Jump to content
whiskyforum

Träfat

Recommended Posts

Idag fylldes vårt 5-liters ekfat med sju helflaskor Williams & Humbert Collection Pedro Ximenez 12 Years, 18.0%.

Jösses vilken tokmörk sirapssoppa detta är. Hoppas resultatet blir bra, om 6-8 månader ska PX:n tappas ur och någon stark och go' malt ska trattas i. Undrar om Caol Ila klarar att stå upp mot PX:n?

Kul med experiment!

Per Erixon

Sunnersta

• 2 weeks later...
  • Replies 184
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

2nd fill av mitt 3-liters Madeirafat idag. Fyllde upp det med Arran sherrycask, 52.6% och en tredjedels flaska Bunnahabhain 1997 Peated.

Följande "recept" har jag på fatet:

Mars-09: Fylldes med Madeira.

Januari-10: Madeiran ersttes med Macallan Bourboncask ca 55%

Mars-10: Macallan tömdes på flaska och ersattes med Madeira igen.

30 December-10: Madeiran ersattes alltså med ovanstående whisky.

Peter Sjögren, Gbg

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

• 11 months later...

Idag fylldes vårt 5-liters ekfat med sju helflaskor Williams & Humbert Collection Pedro Ximenez 12 Years, 18.0%.

Jösses vilken tokmörk sirapssoppa detta är. Hoppas resultatet blir bra, om 6-8 månader ska PX:n tappas ur och någon stark och go' malt ska trattas i. Undrar om Caol Ila klarar att stå upp mot PX:n?

Kul med experiment!

Jahaja, då var det dags att avsluta fatexperimentet för denna gång. PX-sherryn ovan låg i nästan 9 månader och whiskyn (3 olika Caol Ila) har nu fått en finish på 76 dagar. Jösses, färgen är rätt grym och det finns inga elaka beska smaker från fatet, men tyvärr har sherryn helt tagit överhanden. Detta är nog den "sötaste" whisky jag någonsin smakat...

Jag prövade att mixa 50/50 med annan Caol Ila som inte legat i kaggen och då blev resultatet faktiskt riktigt trevlig.

Den whisky som gick i kaggen var 2x70cl Caol Ila Unpeated 8yo OB 64.2%, 3x70cl Caol Ila CS OB 59.6% och 100cl Caol Ila 12yo Ob 43%.

post-1571-0-59863400-1322758738_thumb.jpg

Per Erixon

Sunnersta

• 10 months later...

http://www.masterofm...e-your-own-kit/

Nån som ska våga testa lagra egen whisky från början? New Make (från hemligt destilleri) som ska ner i ett amerikanskt ekfat, rostat medium-hårt...

Jag har redan provat det, och det blev riktigt bra. Dock går det juäkligt snabbt i så här små fat. Jag använde 3 liters med råsprit från ett destilleri.

Peter Sjögren, Gbg

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Går det att köpa newmake någonstans ifrån? Inte aktuellt ännu men så småningom skulle inte 30l sitta fel ;)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Gissar att destillerierna inte vill att man ska få veta var spriten kommer ifrån...kan ju vara känsligt om nån får för sig att buteljera sin egna whisky med destilleriets namn på flaskan?

Men kul o höra att det kan funka! Hoppas det kommer fler olika varianter på New Make och olika fat (större, olika rostningar och kanske använda fat)

Stefan Wallin

Går det att köpa newmake någonstans ifrån? Inte aktuellt ännu men så småningom skulle inte 30l sitta fel wink.png

Du kan ju alltid köpa halvlitersflaskor men det blir ett (censurerat) dyrt literpris i slutändan :)

Filip Ling, Stockholm

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

• 10 months later...

Har ett 3 liters fat från Thorslundkagge. Låter ni ex sherry ligga i det upp till 5 månader innan nu slutlagrar?

Eller är de större fat vissa av er duskuterar? En liten fråga bara från en som vill exprimentera lite :)

MVH
Robban

Robert Johansson, Karlskrona