Jump to content
whiskyforum

Laphroaig Càirdeas


J_R
 Share

Recommended Posts

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enligt den här figuren är den redan slut i Sverige :lol:

http://tinyurl.com/3ftt6u

Den här "figuren" är en av våra vänner på forumet. Att säga att den redan är slut i Sverige får väl ses som "kreativ" marknadsföring :)

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Den här "figuren" är en av våra vänner på forumet. Att säga att den redan är slut i Sverige får väl ses som "kreativ" marknadsföring :)

Jo, men det är svårt att veta hur många som finns när lagersaldot hos SB verkar ljuga som aldrig förr. Hade en kompis som handlade 2 av 12 flaskor i Torp i Uddevalla och trots att det var tomt på hyllan 10.05 så står det att det finns 9 st kvar där...

Sen verkar det ju vara lite tänjning av sanningen ändå. ;)

Dan Andersson

Avesta whiskysällskap, Ardbeg Committee, Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

10-12 personer utanför vid 10-tiden men absolut noll intresse för Càirdeas.

Jag var den ende som tog ett par flaskor,kunde köpt en låda om jag velat.

Jag kom ca 10 över 10 och då fanns det tre flaskor kvar.

När jag gick fanns det två och nu finns det en, så visst var det väl åtgång även i lilla Sölvesborg.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Varför sån hets över denna flaska egentligen. Den ska ju inte vara speciellt fantastisk. Både 10 CS och 15 har nämnts som bättre (och billigare). Utgåvan är inte särskillt limiterad, det kommer nog gå att få tag på flaskor även senare. Hur kommer det sig att alla går upp i linningen? Är det för att den släpps först i Sverige?

 

En ny Laphroaig är väl ALLTID intressant om man gillar Laphroaig, oavsett om den är limiterad eller ej..?

 

Det är väl inte så att man springer benen av sig (eller "går upp i limingen") bara för att den är så oerhört bra, utan snarare för att man inte vill vara utan..?

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Trycket på denna verkar variera en del. I Herrljunga var det ingen kö och 2st bärgades, varav en till mig. När jag var inne på Systemet i Mölndal vid 15-tiden fanns 5 av 6 kvar...

Ralf Lovefors

 

Friends of Laphroaig

Friends of Classic Malts

Ardbeg Committé

Guardians of the Glenlivet

Link to comment
Share on other sites

Varför sån hets över denna flaska egentligen. Den ska ju inte vara speciellt fantastisk. Både 10 CS och 15 har nämnts som bättre (och billigare). Utgåvan är inte särskillt limiterad, det kommer nog gå att få tag på flaskor även senare. Hur kommer det sig att alla går upp i linningen? Är det för att den släpps först i Sverige?

 

 

Är det inte i så fall konstigtare att folk köar för ex Mackmyra eller Bruichladdich som ju mer känns som spekulativ marknadsföring?

Leslie Bayne

Laphroaig Plot No: 195533

Link to comment
Share on other sites

En annan var på plats 9.00 i Kungens Kurva! En person före! Strax före tio kom ytterligare 3st. 12flaskor gick åt !! + några Longrow!!

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Den här "figuren" är en av våra vänner på forumet. Att säga att den redan är slut i Sverige får väl ses som "kreativ" marknadsföring :)

 

Jo jag tror det är ganska lätt att räkna ut vem det är

Planerar själv att bli en sådan figur om några år :rolleyes:

Whiskyliv i en Belgisk badort är en sublim dröm för mig

Edited by mosson

Mats Olsson

Link to comment
Share on other sites

Jag kom ca 10 över 10 och då fanns det tre flaskor kvar.

När jag gick fanns det två och nu finns det en, så visst var det väl åtgång även i lilla Sölvesborg.

 

Det stämmer,men jag köpte mina i Karlshamn och där var det sannerligen lungt.

Fortfarande 9 av 12 kvar.

Edited by KTL

Thomas Larsson

Sölvesborg

Link to comment
Share on other sites

Den här "figuren" är en av våra vänner på forumet. Att säga att den redan är slut i Sverige får väl ses som "kreativ" marknadsföring :)

 

Lite lätt halvsant är det ju ändå

Ett spekulativt överslag med invävning av anomalier i SBs räknesystem och ev. lagerhållning i depån antyder att över halva allokationen till Sverige trots allt såldes på en dag (det är nog bara Mackmyra och Blossa årgångsglögg som kan slå denna försäljningstakt om vi talar om artiklar med upplaga på tusental)

Edited by mosson

Mats Olsson

Link to comment
Share on other sites

För den som bor i eller har vägarna förbi Kungliga Hufvudstaden kan ju nämnas att L C är "månadens news" på Akkurat. En tvåa för 58 kr gav vid handen att jag inte gjorde något felköp i morse... :)

AWC, 10 15 21 22 23 28 different distilleries and counting...

Link to comment
Share on other sites

Lite lätt halvsant är det ju ändå

Ett spekulativt överslag med invävning av anomalier i SBs räknesystem och ev. lagerhållning i depån antyder att över halva allokationen till Sverige trots allt såldes på en dag (det är nog bara Mackmyra och Blossa årgångsglögg som kan slå denna försäljningstakt om vi talar om artiklar med upplaga på tusental)

 

 

När jag räknade samman det antal flaskor som var allokerade till de respektive butikerna fick jag det inte till 3600, kan det vara så att det faktiskt finns ett tusental kvar i depån?

Leslie Bayne

Laphroaig Plot No: 195533

Link to comment
Share on other sites

Färg: Inte f*n är den här färgad. I så fall har dom inte använt E150 i alla fall!

Doft: Tamare än 10CS (som förväntat), sofistikerat mjuk och behaglig. Rök i bakgrunden. Massor med vanilj.

Smak: Lysande! En Laphroaig av mycket hög klass. Sofistikerad, mjuk, söt, behaglig. Ahlgrens bilar, vanilj igen, citrus, godis och lite trä och torvrök i bakgrunden.

 

För mig är Càirdeas en underbar klasswhisky. Inte samma rock'n roll som Laphroaig 10 och därmed mer avrundad. Faten man valt ut bidrar till en ny Laphroaig-upplevelse som är annorlunda och definitivt inte sämre än exempelvis Laphroaig 15. Den känns absolut inte som 55% utan är mycket mjukare. En whisky för sena kvällar i vinter, framför brasan, kanske med en god cigarr.

 

90p

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Färg: Inte f*n är den här färgad. I så fall har dom inte använt E150 i alla fall!

Doft: Tamare än 10CS (som förväntat), sofistikerat mjuk och behaglig. Rök i bakgrunden. Massor med vanilj.

Smak: Lysande! En Laphroaig av mycket hög klass. Sofistikerad, mjuk, söt, behaglig. Ahlgrens bilar, vanilj igen, citrus, godis och lite trä och torvrök i bakgrunden.

 

För mig är Càirdeas en underbar klasswhisky. Inte samma rock'n roll som Laphroaig 10 och därmed mer avrundad. Faten man valt ut bidrar till en ny Laphroaig-upplevelse som är annorlunda och definitivt inte sämre än exempelvis Laphroaig 15. Den känns absolut inte som 55% utan är mycket mjukare. En whisky för sena kvällar i vinter, framför brasan, kanske med en god cigarr.

 

90p

 

Så tycker du bara för att du har 5 st ;)

Leslie Bayne

Laphroaig Plot No: 195533

Link to comment
Share on other sites

Färg: Inte f*n är den här färgad. I så fall har dom inte använt E150 i alla fall!

Doft: Tamare än 10CS (som förväntat), sofistikerat mjuk och behaglig. Rök i bakgrunden. Massor med vanilj.

Smak: Lysande! En Laphroaig av mycket hög klass. Sofistikerad, mjuk, söt, behaglig. Ahlgrens bilar, vanilj igen, citrus, godis och lite trä och torvrök i bakgrunden.

 

För mig är Càirdeas en underbar klasswhisky. Inte samma rock'n roll som Laphroaig 10 och därmed mer avrundad. Faten man valt ut bidrar till en ny Laphroaig-upplevelse som är annorlunda och definitivt inte sämre än exempelvis Laphroaig 15. Den känns absolut inte som 55% utan är mycket mjukare. En whisky för sena kvällar i vinter, framför brasan, kanske med en god cigarr.

 

90p

Verkar ju bra! Tur man köpte 3 då! :P

Varför skriver dom att den är färgad om den inte är det??? :unsure:

Edited by mejparn

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Verkar ju bra! Tur man köpte 3 då! :P

Jag känner mig ganska nöjd med två buteljer. :P

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

& Jag känner mig nöjd med 2, 95 st ;)

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

För den som bor i eller har vägarna förbi Kungliga Hufvudstaden kan ju nämnas att L C är "månadens news" på Akkurat. En tvåa för 58 kr gav vid handen att jag inte gjorde något felköp i morse... :)

Spännande, ska dit på kurs i nästa vecka.

Vi ses på Akkurat på tisdag kväll :lol: .

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Preliminärt 84p.

 

Samma poäng som QC Batch 2, men 2 poäng bättre än ordinarie tian och sju poäng lägre än 10 CS som jag har på 91p.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Preliminärt 85p, för dåligt, då jag tycker att en festival buteljering bör ligga och åtminstone nosa på 90-sträcket, vilket jag anser att de tidigare festival buteljering gör. Har dock inte smakat alla.

Edited by sam gutenwik

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

3 st inhandlade.

Jag och min kompis stod och köade från kl 0855 och tog med oss våra sambon för att säkerställa att få minst 2st var. Men det behövdes ju inte eftersom det inte vart sån hysteri som vi trodde det skulle bli.

Av 18st så blev det 4 kvar i skåpet på SB.

Skulle egentligen köpa 2st, men det vart 3 ändå.

Stefan

Järna

 

Jag älskar whisky

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...