzozero

Anders Bizzozero,

Ronneby Whiskysällskap.

Link to comment
Share on other sites

Ja. lite så är det nog. Jag undrar mest över vad jag skall informera om vad det gäller den medicinska biten (och då är jag ändå sjuksköterska till yrket :)).

 

Kan du inte försöka hitta lite historiska fakta, typ om hur whiskyn använts som medicin i forna tider?

Och på något sätt konkludera att whiskyn trots allt nog är bättre lämpad för njutning än för medicinska ändamål.

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Kan du inte försöka hitta lite historiska fakta, typ om hur whiskyn använts som medicin i forna tider?

Och på något sätt konkludera att whiskyn trots allt nog är bättre lämpad för njutning än för medicinska ändamål.

 

 

Jo, självklart. Det är min tanke. Tänkte bara kolla runt lite om vad ni andra hade för ideér och synpunkter.

På 30 min hinner man inte så mycket heller...

Anders Bizzozero,

Ronneby Whiskysällskap.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara mycket nog med 30 minuter om man inte hittar informaion nog

 

Hittade följande på nätet.

 

 

 

Just what the doctor ordered

 

Some years ago while working in England, I discovered that I was allowed to pre- scribe whisky as medicine for hospital patients.

 

Thanks to a 19th century regulation, when a dose of alcohol was the standard (and often the only) treatment for many debilitating diseases, hospital doctors in England were allowed to write prescriptions like "RX Whisky 30 ml. per os nocte".

 

I have even recommended it as better than "sleeping tablets" for patients the night before major surgery.

 

But the medicinal use of alcohol has been out of fashion for years. Says Sir Richard Doll, emeritus professor of medicine at Oxford University, "The belief that alcohol was bad for health became so ingrained that the idea that a small amount might be good for you was hard to envisage."

 

It has only been during the last decade that doctors have started taking the beneficial effects of alcohol seriously.

 

One pointer in this direction was the observation made at post-mortems that heart disease was seldom found in patients with alcoholic cirrhosis.

 

Later, several researchers found that middle-aged people who drank small amounts of alcohol had a reduced risk of getting heart attacks.

 

Today, the evidence of alcohol's beneficial effect is massive.

 

The facts still need refinement, but in broad terms they are clear: In middle and old age, a small amount of alcohol (between one and four drinks daily) reduces the risk of premature death.

 

One important study of middle aged British doctors showed those who drank 2 to 3 units of alcohol daily had the lowest mortality - a "unit" being half a pint of beer, one glass of wine or a single 'shot' of spirits.

 

It doesn't matter whether you drink beer, wine, whisky or arrack - the benefit comes from the ethanol content rather than any special characteristics of these drinks.

 

Ethanol increases the levels of HDL ("good") cholesterol, slightly reduces LDL ("bad") cholesterol, and diminishes the blood's tendency to form clots. These all lessen the risk of circulatory diseases - especially heart attacks and strokes.

 

The effects of ethanol on blood constituents last less than 24 hours, and this is reflected by the fact that the risk of suffering a heart attack is diminished for 24 hours after consuming alcohol.

 

It is important to understand the difference between taking small amounts of alcohol regularly (which can be good for you) and putting a good booze every Friday night (which has been shown to be bad for you and those around you). One study found a sevenfold increase in fatal heart attacks among those drinking more than five bottles of beer in a single session.

 

Research is still needed to ascertain whether the benefits of alcohol apply to different age, sex and ethnic groups. At present we know that alcohol consumption is unlikely to produce any reduction in mortality in those under 45 years.

 

The Greek philosopher Plato 2000 years ago apparently knew all this - he is said to have forbidden the use of wine in people under 18 years and intoxication in those under 40. After that age, he advised them to take pleasure in wine - "intoxication being calculated to put heart into the elderly!"

 

Our increased awareness of alcohol's benefits raises as many questions as it has answered.

 

How do governments (which make money by taxing liquor on the one hand and then have to spend money to cope with alcohol-related violence and liver diseases) balance the risks and benefits ?

 

Public health policies cannot be the same in different countries - the prevalence of heart disease (which can be reduced by alcohol) and the incidence of accidents and violence (which are known to increase with the availability of alcohol) vary in different parts of the world. Suddenly making alcohol available to alcohol-starved societies would obviously create problems of its own. Policies good for one society and in one era might be disastrous in another place and time.

 

So the bottom line for those over 45 is that a small amount of alcohol each day can reduce the risk of getting a heart attack.

 

Of course it is worth remembering the cautionary words of my colleague Derek - "What doctors thought was bad for you is now actually good for you - but it may not be good for them to tell you in case you do it too much."

Edited by Per Eriksson

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...