Jump to content
whiskyforum

Dags för att bunkra Mortlach


eronica
 Share

Recommended Posts

Det blir galnare och galnare priser på Very Young.

 

 

Kom hem igår efter 8 dagar och 35 destillerier :blush: i skottland och hypen kring very young och nu även serendipity är tvistad!

Ryktet går även hett att det är dax att börja bunkra Mortlach...

Edited by eronica

Helena Hugo

 

Mat & Malt, Bredaryds Wärdshus

www.bredarydswardshus.se

Link to comment
Share on other sites

Kom hem igår efter 8 dagar och 35 destillerier :blush: i skottland och hypen kring very young och nu även serendipity är tvistad!

Ryktet går även hett att det är dax att börja bunkra Mortlach...

 

Vad följde med hem? berätta lite whiskyporr!!! :)

 

och hur löser man det nu, är det hård resväska och massa bubbelplast som gäller och hoppas att bagagepojkarna inte använder väskan som bowlingklot vid i & urlastning?

Fredrik "smygarn" Wallström

Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Kom hem igår efter 8 dagar och 35 destillerier :blush: i skottland och hypen kring very young och nu även serendipity är tvistad!

Ryktet går även hett att det är dax att börja bunkra Mortlach...

 

 

Jag bunkrar gärna Mortlach men vad gör ryktet gällande? Ska de sluta buteljera som singlemalt? Något ännu hemskare???

 

/Johan

Johan Engman

Stockholm, Tyresö

Stockholm Whisky Enthusiasts

http://www.stockholmwhisky.se/

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ja bubbelplasten kom väl till pass och 2180:- i övervikt får man väl se som väl investerade pengar=)

Naturligtvis kompletterade jag upp samlingen av 74:or med diverse men den jag är gladast för är klassikern Provenance-74 :rolleyes:

I övrigt en Motlach från G&M-57, Imperial-77 från DT, köpte till ytterligare en Bunna 14 på Pedro Ximenez bara för att den är såå god.

naturligtvis en drööös av Mortlach(favvo) och min baby PE fick hänga på.

Och en hel del annat smått & gott såklart! Mkt spökisar!

 

Det låter faktiskt som att Mortlach inte kommer producera mer, iaf inte som SM :angry:

Det kommer ifrån såväl industrin som butikerna, antar vi kommer få vidare info snart från Storägaren.

Men det är en av mina personliga favoriter så det är klart man blir besviken.

 

Höjdpunkter i övrigt får nog nämnas som fina kontakter på Speyside Cooperage, en av fatkillarna där Attilla gav oss efter jobbet en dunderlektion och en skiva med all sin privata samling bilder & kunskap i konsten kring faten. Uppskattades!

 

Bodde med en trevlig Japan (som för övrigt är med i nya numret av Whiskymagazin) som jobbar på destilleri i Japan och var här och jobbade en period på Benriach. Spännande att höra hur han resonerade, att han sen drack större delen av schysst malt med is och apelsin får man väl ha överseende med :P

 

Kilchoman får mig bara att klia mig mer och mer i huvudet, men det är ju jag...

Helena Hugo

 

Mat & Malt, Bredaryds Wärdshus

www.bredarydswardshus.se

Link to comment
Share on other sites

Kilchoman får mig bara att klia mig mer och mer i huvudet, men det är ju jag...

 

Vad menar du med Kilchoman? Kliar du dig i huvudet i positiv eller negativ bemärkelse? :o

Mathias Nilsson, Ystad

 

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

 

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon

Link to comment
Share on other sites

Tja, jag skulle snarare uttrycka det som att det kändes aningen okunnigt, men de kanske hade en dålig dag ;)

Man kan ju inte ta för safe bara för"att man är på Islay så kommer det alltid finnas entusiaster"

Jag tror snarare att om det är en Islaywhisky så komer de ha större förväntningar på sig istället från entusiasternas sida...

 

Lönsamhet var inga problem alls tydligen, och det är klart säljer man newmake 5 cl för 80 spänn så :lol:

De flesta andra nya destillerier brukar ju ha en go start när folk är nyfikna men märker hur tufft det är innan de får till ett par år och åtminstone kan börja ha en standard.

Men visst är det en söt liten verksamhet de har.

Helena Hugo

 

Mat & Malt, Bredaryds Wärdshus

www.bredarydswardshus.se

Link to comment
Share on other sites

Det låter faktiskt som att Mortlach inte kommer producera mer, iaf inte som SM :angry:

Det kommer ifrån såväl industrin som butikerna, antar vi kommer få vidare info snart från Storägaren.

Men det är en av mina personliga favoriter så det är klart man blir besviken.

Vad exakt är det som ger dessa "vibbar"? Rykten eller fakta?

Nyfiken bara :blush: .

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

4 personer oberoende av varandra MEN bara rykten eftersom damen på Mortlach som vi försökte pumpa på FAKTA :blush: blev mkt grinig ( kanske för att de inte tog emot besökare, hmm)

De andra 4 var Krögaren på Highlander Inn, Craggelachie, Herrn som driver den fantastiska whiskyaffären i Toumnitoul( ööh stavning å namn är inte Hugos bästa sida!!!) 1 kille som jobbade på Bunna samt G&M butiken i Elgin. Rykte eller Sant, jag tänker banne mig hamstra min favvo innan priserna rasar iväg till nivåer som inte är relevanta :o

Helena Hugo

 

Mat & Malt, Bredaryds Wärdshus

www.bredarydswardshus.se

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta en dum fråga

Hur gör man för att bunkra Mortlach?

Dvs vilka varianter rekommenderas och var kan man lämpligast köpa dessa?

(Jag har en Chieftain som jag köpt på SB och druckit med glädje - har svårt att hitta rek kring vad som finns via SB just nu)

 

mvh

mats

Mats Olsson

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta en dum fråga

Hur gör man för att bunkra Mortlach?

Dvs vilka varianter rekommenderas och var kan man lämpligast köpa dessa?

(Jag har en Chieftain som jag köpt på SB och druckit med glädje - har svårt att hitta rek kring vad som finns via SB just nu)

 

mvh

mats

Kommer du över några Mortlach 16, Flora & Fauna så köp!

De finns på www.thewhiskyexchange.com för 33 GBP och det är ju ett humant pris för så god whisky.

Cadenhead har haft några bra Mortlach och Rare Malts Mortlach är inte dumma de heller.

Sherrylagrad Mortlach gillar jag så hittar du såna brukar de vara bra.

Edited by Jenz Rönnow

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta en dum fråga

Hur gör man för att bunkra Mortlach?

Dvs vilka varianter rekommenderas och var kan man lämpligast köpa dessa?

(Jag har en Chieftain som jag köpt på SB och druckit med glädje - har svårt att hitta rek kring vad som finns via SB just nu)

 

mvh

mats

 

Av de som finns på bolaget just nu har jag druckit två (Mortlach 15, G&M samt Na fir chlis). Kan framförallt rekommendera den förstnämnda (priset är tyvärr allt annat än fördelaktigt), men även Na fir chlis-buteljeringen, som dock skiljer sig något från hur Mortlach brukar smaka. Tror dock att de båda sherry-lagrade (Coopers choice och Signatory) är mer prisvärda.

Annars rekommenderar jag att du beställer Gordon & MacPhails 21-åring eller den 16-åriga Flora & Fauna-buteljeringen från utlandet (se upp med alkoholskatten bara...).

 

/Markel

Markel Månson

 

Stockholm Whisky Enthusiasts - Scootersektionen

Scootörheads Stockholm - Maltsektionen (Don´t drink and drive!)

 

"Nulla Dies Sine Aqua Vitae!"

Link to comment
Share on other sites

Kanske man skulle bunkra Mortlach då :rolleyes:

Kan ju vara en bra anledning att köpa en för avsmakning också.

Ingen erfarenhet att beställa från TWE eller RMW själv. Hur funkar det med spritskatt o annat.

Min Laffe 17 dök upp som vanligt paket utan skatt. Samma från ovanstående om man håller sig under stora mängder? Upp till samvetet om man vill ge IRS lite? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det här med skatten är så nytt så det är nog ingen som vet ännu hur det fungerar. Du kan dock vara säker på att den förste av oss som får veta mer om detta kommer att publicera detta på forumet.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Jag fortsätter att beställa som vanligt. Inga rutiner är ju lagda hos Skatteverket vad jag förstår, så jag fortsätter att beställa och räknar med att paketen fortsätter komma som de brukar.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Tips för bunkring från Juuls

Mortlach 1957

 

"PING V"

 

Cask type: Refill Sherry Hogshead.

Cask number: 3019

Date of distillation: 21.05.1957

Date of bottling: 21.05.2007

Bottling strength: Bottled at cask strength 41,7 % ABV.

 

5000 danska kronor

Pontus Lilliehorn

Whisky Society Skåne - Founding Member http://www.whiskyskane.se/

Link to comment
Share on other sites

Tips för bunkring från Juuls

Mortlach 1957

 

"PING V"

 

Cask type: Refill Sherry Hogshead.

Cask number: 3019

Date of distillation: 21.05.1957

Date of bottling: 21.05.2007

Bottling strength: Bottled at cask strength 41,7 % ABV.

 

5000 danska kronor

Tyvärr, men så bra var den inte. Överlagrad och 83 poäng.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Jag fortsätter att beställa som vanligt. Inga rutiner är ju lagda hos Skatteverket vad jag förstår, så jag fortsätter att beställa och räknar med att paketen fortsätter komma som de brukar.

Jo, rutiner finns. http://www.skatteverket.se/skatter/punktsk...8bc8000505.html . Om paketen stoppas är en annan fråga.

Martin Karlsson

Strömstad

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hmm, ja bubbelplasten kom väl till pass och 2180:- i övervikt får man väl se som väl investerade pengar=)

Naturligtvis kompletterade jag upp samlingen av 74:or med diverse men den jag är gladast för är klassikern Provenance-74 :rolleyes:

I övrigt en Motlach från G&M-57, Imperial-77 från DT, köpte till ytterligare en Bunna 14 på Pedro Ximenez bara för att den är såå god.

naturligtvis en drööös av Mortlach(favvo) och min baby PE fick hänga på.

Och en hel del annat smått & gott såklart! Mkt spökisar!

 

Det låter faktiskt som att Mortlach inte kommer producera mer, iaf inte som SM :angry:

Det kommer ifrån såväl industrin som butikerna, antar vi kommer få vidare info snart från Storägaren.

Men det är en av mina personliga favoriter så det är klart man blir besviken.

 

Höjdpunkter i övrigt får nog nämnas som fina kontakter på Speyside Cooperage, en av fatkillarna där Attilla gav oss efter jobbet en dunderlektion och en skiva med all sin privata samling bilder & kunskap i konsten kring faten. Uppskattades!

 

Bodde med en trevlig Japan (som för övrigt är med i nya numret av Whiskymagazin) som jobbar på destilleri i Japan och var här och jobbade en period på Benriach. Spännande att höra hur han resonerade, att han sen drack större delen av schysst malt med is och apelsin får man väl ha överseende med :P

 

Kilchoman får mig bara att klia mig mer och mer i huvudet, men det är ju jag...

 

 

Hej,

 

Frågade vår vän Sukhinder om Mortlach,s (single malt) , vara eller icke vara , här är svaret.

 

 

Not true,

However, it will be difficult to get stocks, it is now on allocation due to the demand for it to use in J Walker Black

 

 

 

Regards

Sukhinder

 

 

Ha det bra / Valter

Valter Corneliusen

Tumba

 

 

Friend of Laphroaig.. Ardbeg Committee m.m. SWE

http://www.thewhiskycave.com

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Frågade vår vän Sukhinder om Mortlach,s (single malt) , vara eller icke vara , här är svaret.

Not true,

However, it will be difficult to get stocks, it is now on allocation due to the demand for it to use in J Walker Black

Regards

Sukhinder

Ha det bra / Valter

 

 

När jag var i Dufftown sist, så berättades det för mig att, (precis som första inlägget i denna tråden påvisar) Mortlachs dagar är räknade.

Inte på grund av brist på förråd, tunnor eller ökad efterfrågan från blendedindustrin, utan av en mycket enklare anledning;

 

Vattnet från de små källorna i Convall Hills som de använder till sin produktion börjar sina. Produktionen blir mindre och mindre, och

jag tror inte det är något alternativ att börja dra rör och annat från Dullan river för att fortsätta.

 

Detta är då vad jag hörde i Dufftown. Skall dock tillbaka om några veckor så jag kan höra igen hur det går för dem.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...