Jump to content
whiskyforum

Favoritblend?


Recommended Posts

:wub: det måste vara en lycklig söt lugnt och skönt drömm, min vän, någon dag måste det skaffas:winner:

Taketsuru 35 wub.gif

Den är helt fantastisk! Har en oöppnad i hyllan som tur är.. Vill testa Hibiki 30 nu för att se vad Suntory kontrar med

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

wow du går i högra vikter :winner::drool2::clap:

 

".....surprisingly sweetish for a short while (marshmallows and bubblegum) but it’s soon to get back on track, with an excellent oak up front and a spicy cortege progressively joining in (some nutmeg albeit less than on the nose... white pepper, very sweet curry, something like satay...)...."

 

http://www.thewhiskyexchange.com/selection/suntory_hibiki_30_yo_japanese_whisky.aspx

 

undrar vem vinner matchen mellan dessa 2 tungviktare:D

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag delar ej ut några poäng, Ballantines och Black Bottle är ok, även Islay Mist, men jag har provat en Islay Mist som var helt suverän, tror att jag poängsatte den till 90, tyvär så minns jag inte vilken pocent eller ålder det var på den.

 

Whyte & Mackay har blandat ihop en hel del fantastiska grejor, Cutty Sark 21 och 25 är otroligt bra, John Scotts superior blended 35 år är magisk, och tammetusan nu blev jag sugen, så nu skall jag korka upp en Blue Hanger 30 år

 

Blue Hanger 30 y, 45,6% är öppnad och provad, fasiken vad god dricka det är, 100p på nose, 89p totalt av kjelle i kväll, denna brygd har valts till världens bästa blended i två år men det var några år sedan.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Tänkte att denna tråden förtjänas att lyftas upp lite granna!

Är ju början på det nya året dessutom så kunde vara kul om denna lyftes upp tidigt så kanske den håller sig flytande genom året med lite uppdateringar?

Jag tycker blends är skoj, men, har själv ingen direkt stor erfarenhet av blends sådär egentligen, klart, man har ju smakat sin beskärda del av random "standard-blends" (som ju inte egentligen behöver vara nåt dåligt egentligen, men, är sällan nåt minnesvärt heller) men det har sällan varit i situationer och tillfällen då man lagt särskild vikt vid vad som varit i glaset om sanningen ska fram.
Och, inte heller är det så att jag så ofta köper någon blend heller om sanningen ska fram, tror enda blend jag köpt relativt ofta (förr i alla fall då jag faktiskt hade råd att lägga pengar på whisky) är nog Nikka From the Barrel som jag gillar en hel del! Även om jag nu senast när jag blev bjuden på ett glas Nikka From The Barrel av en polare faktiskt blev lite förvånad? tyckte den har tappat en hel del sen senast jag smakade den? kan iofs också vara i situationen som jag inte uppskattade den på det vis jag vanligen brukar?

 

 

 

Nåväl, nog svammel, kanske lägga upp nåt mer relevant till tråden också:

 

Godast blend jag nånsin smakat var nog Nikka Taketsuru 25y, men, bör kanske också då tilläggas att den smakades i baren på Nikkas destilleri utanför Sendai, smakade även nån annan blend där som var kanon. Samt smakade på lite olika roliga grains etc när man var där.

 

Godast blend som jag kan se mig köpa reguljärt är nog fortfarande Nikka From The Barrel, fortfarande prisvärd kan jag tycka, men, lite osäker nu då efter senaste smaken jag fick mig som jag inte tyckte höll samma kvalite som jag var van vid för några år sen? vet ju dock som sagt inte om det är beroende på en faktisk kvalitetssänkning? eller om det var jag som var "off" eller så?
Dracks ute på en bar och hade druckit nån god Bourbon som bjöds innan också så det kan ju snabbt förändra nästkommande upplevelse kan jag tycka, samt då också att sitta på en bar gör det hela svårare också....

 

mvh/peter

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...