PGVInvest Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 Jag hoppas någon har svaret på vad detta är för en Ardbeg. Just nu finns den på Whiskyauction se länk nedan. Är denna "Introducing" när 10 åringen kom första gången eller vad är det för en? http://www.whiskyauction.com/cgi-bin/aucti...&item=IM034 Quote Om du har äldre Ardbeg (Original Bottling) till salu. Kontakta mig. Patrik Hansen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunkermania Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 Jag hoppas någon har svaret på vad detta är för en Ardbeg. Just nu finns den på Whiskyauction se länk nedan.Är denna "Introducing" när 10 åringen kom första gången eller vad är det för en? http://www.whiskyauction.com/cgi-bin/aucti...&item=IM034 1998 är året. Den TEN som Glenmorangie släppte på bred front när de köpt Ardbeg. Jag bjuder på den på whiskyauction, så låt bli den!!!! Quote Magnus Fagerström Helsingborg http://www.magnuswhisky.com info(at)magnuswhisky.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
PGVInvest Posted January 10, 2008 Author Report Share Posted January 10, 2008 Tack för svaret. Då får vi se vem som vinner den . Senaste auktionen gick den på 106 Euro. Jag bjöd totalt på 18 flaskor och fick 12 och den missade jag så nu skall jag ha den. Quote Om du har äldre Ardbeg (Original Bottling) till salu. Kontakta mig. Patrik Hansen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunkermania Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 Tack för svaret.Då får vi se vem som vinner den . Senaste auktionen gick den på 106 Euro. Jag bjöd totalt på 18 flaskor och fick 12 och den missade jag så nu skall jag ha den. Jag köpte en i oktober (eller var det november) på whiskyauction. Fick den för 57 euro!!!! Quote Magnus Fagerström Helsingborg http://www.magnuswhisky.com info(at)magnuswhisky.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
PGVInvest Posted January 10, 2008 Author Report Share Posted January 10, 2008 Det var därför jag missade den nu. Kollade vad de gått på för tidigare och lade på lite extra. Att den skulle bli dubbelt så dyr.... Förmodligen 2 personer som gett sig den på att ha den. Quote Om du har äldre Ardbeg (Original Bottling) till salu. Kontakta mig. Patrik Hansen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunkermania Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 Det var därför jag missade den nu. Kollade vad de gått på för tidigare och lade på lite extra. Att den skulle bli dubbelt så dyr....Förmodligen 2 personer som gett sig den på att ha den. De har legat på 60-85 euro tidigare så 57 var billigt och 106 dyrt. Quote Magnus Fagerström Helsingborg http://www.magnuswhisky.com info(at)magnuswhisky.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Towlie Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 1998 är året. Den TEN som Glenmorangie släppte på bred front när de köpt Ardbeg. Jag bjuder på den på whiskyauction, så låt bli den!!!! Men är det första TEN någonsin? dvs hette den typ ardbeg 10 tidigare och var gjord på ett annat recepet? Quote Stefan Lundkvist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunkermania Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 Men är det första TEN någonsin? dvs hette den typ ardbeg 10 tidigare och var gjord på ett annat recepet? Visst finns det tidigare 10, men detta är första TEN, unchillfiltered, uncoloured och vid 46% Finns ju exempelvis den här 10-åringen som är mycket äldre. Quote Magnus Fagerström Helsingborg http://www.magnuswhisky.com info(at)magnuswhisky.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Towlie Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 Visst finns det tidigare 10, men detta är första TEN, unchillfiltered, uncoloured och vid 46% Finns ju exempelvis den här 10-åringen som är mycket äldre. Vad ger du den 10 åringen för poäng? Hur kan ardbeg TEN vara slut nu när dom lanserade den för exakt tio år sedan? pannorna borde ju gått på hög tryck då. Kan ju inte ha floppat direkt vid release så dom la ner produktionen direkt? Quote Stefan Lundkvist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Andersson Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 Vad ger du den 10 åringen för poäng? Hur kan ardbeg TEN vara slut nu när dom lanserade den för exakt tio år sedan? pannorna borde ju gått på hög tryck då. Kan ju inte ha floppat direkt vid release så dom la ner produktionen direkt? Det är ju ett glapp mellan produktion och lansering på ca 10 år...Ardbeg låg i malpåse stor del av 90-talet, tills Glenmorangie tog över 1997. Dessvärre hann dom inte producera så mycket då (Mór) utan produktionen kom igång på allvar under -98 därav kommer nya 10'an senare i år. Den Ten som finns ute nu är betydlig äldre än 10 år. Quote Dan Andersson Avesta whiskysällskap, Ardbeg Committee, Friends of Laphroaig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunkermania Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 Vad ger du den 10 åringen för poäng? Hur kan ardbeg TEN vara slut nu när dom lanserade den för exakt tio år sedan? pannorna borde ju gått på hög tryck då. Kan ju inte ha floppat direkt vid release så dom la ner produktionen direkt? Har inte öppnat min flaska, så jag har inga poäng på den. Quote Magnus Fagerström Helsingborg http://www.magnuswhisky.com info(at)magnuswhisky.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
sam gutenwik Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 (edited) Vad ger du den 10 åringen för poäng? Hur kan ardbeg TEN vara slut nu när dom lanserade den för exakt tio år sedan? pannorna borde ju gått på hög tryck då. Kan ju inte ha floppat direkt vid release så dom la ner produktionen direkt? Jag ger den 93p avsevärt bättre än Ardbeg Ten som var med på samma provning. Lite oroväckande att skillnaden är så stor och då ska man komihåg att nuvarande Ten innerhåller whisky som är betydligt äldre 10 år eftersom destilleriet endast gick på halvfart mellan 1990 tills det las i malpåse i mitten av 90-talet. Edited January 11, 2008 by sam gutenwik Quote Sam Gutenwik Köper/byter gärna Brora och Yoichi Om du är intresserad av samples, skicka pm Link to comment Share on other sites More sharing options...
ardbeg67 Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 Jag ger gamla Ardbeg 10 år Clear bottle 91 p mot Ardbeg Ten som får 88 p. Men då är det inte L7 (2007) som jag provat av Ten. Däremot tycker jag att Ten är hårfint bättre än Mór. Inte i doft för där är Mór bättre men däremot i smak och ännu mer i eftersmak. Skall bli spännande att se om nya "Ardbeg Ten", som kommer senare i år, skiljer sig något i doft/smak från Mór mer än i alkoholhalt. Quote Benny Ingman, KarlstadCarlstad Whisky Connoisseurs - CWC Söker sample av: Brora 1970-1972 Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrik Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 Jag tycker tvärtom att den vanliga "TEN" är ett antal poäng bättre än "clear bottle". Den var förvisso god (det är ju ändå en Ardbeg) men inget som imponerade. Quote Patrik Almqvist Link to comment Share on other sites More sharing options...
whiskystore Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 Jag tycker tvärtom att den vanliga "TEN" är ett antal poäng bättre än "clear bottle". Den var förvisso god (det är ju ändå en Ardbeg) men inget som imponerade. Jag håller med där, vi provade Clear bottle 10 mot Introducing ten och intro. ten var snäppet bättre, vi hade förväntat oss att clear 10 skulle vara rökigare och kraftfullare men var mildare och lenare, vi förde inte bok då heller så inga poäng är nedskrivna men då var dessa två det bästa jag ditill dags hade provat, det satte igång en lång Ardbeg hysteri hos mig, jag uppskattar mina omdömen då till 92-94 P. Quote Vänliga Hälsningar Kjell Öberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
sam gutenwik Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 Jag tycker tvärtom att den vanliga "TEN" är ett antal poäng bättre än "clear bottle". Den var förvisso god (det är ju ändå en Ardbeg) men inget som imponerade. Där ser man....smaken är som baken.....jag tycker att det är närmast ett helgerån att överhuvudtaget jämföra "clear bottle" (93p) med Ten (86p). Quote Sam Gutenwik Köper/byter gärna Brora och Yoichi Om du är intresserad av samples, skicka pm Link to comment Share on other sites More sharing options...
whiskystore Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 Där ser man....smaken är som baken.....jag tycker att det är närmast ett helgerån att överhuvudtaget jämföra "clear bottle" (93p) med Ten (86p). Jo men Sam, ten har varierat över åren, från början ruskigt bra, sen 3-4 sämre år för att -07 bli riktigt bra, så det beror nog till stor del vilken årgång man provat av ten, sen så är det ju inte otroligt att tio clear också har varierat över tiden. Med detta så ville jag bara säga att det är troliga bedömningar åt båda hållen. Quote Vänliga Hälsningar Kjell Öberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
myran Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 Jo men Sam, ten har varierat över åren, från början ruskigt bra, sen 3-4 sämre år för att -07 bli riktigt bra, så det beror nog till stor del vilken årgång man provat av ten, sen så är det ju inte otroligt att tio clear också har varierat över tiden. Med detta så ville jag bara säga att det är troliga bedömningar åt båda hållen. Skulle vara intressant att se Herrarna dela ut poäng vid en blindtaste ! Och blandade men in något annat whiskymärke med rökig karaktär, ja skulle Herrarna då pricka denna ? Vem skulle med 100 % säga vilken som är ny resp gammal 10 årig Ardbeg ? myran Quote Bertil Andersson Link to comment Share on other sites More sharing options...
whiskystore Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 Skulle vara intressant att se Herrarna dela ut poäng vid en blindtaste !Och blandade men in något annat whiskymärke med rökig karaktär, ja skulle Herrarna då pricka denna ? Vem skulle med 100 % säga vilken som är ny resp gammal 10 årig Ardbeg ? myran Det är detta som är en del av tjusningen med denna hobby, det är inte enkelt det här.... ... Quote Vänliga Hälsningar Kjell Öberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertk Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 Skulle vara intressant att se Herrarna dela ut poäng vid en blindtaste !Och blandade men in något annat whiskymärke med rökig karaktär, ja skulle Herrarna då pricka denna ? Vem skulle med 100 % säga vilken som är ny resp gammal 10 årig Ardbeg ? myran Valid points, men nog lär det vara betydlig skillnad mellan de olika tiorna även om jag aldrig provat dem bredvid varandra själv. Clear glass kan nog få en och annan bonuspoäng för sin exklusivitet av de flesta kanske.. nåväl, jag hoppas alla provar sådant här blint. Lätt att bländas annars vilket grumlar de flesta omdömen. Ska själv inom kort prova den clear glass 10yo för första gången mot en lång rad annat, ska bli mycket kul! Får be om att återkomma med resultat. mvh, Robert Quote ::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat ::::::::::::: Link to comment Share on other sites More sharing options...
ardbeg67 Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 Skulle vara intressant att se Herrarna dela ut poäng vid en blindtaste !Och blandade men in något annat whiskymärke med rökig karaktär, ja skulle Herrarna då pricka denna ? Vem skulle med 100 % säga vilken som är ny resp gammal 10 årig Ardbeg ? myran Jo nog skiljer det en del i doft och smak mellan 10 år Clear bottle och Ten. Jag provade de båda för ett par veckor sedan. Dock ej blint då jag hällde upp dem till mig själv och en kompis. Men jag kan nog påstå att jag skulle känna skillnad på dem. Värre är det att jämföra och hitta rätt bland olika utgåvor av Ten. Quote Benny Ingman, KarlstadCarlstad Whisky Connoisseurs - CWC Söker sample av: Brora 1970-1972 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sam gutenwik Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 Jo men Sam, ten har varierat över åren, från början ruskigt bra, sen 3-4 sämre år för att -07 bli riktigt bra, så det beror nog till stor del vilken årgång man provat av ten, sen så är det ju inte otroligt att tio clear också har varierat över tiden. Med detta så ville jag bara säga att det är troliga bedömningar åt båda hållen. Den Ardbeg Ten som Johan Hofvander hade med på sin Ardbeg provning där bland annat clear bottle ingick, tror jag var från 2002 om jag minns rätt och trots att jag gav 86-87 poäng lämnade jag kvar hälften i glaset. Inte för att den var äcklig (86p är mycket bra whisky) utan för att den var chanslös mot resten av gänget, i det avseende hade det inte gjort någon skillnad om det hade varit ett helblind provning. Men smaken är ju som sagt som baken.....och det tycker jag är enbart positivt. Quote Sam Gutenwik Köper/byter gärna Brora och Yoichi Om du är intresserad av samples, skicka pm Link to comment Share on other sites More sharing options...
myran Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 Den Ardbeg Ten som Johan Hofvander hade med på sin Ardbeg provning där bland annat clear bottle ingick, tror jag var från 2002 om jag minns rätt och trots att jag gav 86-87 poäng lämnade jag kvar hälften i glaset. Inte för att den var äcklig (86p är mycket bra whisky) utan för att den var chanslös mot resten av gänget, i det avseende hade det inte gjort någon skillnad om det hade varit ett helblind provning. Men smaken är ju som sagt som baken.....och det tycker jag är enbart positivt. OK, skall härvid försöka förklara min ståndpunkt. Det lämnas bättre poäng om man sett flaskan. En flaska som många talar gott om får säkerligen några pinnar extra. Alltså blandar man ihop fler sinnen för att ge poängen, ögat har också varit med. Kanske sticker ut nu men jag bara måste - Ganska ointressant vad andra har för uppfattning om Whisky mm mm mm. Min egen smak kan ju tom variera från tillfälle till annat, inte säkert att jag tycker lika bra om en whiskysort i morgon bara för att jag gillar den idag. Grannen gillar Volvo bilar, jag tycker dom är OK, skulle han därimot sagt Classic Ford Mustang så hade hans uppfattning varit helt i min smak. Alltså, poängsystemet - läge att skrota den så kallade 100 poängen. Ganske ointressant att läsa vad andra delar ut för poäng på whisky, vi har ju ändå inte samma smak. Men vill man ändå poängsätta gör det då vid blindtester. Gör det och bli sedan förvånad. myran Quote Bertil Andersson Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertk Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 OK, skall härvid försöka förklara min ståndpunkt.Det lämnas bättre poäng om man sett flaskan. En flaska som många talar gott om får säkerligen några pinnar extra. Alltså blandar man ihop fler sinnen för att ge poängen, ögat har också varit med. Kanske sticker ut nu men jag bara måste - Ganska ointressant vad andra har för uppfattning om Whisky mm mm mm. Min egen smak kan ju tom variera från tillfälle till annat, inte säkert att jag tycker lika bra om en whiskysort i morgon bara för att jag gillar den idag. Grannen gillar Volvo bilar, jag tycker dom är OK, skulle han därimot sagt Classic Ford Mustang så hade hans uppfattning varit helt i min smak. Alltså, poängsystemet - läge att skrota den så kallade 100 poängen. Ganske ointressant att läsa vad andra delar ut för poäng på whisky, vi har ju ändå inte samma smak. Men vill man ändå poängsätta gör det då vid blindtester. Gör det och bli sedan förvånad. myran Tja, du får ju tycka vad du vill, svårt att stoppa dig . Min egen ståndpunkt följer. Själv ställer jag mycket stor tilltro vad (en del) andra tycker om whisky och baserar även en del köp på detta. Speciellt om det är folk som man vet att har liknande preferenser som en själv.. Om det då dessutom är flera som är relativt eniga samt jämna i sina betyg så anser i varje fall jag att sannolikheten är hög att det är bra grejer. Självfallet ska man testa blint vid *varje* tillfälle som ges (detta borde SWF införa som krav till sina provningar! SÅ mycket mer givande provningar, alltid!), dock litar jag lika fullt på att (en del) faktiskt har förmågan att ignorera om flaskan ser dyr ut eller inte när betyg sätts. Nåväl. Jag är dock synnerligen partisk i sammanhanget såklart... Oj, trådkapning pågår misstänker jag! mvh, Robert Quote ::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat ::::::::::::: Link to comment Share on other sites More sharing options...
myran Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 Tja, du får ju tycka vad du vill, svårt att stoppa dig . Min egen ståndpunkt följer. Själv ställer jag mycket stor tilltro vad (en del) andra tycker om whisky och baserar även en del köp på detta. Speciellt om det är folk som man vet att har liknande preferenser som en själv.. Om det då dessutom är flera som är relativt eniga samt jämna i sina betyg så anser i varje fall jag att sannolikheten är hög att det är bra grejer. Självfallet ska man testa blint vid *varje* tillfälle som ges (detta borde SWF införa som krav till sina provningar! SÅ mycket mer givande provningar, alltid!), dock litar jag lika fullt på att (en del) faktiskt har förmågan att ignorera om flaskan ser dyr ut eller inte när betyg sätts. Nåväl. Jag är dock synnerligen partisk i sammanhanget såklart... Oj, trådkapning pågår misstänker jag! mvh, Robert Håller med dig Robert, det blev nog en trådkapning av detta - inte riktigt meningen. Ja det är väl upp till var och en, huvudsaken är väl att man gillar det man dricker. Hade saken gällt klubbor och puck skulle jag sagt Färjestad, Sveriges bästa lag - håller ni inte med ? Trevlig helg därute myran Quote Bertil Andersson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts