Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
whiskystore

Vad tycker ni om Ardbeg 1974 Cask 2741,

Recommended Posts

Jag är verkligen ett Ardbeg (censurerat) av stora mått ( Verkligen stooooooooooooooooooora mått )

Nu känns det som att svära i kyrkan, men tyvärr, jag tycker att detta var en luring, GinWhisky skulle jag vilja kalla den.

Doft, smak, pris och helhetsintryck, vad tycker ni om denna utgåva, har ni några åsikter om varför denna buteljering släpptes.

Inte mycket är sagt om denna, det känns som om det är obekvämt att tala om detta släpp.

Själv så ska jag lämna tillbaka två stycken till systembolaget ( Jag har sett att antalet flaskor har ökat från 23 till 42 på två dagar så det är nog fler som lämnar igen )

Gud ( Ardbeg ) må förlåta mig.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Jag har ju redan sagt vad jag tycker om doft/smak "fat med gin lagrat i en smörjgrop" :) ...

Jag tycker inte den borde hamnat på SC flaska (girighet frå MH's sida)

Den borde inte tagits in av Systembolaget (förhoppningsvis bara okunskap).

Skål //Johan Hofvander

whisky_hofvander_org / www_komplexwhisky_se

Vi har precis pratat med Stuart om lite och varje...gissa om att han blev väldigt intresserad när han

fick höra att vi fått flaskorna från cask 2741. För att citera Stuart, "jag känner samtliga fat från 1974 utan och innan".

// Jörgen

Jörgen Andersson

Warbergs SingleMalt Society

Vi har precis pratat med Stuart om lite och varje...gissa om att han blev väldigt intresserad när han

fick höra att vi fått flaskorna från cask 2741. För att citera Stuart, "jag känner samtliga fat från 1974 utan och innan".

// Jörgen

Vad innebär det svaret?

Han har ju satt sitt namn på flaskorna, så han borde ju inte tycka att den är redo för vasken.

Sa han nåt speciellt om fatet? Varför blev det en SC när den mottagits så svalt av whiskyintresserade?

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Om jag säger så här, han blev väldigt intresserad av att en "dålig" whisky nått hyllorna, specielt nu efter han har lämnat Ardbeg. Eftersom det var nicke-c som pratade med honom så har han lite mer direkt information. Men om känner jag nicke-c rätt så kommer vi säkert få mer info om historien bakom detta släpp.

// Jörgen

Jörgen Andersson

Warbergs SingleMalt Society

Om jag säger så här, han blev väldigt intresserad av att en "dålig" whisky nått hyllorna, specielt nu efter han har lämnat Ardbeg. Eftersom det var nicke-c som pratade med honom så har han lite mer direkt information. Men om känner jag nicke-c rätt så kommer vi säkert få mer info om historien bakom detta släpp.

// Jörgen

Det låter ju också underligt. Han har själv skrivit tasting notes samt signerat etiketterna. Borde han inte stoppat buteljeringen helt och hållet om han ansåg att whiskyn var dålig? Det borde ju ligga i hans jobb anser jag.

Magnus Fagerström

Helsingborg

info(at)magnuswhisky.com

Det har ju varit så mycket snack om den här så jag var tvungen att skruva av korken på mitt sample.

Fy tysan vilken doft - nån sa smörjgrop och då i kombination med lite dåligt framställd gin vill jag tillägga.

MEN - smaken - inte mycket bättre - den här blir inte godkänd hos mig

/Bengt

Bengt Larsson

Mariefred

Share & Caskholder of Kilchoman cask # 2006/111 / Delägare i Bladnoch cask # 2007/1204 / Founding member of SWS / Friend of Laphroaig / Member of The Ardbeg Committee

Det låter ju också underligt. Han har själv skrivit tasting notes samt signerat etiketterna. Borde han inte stoppat buteljeringen helt och hållet om han ansåg att whiskyn var dålig? Det borde ju ligga i hans jobb anser jag.

Stuart blev väldigt förbryllad när jag gav honom casknumret,han kom väl ihåg fatet och var klar över att det inte var något fel på whiskyn-tvärtom så tyckte han den var riktigt bra.

...så förmodligen har ni nog alla fel... ;)

Nej,Stuarts teori var att nån typ av korkpåverkan inträffat.Nån annan förklaring hade han inte.

Kanske kan det vara samma fenomen som förekom med en stor del av förra årets "Uigeadail"

Själv har jag inte provat 2741,så jag kan inte bidraga med nåt annat än spekulationer.

Niklas Carlsson.WarbergSingleMaltSällskap.

Stuart blev väldigt förbryllad när jag gav honom casknumret,han kom väl ihåg fatet och var klar över att det inte var något fel på whiskyn-tvärtom så tyckte han den var riktigt bra.

...så förmodligen har ni nog alla fel... ;)

Nej,Stuarts teori var att nån typ av korkpåverkan inträffat.Nån annan förklaring hade han inte.

Kanske kan det vara samma fenomen som förekom med en stor del av förra årets "Uigeadail"

Själv har jag inte provat 2741,så jag kan inte bidraga med nåt annat än spekulationer.

Jag har korkat upp två flaskor. Får se till att prova dem mot varandra och se om jag märker nån skillnad på dem. Vore ju otur om båda vore korkskadade och med samma resultat. Det borde ju bli olika resultat, eller?

Har en tredje oöppnad flaska som korkas upp nästa år och då får 60 personer smaka vars en cl av den. Får se vad de tycker då.

Edited by Bunkermania

Magnus Fagerström

Helsingborg

info(at)magnuswhisky.com

Vi har köpt in ett par stycken till kommande provning. Det verkar som om vi skall kolla dem noga.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

det här är ju riktigt oroväckande på många plan..

Om Stuart säger att whiskyn var bra vid tidpunkt för butteljering, men många som nu testat innehållet från flaskorna som sålts via Systembolaget anser att den smakar "dåligt" så börjar man ju fundera på vad som hänt?

Kan en hel batch fått dåliga korkar och blivit skadade under det dryga år flaskorna varit på okänd ort?

eller är det den mentala påverkan som sprider sig mellan testarna?

Har whiskyn blivit dålig, hur övertygar man SB att så är fallet och kan reklamera den (Smaken är ju som sagt subjektiv)? Och hur många har öppnat sin flaska eller kommer att göra det inom "rimlig" reklamationstid isåfall?

(Det är ju det som är risken med dyra flaskor, de blir ofta stående på hyllan till rätt tillfälle eller enbart för spekulering osv)

Själv så ska jag lämna tillbaka två stycken till systembolaget ( Jag har sett att antalet flaskor har ökat från 23 till 42 på två dagar så det är nog fler som lämnar igen )

Hur gick det med returen, kunde du lämna tillbaka din öppnade flaska?

Någon annan som hunnit testa och har kommentarer?

Fredrik "smygarn" Wallström

Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts

Hur gick det med returen, kunde du lämna tillbaka din öppnade flaska?

Jag hade ingen egen öppen, har testat sample från Bunker, att lämna tillbaka oöppnade buteljer går bra huvudsaken att man har kvittot.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Jag hade ingen egen öppen, har testat sample från Bunker, att lämna tillbaka oöppnade buteljer går bra huvudsaken att man har kvittot.

Japp det vet jag, har man bra kontakt med butiken så brukar det sällan vara problem ens efter den generella reklamations/returtiden.

Det jag tänkte på var snarare situationen att man öppnar en flaska och inte tycker att kvaliteten på innehållet motsvarar vad man förväntar sig, undrar hur Systembolaget hanterar en sådan situation.

Säg att du öppnat din 2741:a och anser att det smakar illa, jag gissar att du måste hävda att den är skadad/dålig för att få reklamera den (iom att smaken är subjektiv) och förmodligen för en sådan exklusiv flaska så måste det ske i snartid för att de skall acceptera det. Min fundering är hur Systembolaget ska kunna bedömma om det är kvalitetsbrister eller om kunden bara tycker att det smakar dåligt..

Därmed kanske det blir bekymmer för någon som köpt den nu men väntar 6-12 månader innan den öppnas och då inser att man sitter med soppa för dryga 4000:- som är odrickbar..

jag bara funderar högt här :) får kanske kolla det med SB's kundtjänst.

Edited by fredrikwa

Säg att du öppnat din 2741:a och anser att det smakar illa, jag gissar att du måste hävda att den är skadad/dålig för att få reklamera den (iom att smaken är subjektiv) och förmodligen för en sådan exklusiv flaska så måste det ske i snartid för att de skall acceptera det. Min fundering är hur Systembolaget ska kunna bedömma om det är kvalitetsbrister eller om kunden bara tycker att det smakar dåligt..

Därmed kanske det blir bekymmer för någon som köpt den nu men väntar 6-12 månader innan den öppnas och då inser att man sitter med soppa för dryga 4000:- som är odrickbar..

jag bara funderar högt här :) får kanske kolla det med SB's kundtjänst.

Vad gäller oöppnade flaskor är det sällan något problem bara du har kvar kvittot och alltså kan visa att den är inhandlad på SB.

Vad gäller öppnade flaskor är det sällan heller något problem, iom att det inte sker någon kvalitetskontroll på stället finns det ingen som kan neka din retur så länge ca 1/3 av innehållet är kvar.

Edited by Falcone

 - Erik Falk -

Här är nog svaret ett annat. Hansacompagniet i Malmö tömde Varudepån och det tog ett par dagar innan dom dök upp i butikens lagerredovisning. Därav denna märkliga förändring av antalet flaskor.

Bernt Sjödin

Kan de göra så ? Skall inte varudepån vara till för det övriga landet och inte de tre lyxbutikerna ?

Per Eriksson Borlänge

En mycket relevant fråga. Jag har fått intrycket av att inte allt går rätt till...

Skål //Johan Hofvander

whisky_hofvander_org / www_komplexwhisky_se

En mycket relevant fråga. Jag har fått intrycket av att inte allt går rätt till...

Det finns obekräftade källor som hävdar att varudepån favoriserar de stora butikerna företrädesvis vinkällorna.

Sam Gutenwik

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Eftersom flaskorna i Malmö butiken tog slut första dagen, men det fanns många kvar i depån är det väl inte underligt att Malmö butiken beställde hem fler flaskor från depån dag 2.

Tycker inte alls att det låter som favorisering utan som en helt vanlig beställning från en butik som sålt slut och vill fylla på lagret.

Magnus Fagerström

Helsingborg

info(at)magnuswhisky.com

och är det inga fler som har provat den ännu och kan säga om alla flaskor upplevs som "gin i en smörjgrop" eller vad det nu var för målande poetisk beskrivning som Johan gav?

har alla handlat i spekulativt syfte eller inför en framtida provning?

Är så fallet tycker jag det är synd, om alla flaskor upplevs som dåliga, att inte detta kommer tillbaka som feedback till LVMH att vi blir besvikna att de släpper en dålig whisky till en viktig marknad.

(eller så är Sverige inte så viktig, f-låt Kitten! jag vill bara få lite diskussion)

Jag får leta reda på ett sample någonstans helt enkelt..

Eftersom flaskorna i Malmö butiken tog slut första dagen, men det fanns många kvar i depån är det väl inte underligt att Malmö butiken beställde hem fler flaskor från depån dag 2.

Tycker inte alls att det låter som favorisering utan som en helt vanlig beställning från en butik som sålt slut och vill fylla på lagret.

Nu ska jag inte köpa denna flaska, men syftet med att det finns varor i depån måste väl vara att alla ska kunna beställa oavsett var i landet man bor. Depån är, såsom jag har uppfattat det, bland annat till för att Systembolaget inte ska bryta mot några EU-regler då det är ett statligt monopol.

Jag förstår att Malmöbutiken vill ha och ska ha flaskor i sitt sortiment då det är en vinkällarbutik, men att tömma depån och ha flaskor kvar är för mig helt obegripligt. Dessutom kan andra butiker inte beställa från vinkällarbutikerna förrän 1 vecka efter släppet. Det rätta borde varit att de tog hem flaskor efter det att beställningar kom in (som i övriga landet) eller enbart ett fåtal för att ha i hyllorna under den första veckan. Alternativet är att vi som bor i andra delar av landet får beställa från vinkällarbutikerna från dag 1.

Martin Karlsson

Strömstad

Det var i samband med Ardbeg-släppet innan jul som vissa rykten gjorde gällande att de mindre butikerna inte hade samma förutsättningar som de större att beställa från varudepån. Som sagt obekräftade uppgifter. Men å andra sidan även om dessa rykten är sanna förväntar jag mig inte att SB går ut och bekräftar det.

Sam Gutenwik

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Det finns obekräftade källor som hävdar att varudepån favoriserar de stora butikerna företrädesvis vinkällorna.

Det sägs att beställningarna skall hanteras i den turordning som de kommer in.

Men detta är inte riktigt sant.

Depåns dator frågar av butikernas datorer i en viss ordning, så tidpunkten är inte enbart bestämmande.

Exakt hur det fungerar om tex den butik som avfrågas har mer än en beställning (tänk första dan) vet jag dock inte.

Har man otur och hamnar sist i denna turordning så kan det vara svårt att beställa första dan. Tänk nu vidare på hur det brukar vara för oss här ovan norrlandsgränsen (dalälven).

Per Eriksson Borlänge

Hej

Det är sorgligt men sant , i dag vandrade jag tillbaka till SB med min Ardbeg 1974 Cask 2741 , 4385.00 kr fick det att kännas lite bättre men det är som sagt...sorgligt. (den borde varit bättre ).

Ha det bra alla.

Valter Corneliusen

Tumba

Friend of Laphroaig.. Ardbeg Committee m.m. SWE

http://www.thewhiskycave.com