Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
Martin Åström

Ardbeg eller Ardbeg

Recommended Posts

Ardbeg Ten år

Ardbeg Uigeadail

:roll: ska köpa nånn av dom 2

men vet inte vilken.

Martin :roll:

Martin Åström

Mölnlycke

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

:D

Tackar för hjälpen ja glömmde o

köpa Ardbeg i går,måste ju ha en

rökare i min lilla sammling.

Mvh

Martin

Martin Åström

Mölnlycke

1 Adberg 10 i samlingen :roll: de stod

en Lagavaulin 16 jämte så den åkte ner

i kassen den me,stod rökig på beskrivningen.

Ska smaka av 1 av dom i kväll :P eller

båda.

Martin

Martin Åström

Mölnlycke

:P Två mycket bra köp, du kan gott unna dig ett smakprov av varje :wink: . Dessa 2 finns alltid i mitt skåp, började samla i Februari och har gjort slut på 3 Ardbeg och 2 Laggor :P :shock: . Man bjuder ju gärna till de som uppskattar, och faktiskt min sambo uppskattar Ardbeg mycket :shock:

Tomas Ingemarsson

Mark Single Malt Society (Kinna) (Avprovade sorter: 1750) SMWS, Ardbeg Committee Member, Friends Of Laphroaig, Aberlour Companion, The Balvenie Members Club & Scapa Crew Member.

Ahhh...There´s still Whisky in the jar!!

och faktiskt min sambo uppskattar Ardbeg mycket :shock:

verkar kunna bli ganska dyrt ...... :wink:.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Mycke goda båda 2 :roll:

de gick ner en del till hockeyn.

Martin Åström

Mölnlycke

Oj, ett svårt val onekligen. Men eftersom tian är mer typisk i smaken för Ardbeg och dessutom billigare skulle jag börja med den. Men om du har möjlighet, köp bägge så klart. Oerhört mycket whisky för pengarna i bägge fallen.

Gabriel Rådström, Örebro.

8) hehe jo ja provsmaka duktigt i går

o gott va de.Ja hittar inga favoriter alla

e väldigt goda,om än olika.Jag provar

utan o me vatten,sniffar o smakar.De

här e en hobby som passar mej som

hand i handske :wink: .

Martin Åström

Mölnlycke

Ardbeg Ten år

Ardbeg Uigeadail

:roll: ska köpa nånn av dom 2

men vet inte vilken.

Martin  :roll:

Efter förra helgens blindprovning var vi 7 st rörande överens.

Uigeadail piskade dom andra 3 Ardbegsen som var med.

(10, 17 och Lord of the Islay)

Per-Åke Olsson

Ordförande i Whisky Kärnan Helsingborg

Vi var 5 st som provade 10, 17, 1990, 1977, Uigeadail och LotI och ingen rankade Uigeadail särskilt högt. Se tråden Ardbeg-race.

Marcus Gustafsson

And the vote from the Landskrona jury - Ardbeg TEN twelve points. That concludes the voting from tha Landskrona jury.

/Björn Andersson (87 down, 36 to go) (-3 @ 2006-10-25)

Whisky Society Skåne - founding member

SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member

Ardbeg TEN är godare än "Uggin", helt klart! Recensionbanken ljuger inte  :lol:

Recensionsbanken ljuger lika lite som valresultatet i Ukraina!

Men jag får hålla med Jenz att TEN är bättre än Uggin!

Magnus J

Presstopp!!! B)

Diskussionen om Ardbeg Ten eller Uigeadail är godast är enligt undertecknad ganska meningslös. För det första har jag hittills inte smakat en enda dålig utgåva av Ardbeg (cirka 25 olika varianter). De flesta är enastående på sitt eget vis.

Sedan är skillnaden mellan Uigeadail och Ten så stor i smaktyp att det nästan blir som att jämföra äpplen och päron. :rolleyes:

Och att majoriteten eller snittbetyget skulle fälla avgörandet är det väl ingen som på allvar menar.

För min egen del har jag laddat upp med drygt tio olika Ardbegvarianter i barskåpet. Och den jag drack senast är oftast den bästa... :lol:

Men grundtipset för en som aldrig smakat Ardbeg och ska köpa sin första flaska är Ten. Som flaska nummer två köper man lämpligtvis Uigeadail. Sen lär det bli svårt att inte leta efter fler varianter.... :rolleyes:

Jag tycker inte att diskussionen är meningslös. I så fall är ju alla diskussioner meningslösa. :unsure:

Ardbeg har gjort många olika varianter, men nu är det som så att i vart fall jag personligen tycker att Ardbeg TEN är bättre än Uggin. Sen bryr jag mig inte om att den ena är sherrylagrad och den andra inte. Det är smaken som avgör, jag ändrar inte min referensram och smaksinne bara för att det är en annan fattyp.

Alla destillerier gör god och mindre god whisky...

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Jag tycker inte att diskussionen är meningslös. I så fall är ju alla diskussioner meningslösa.  :unsure:

Ardbeg har gjort många olika varianter, men nu är det som så att i vart fall jag personligen tycker att Ardbeg TEN är bättre än Uggin. Sen bryr jag mig inte om att den ena är sherrylagrad och den andra inte. Det är smaken som avgör, jag ändrar inte min referensram och smaksinne bara för att det är en annan fattyp.

Alla destillerier gör god och mindre god whisky...

Meningslös var väl att ta i från min sida, men det var mest en reaktion på argument som att tio-testare-bedömde-Ten-som-bättre-alltså-är-den-bättre-punkt-slut. Jag vänder mig starkt emot att whiskysmak ska bygga på att majoriteten har rätt. :angry:

Däremot är det ju i allmänhet intressant att diskutera vad som skiljer en whisky från en annan, gärna med konkreta smaknoter. Alltså är det intressant att just Du anser att Ten är bättre än Uigeadail. :)

Därför tycker jag att snittvärden är ganska ointressanta. Men om jag ger en whisky 95 poäng och du ger den 75 är det ju rimligen intressant att veta vad som var speciellt i smaken. Very Young Ardbeg kan vara ett sånt exempel på en tydlig vattendelare. En falang är överförtjust i den, medan en annan inte alls är imponerad. En del gillar alltså den unga, råa och relativt okomplicerade hästsparken, medan andra föredrar något annat. :rolleyes:

Edited by beppe

Presstopp!!!  B)

Diskussionen om Ardbeg Ten eller Uigeadail är godast är enligt undertecknad ganska meningslös. För det första har jag hittills inte smakat en enda dålig utgåva av Ardbeg (cirka 25 olika varianter). De flesta är enastående på sitt eget vis.

Sedan är skillnaden mellan Uigeadail och Ten så stor i smaktyp att det nästan blir som att jämföra äpplen och päron. :rolleyes:

Och att majoriteten eller snittbetyget skulle fälla avgörandet är det väl ingen som på allvar menar.

För min egen del har jag laddat upp med drygt tio olika Ardbegvarianter i barskåpet. Och den jag drack senast är oftast den bästa...  :lol:

Men grundtipset för en som aldrig smakat Ardbeg och ska köpa sin första flaska är Ten. Som flaska nummer två köper man lämpligtvis Uigeadail. Sen lär det bli svårt att inte leta efter fler varianter....  :rolleyes:

Ardbeg är ju inte dålig utan det är hur bra den är och det är där det skiljer sig. Det finns utgåvor som är bra, mycket bra och kanon!

Äpplen och päron? Mer äpplen och äpplen tycker jag.

Magnus J

Ardbeg är ju inte dålig utan det är hur bra den är och det är där det skiljer sig. Det finns utgåvor som är bra, mycket bra och kanon!

Äpplen och päron? Mer äpplen och äpplen tycker jag.

Att träta om huruvida Ten eller Uigeadail är herre på täppan känns mindre relevant.

Det jag vänder mig emot är att majoriteten skulle kunna avgöra vilken Ardbeg som är bäst. Om du (rent hypotetiskt) tycker att Ardbeg 17 är bäst så är den ju det. För dig. Sen spelar det ingen större roll om 300 andra Ardbeganhängare försöker att hävda att Provenance är bäst.

Edited by beppe

Något som inte ljuger är ju försäljningsstatistik, men det har jag inte tillgång till :D

All smak och doftbedömning är naturligtvis subjektiv och varierar med varje person som dricker whisky. Dock tycker jag att recensionsbanken kan vara en vägledning vad majoriteten anser. Personerna som har röstat på TEN har troligtvis också röstat på Uggin.

Fortfarande kan man dock, tycker jag, säga att Ardbeg inte har lyckats så bra med sin Uggi, då den för mig bara är ett sätt för Ardbeg att bättra på kassaflödet genom att släppa en halvbra produkt. Uggin är helt ok, men ingen sensationswhisky som jag bedömmer som en välbalanserad whisky. I denna tycker jag inte man hittar samma balans som i 10'an och 17 åringen.

Jenz Rönnow

Att träta om huruvida Ten eller Uigeadail är herre på täppan känns mindre relevant.

Det jag vänder mig emot är att majoriteten skulle kunna avgöra vilken Ardbeg som är bäst. Om du (rent hypotetiskt) tycker att Ardbeg 17 är bäst så är den ju det. För dig. Sen spelar det ingen större roll om 300 andra Ardbeganhängare försöker att hävda att Provenance är bäst.

Utan diskussion får man inte fram något!

Ändå rätt relevant om vad andra tycker men som du sa är det ens egen uppfattning som gäller.

Magnus J

Något som inte ljuger är ju försäljningsstatistik, men det har jag inte tillgång till  :D

Den ljuger väl mer än det mesta???

Det beror ju på hur många flaskor som finns, hur den välja att prissättas, marknadsföras etc.

Committee Reserve 2002 skulle ju aldrig kunnas räknas som bra om vi gick efter försäljningssiffror beroende på det lilla antalet.

/Björn Andersson (87 down, 36 to go) (-3 @ 2006-10-25)

Whisky Society Skåne - founding member

SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member

Utan diskussion får man inte fram något!

Ändå rätt relevant om vad andra tycker men som du sa är det ens egen uppfattning som gäller.

Som sagt, diskussionen och enskilda åsikter är intressanta. Men snittbetyg och liknande tycker jag är ett urvattnat sätt att försöka agera whiskydomstol. B)

Och jag tyckte att det var en del sådana tendenser i den här tråden. Men jag kanske överreagerade... :rolleyes:

Den ljuger väl mer än det mesta???

Det beror ju på hur många flaskor som finns, hur den välja att prissättas, marknadsföras etc.

Committee Reserve 2002 skulle ju aldrig kunnas räknas som bra om vi gick efter försäljningssiffror beroende på det lilla antalet.

CR är inte riktigt i den prisklassen som jag avsåg, där pratar vi ju tusenlappar och inte 4-600 kr som är intervallet som 10'an och Uggin ligger mellan. Men visst, försäljningsstatistiken är kanske inte alltid rättvis, men den ger en liten indikation på vad som går hem hos flertalet. (Eller ett fåtal som konsumerar mycket).

Jenz Rönnow

All smak och doftbedömning är naturligtvis subjektiv och varierar med varje person som dricker whisky. Dock tycker jag att recensionsbanken kan vara en vägledning vad majoriteten anser. Personerna som har röstat på TEN har troligtvis också röstat på Uggin.

Fortfarande kan man dock, tycker jag, säga att Ardbeg inte har lyckats så bra med sin Uggi, då den för mig bara är ett sätt för Ardbeg att bättra på kassaflödet genom att släppa en halvbra produkt. Uggin är helt ok, men ingen sensationswhisky som jag bedömmer som en välbalanserad whisky. I denna tycker jag inte man hittar samma balans som i 10'an och 17 åringen.

Recensionsbankens begränsning är att man inte kan se vilka enskilda som har röstat på vad. Det är det som gör Malt Maniacs lista så underhållande, att man kan följa en enskild persons whiskysmak och använda den som referens och sedan dra sina egna slutsatser. Men om man studerar snittsiffrorna blir dessa ofta missvisande. Det kan vara två, tre stycken som har gett en whisky cirka 95 poäng och sedan en eller två som gett den runt 80-85. Det intressanta är ju att det är en eller fler som har gett den enastående högt betyg, men att smaken i panelen verkar vara rejält kluven.

Angående ditt omdömde om Uigeadail - det är ju det som är intressant! Att ta del av varför du inte gillar den lika mycket som Ten. Däremot är ju dina omdömen ingen allmän sanning. Jag håller med dig om att Uideadail inte är det bästa exemplet på en välbalanserad whisky, men att det som sticker ut gör den högintressant. Röken står i kontrast till sherryn och det ger en smak som brottas i munnen. Och personligen värderar jag det lika högt som den mer balanserade Ten. Mycket olika, men ungefär lika bra. (Ser att jag har gett Ten 90 poäng och Uigeadail 91.) 17-åringen tycker jag är FÖR välbalanserad...

Din tolkning är att Ardbeg har släppt en halvbra produkt i Uigeadail. Min egen slutsats är att Ardbeg äntligen har släppt en standardutgåva med tydligt inslag av sherryfatslagrad whisky. Det har jag efterlyst ända sedan jag smakade den legendariska Ardbeg 1967 Signatory dark sherry.

Samma sak när det gäller Very Young. Sedan jag smakade ett femårigt fatprov har jag längtat efter en rikigt ung utgåva med fatstyrka. Och det fick jag. Bara att tacka och ta emot! Däremot har jag full förståelse och respekt för att många inte alls faller för VY, då den är en synnerligen extrem whisky. (Inom parentes bör noteras att Committee-buteljeringen från 1997 är mer extrem än den officiella utgåvan från -98.)

Edited by beppe