Jump to content
whiskyforum

Dyrare?


Recommended Posts

Var på bolaget idag och såg priserna har höjts en aning på vissa buteljer, tex Strathisla och Old Pulteney som förrut gick för 295-296kr och nu kostar dom närmare 310kr!!!

Har bolaget höjt priserna på alla buteljer eller är det bara just dom 2?

Var ute efter vin så jag kollade inte så jätte noga på whiskyna.

Stefan

Järna

 

Jag älskar whisky

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det snackades om att sänka priserna (skatten?) på öl och vin för att minska privatimporten och samtidigt höja på starksprit! :angry: Antar att det är efekterna vi ser...

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det snackades om att sänka priserna (skatten?) på öl och vin för att minska privatimporten och samtidigt höja på starksprit! :angry: Antar att det är efekterna vi ser...

Verkar ju inte bra! :( Köper ju inte annat än whisky, nästan i alla fall! B)

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

är det inte importörerna som höjt priserna? fick höra att så var faller med Macallan 18yo som gått upplite

Edited by Archaon

Mathias Andersson

Founding Member of Upland Malt Mates

UplandMaltMates

Link to comment
Share on other sites

Jo hutlös höjning det där. :huh:

 

Bunna 12 kommer gå upp mer 50 pix någon gång i sommar.

Det handlar om efterfrågan/tillgång.

 

Importören får inte alls lika många flaskor som förra året och med samma pris hade de sålt slut efter sommaren.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Bunna 12 är väl redan prishöjd. 389 pix har jag för mig det nya priset var satt till. :angry:

(Tyckte den var ett fynd för 314 riksdaler)

 

//Pelle

Pelle Thuresson, Asarum

 

Ardbeg Committee/Companion of Aberlour/Friends of Laphroaig - plot no.285903

Link to comment
Share on other sites

Bunna 12 är väl redan prishöjd. 389 pix har jag för mig det nya priset var satt till. :angry:

(Tyckte den var ett fynd för 314 riksdaler)

 

//Pelle

 

 

Aha då väntade de inte med prishöjningen till sommaren som importören sa till mig vid Lindköpings whiskymässa. :(

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

En del whiskys har ju i Sverige haft väldigt låga priser och det är ju inte konstigt om dessa går upp en bit. Bunna 12 kostar på TWE 24 pund vilket gör cirkus 330 :-. Detta innebär sannolikt, med tanke på våra högre skatter, att det är en rejäl förlust för tillverkaren att sälja dessa i Svedala för 314 jämfört med att sälja dem i Storbrittannien.

Lasse Söderlund

Borlänge

Link to comment
Share on other sites

face the facts kamrater.....vi blir fler och fler som fastnar i det svenska whiskyträsket, folk köar och betalar vad som helst för vissa droppar verkar det som. Detta ser både producenter och importörer, priser bestäms ytterst av tillgång och efterfrågan. För whisky i Sverige är tillgången låg och efterfrågan stor.....det stundar dyrtider. Var så säkra.

 

Som tur är är monopolet en återhållande kraft mot prisökningar i och med att de köper så stora volymer, de handlar in sås till bättre priser än många aktörer i andra länder.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Sen är det väl också som så att marknaderna i Asien ökar fruktansvärt snabbt, framförallt Kina importerar enorma mängder jämfört med för några år sedan. Dessa marknader prioriteras säkerligen av exportörerna i Skottland.

En sån explosivartad ökad efterfrågan får ju också den givna effekten av prisökningar.

Lasse Vallin
Göteborg

Meningen med livet är fyra: Barnen, flickvännen, Ardbeg & Frölunda Indians

Link to comment
Share on other sites

Möjligen är det så att whiskyproducenterna genom sina prishöjningar försöker diskontera en mycket oviss framtid om man får tro den här artikeln från Just Drinks:

 

Emerging markets will be no soft touch for blended Scotch

14 May 2007 | Source: just-drinks.com editorial team

 

Blended Scotch_whisky producers are banking on emerging markets to provide the growth to offset flat or declining sales elsewhere but a new report from just-drinks suggests this cannot be expected as a matter of course. Meanwhile, any revival in mature markets will be hard to achieve without fresh thinking about how and to whom blended Scotch is marketed.

 

The undoubted development potential of the BRIC countries may offer genuine cause for optimism among Scotch whisky producers but a recent report from just-drinks suggests the prevailing challenges in mature markets cannot be underestimated, and that the industry may even be taking the immense growth potential of the BRIC markets a little too much for granted.

 

The report, 'Global Market Review of Blended Whisky - Forecasts to 2012', predicts that the total blended market will rise by 1.5% per annum between now and 2012, but adds that that growth projection will be on the optimistic side for many players.

 

"Despite the growth of new markets, most firms are predicting that the blended category will remain pretty much flat," the report states. "In fact, our final figure of a 1.5% per annum rise is on the optimistic side for many players. Some markets will grow faster than that, but others will, as ever, pull that figure down. The rises in China, Brazil, Russia and, conceivably, India are more than likely to be offset by continuing falls in the mature markets."

 

The report suggests that the issue of how to attract new consumers in mature markets such as the UK, France and Japan, which has vexed the industry for more than a decade, remains and no convincing solution has been discovered. In markets such as the UK and France an over-reliance on discounting has only exacerbated the problems for the blended category.

 

The underlying trends of unfashionability and irrelevance are also seen as affecting the complex US market. Moreover, the issue of stagnation and decline is now being faced by brands in the once fast-expanding markets of Southern Europe, notably Spain, where a new generation is proving more resistant to the charms of blended Scotch and is being seduced by rum.

 

All the brand marketers interviewed for the report agreed that in mature markets the issue of image was paramount, but the report identifies some diverging views on what image blended Scotch should project in order to foster growth, and discusses in depth the strategic choices facing Scotch whisky marketers in this regard.

 

Some brand owners clearly favoured the idea of returning to core values of heritage and provenance. "This retrenching to heritage tries to ally standard blends with the same gloss which exists within malt. In some ways this could be seen as a ceasing of talking of them as 'brands' and more as 'whiskies'," the report points out. However, the report notes that the more conspicuously successful brands, such as J&B, Chivas and, most of all, Johnnie_Walker, have been doing precisely the opposite.

 

While positing that the answer to the problem in mature markets may not lie in trying to revive an old brand, but in giving consumers something new, effectively treating these countries as "post-mature", or emerging markets, the report concludes that this thinking is not informing the branding strategies of many Scotch whisky producers. "It is clear that there is not a step-change taking place in the marketing of blended Scotch," says the report.

 

"Many firms remain convinced of the importance of establishing and maintaining the heritage values of their brand in order to retain their core consumer."

 

Notwithstanding the upbeat views expressed by many brand marketers in the report regarding the potential for recovery and growth in mature markets, it is the intoxicating possibilities on offer in emerging markets which most excite Scotch whisky professionals.

 

However, even here the report sounds a note of caution. The Brazilian economy, although growing, is doing so at a slower rate (3%) than its Latin American neighbours and still lags behind overall world growth, while investment levels remain low. In other words, Brazil, while growing, is not yet at the tipping point which will cause a real boom in blended Scotch sales.

 

At the moment, Venezuela looks a better short-term bet. However, there are inherent problems there as well, as the economy - and therefore consumer spending patterns - are linked to the price of oil. Currently, times are good, but Venezuela is a volatile country which has gone through repeated booms and slumps.

 

Russia, meanwhile, is very much in its infancy as a Scotch market and sales remain concentrated around Moscow and to a lesser extent St Petersburg. In addition, whisky is only one of a number of international spirits which are trying to break into the market.

 

India, as one interviewee quoted in the report described it, is in "a Mexican standoff" with the Scotch whisky industry over the tax issue. But even when the situation is finally resolved, it can hardly be taken for granted that Indian consumers will switch loyalty away from domestic whisky to imported Scotch.

 

Even in China, the ultimate emerging market, Scotch whisky will face stern competition from other international spirits. Cognac sales are on the increase and Jack Daniel's is growing faster than Johnnie Walker Black Label, while vodka is the fastest growing international spirits category. Furthermore, China's massive spirits industry is perfectly capable of creating its own wood-aged domestic spirits.

 

Examining the various structural issues facing the BRIC markets in particular, the report asks whether the industry is perhaps over-simplifying the inevitability of success in the BRIC economies and, dazzled by the huge numbers, is simply assuming all will be well.

 

Den som lever får väl se, men är det inte så att en grundval i svensk restriktiv alkoholpolitik är höga priser?

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Som tur är är monopolet en återhållande kraft mot prisökningar i och med att de köper så stora volymer, de handlar in sås till bättre priser än många aktörer i andra länder.

Vi får hoppas att monopolet gör att priserna inte sticker iväg, men de senaste buteljeringarna från Ardbeg visar att kunderna är benägna att betala mycket. Är flaskan eftertraktad och vi är villiga att betala det de begär så stiger priserna. Faktum är att det är tillgång och efterfrågan som styr priserna.

Martin Karlsson

Strömstad

Link to comment
Share on other sites

Var på bolaget idag och såg priserna har höjts en aning på vissa buteljer, tex Strathisla och Old Pulteney som förrut gick för 295-296kr och nu kostar dom närmare 310kr!!!

För att få in sin produkt i ordinarie sortimentet (plan B är att få in produkten genom BS men det är lite svårare) krävs det att man ligger närmast SB´s önskelista bland alla andra inskickade bidrag, vill de ha in en tolva Speyside så gäller det att både smaken och priset är rätt annars kvalar den inte in. Tror att Strathisla kostade 299 när den kom för två år sedan och prisökningen på en hel guldtia måste väl räknas som helt normalt. En hel tia på två år, helt ofattbart! :rolleyes:

Magnus J

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...