Jump to content
whiskyforum

Benriach Heavily Peated 1994

David J
 Share

Recommended Posts

Vi på Whiskyflaskan hade med den på vår "rökiga Speyside-provning i Januari.

De flesta tyckte att den var intressant, men ack så "tom" bakom röken. "Brännt gummi", "gammal kondom" "lerig jord" var ord som bland annat nämndes... Av 41 deltagare gillade bara hälften denna whisky, vilket väl kanske är en lite anmärkningsvärt låg siffra..

Gillar du rök, så har du det i denna, men kanske inte så mycket annat..?

Peter Sjögren, Gbg

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

"gammal kondom"

Man vill nog inte veta hur de kan få de associationerna............. ;)

Själv tyckte jag att själva röken var god, åt trärökhållet, och inte bränt gummi som jag gärna undviker, men de har ju släppt ett antal versioner av denna, min testade jag för cirka 2 år sen.

Edited by BosseK

Bosse Kilåker, 123/123

Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair

Delägare Kilchoman Cask 2006/45

Hur smakar gammal kondom??!!

Jag har inte smakat på den här buteljeringen men däremot likartade. De har varit småtrevliga inga höjdare men, det kommer nog fran andra åsikter i forumet mht att vissa samlar på Benriach

Slainte mhath

Lasse Holm

Lämna inte tillbaka!!!

Har kört den ganska mycket på provningar och de flesta tror ju direkt att det är en Islaywhisky...som väntat såklart.

Av just den anledning ska du behålla den.

Personligen tycker jag inte att den känns "riktigt" färdig, lite bråkig och onaturlig i sin rök MEN för just den anledningen att det är sådant här vi kommer få vänja oss vid dvs rök från annat än öarna så tycker jag den är spännande. Precis som med tex Ballechin så är det ju trots allt en utveckling i vår tidigare trygga distriktsveto.

I den falska tryggheten att allrök är Islay, nä det är bra för våra självgoda näsor. Att få se bortanför röken och se skillnaderna på en Islaywhisky och en "sniffalike".

Enjoy!

Helena Hugo

Mat & Malt, Bredaryds Wärdshus

www.bredarydswardshus.se

Denna Whisky kostade lite drygt 400 SEK på SB och man får förfrågan om jag skall lämna den tillbaka ??!!

Att jämföra med vadå ??

Varför lämna tillbaka en sån billig Whisky ?

Din smakkänsla är nog bra mkt bättre än många gamla Whiskylovers som jag känner !

Den är så billig att om du känner att detta är för dåligt och simplet för dig, slå ut soppan i vasken !

Bertil Andersson

Denna Whisky kostade lite drygt 400 SEK på SB och man får förfrågan om jag skall lämna den tillbaka ??!!

Att jämföra med vadå ??

Varför lämna tillbaka en sån billig Whisky ?

Din smakkänsla är nog bra mkt bättre än många gamla Whiskylovers som jag känner !

Den är så billig att om du känner att detta är för dåligt och simplet för dig, slå ut soppan i vasken !

Med stram budget, familj, studier osv, så kanske inte alla tycker att 400:- är så billigt att man kan "slå ut soppan i vasken", även om du tycker det Bertil.

Peter Sjögren, Gbg

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Med stram budget, familj, studier osv, så kanske inte alla tycker att 400:- är så billigt att man kan "slå ut soppan i vasken", även om du tycker det Bertil.

Lite i den riktningen ja... Studier i mitt fall. Men nu blir jag j-ligt sugen på att öppna den, har ju fått både bra och mindre bra omdömen... Kul att se vad man tycker själv ;)

Tack för omdömena.

David Jönsson, Malmö

davjo415@gmail.com

Lite i den riktningen ja... Studier i mitt fall. Men nu blir jag j-ligt sugen på att öppna den, har ju fått både bra och mindre bra omdömen... Kul att se vad man tycker själv ;)

Tack för omdömena.

Nu var den öppnad. Inga kondomer här ;) . Däremot en härlig bondgårdskänsla kombinerad med en rejäl rökighet. Doften är mkt trevlig, smaken kunde ha varit lite mer i balans. Inte desto mindre, bra whisky :)

David Jönsson, Malmö

davjo415@gmail.com