Jump to content
whiskyforum

Snart Skottland igen


Recommended Posts

Det är snart dags för Skottland igen. Om tre veckor är jag där. Jag skall inte på Feis Ile utan huvudmålet är Skye och Talisker Distillery. Detta blir min femte resa, men en och annan del av resan är ny för mig. Rutten är klar, hyrbil, färjor och alla boenden bokade. Men det finns ju alltid plats för ett och annat tips. Som t ex sevärdheter, vyer, restauranger, pubar, whiskyaffärer (har full koll på LFW och RMW) etc.

 

Vad har ni för tips om Arran? Har bokat in en tour på destilleriet, men vad finns det mer att se? Jag har förstått att det är fin natur på ön (har bara sett ön från Kintyre). Vi kommer att bo en natt i Brodick. Restaurang/pub som är att rekommendera i Brodick och bra lunch i Lochranza?

 

Något speciellt med Fort William? Ev. bra lunchställe där eller i närheten? Har visserligen varit där vid ett tillfälle tidigare, men det är bra med tips då det var några år sedan. Är Ben Nevis Distillery värt en tour eller är ett kort besök tillräckligt?

 

Skye då, vad är måsten att se? Har bokat en special tour (som skall vara ny för i år). Då skall det visas en del utrymmen som normalt inte visas. Efteråt blir det en provning med fem olika Taliskers. Har varit på Skye en gång förut, men det var bara en natt. Nu skall vi bo i Portree två nätter. Restauranger/pubar?

 

Något bra lunchställe kring Invergarry eller Spean Bridge?

 

Någon som har åkt den lilla vägen mellan Pitlochry och Perth? Om ja, var den vägen värd lite mera tid än att åka på den större?

 

Bra (och billig?) parkering i centrala Edinburgh, gärna nära RMW, Cadenhead etc. Bra lunchställe nära whiskyaffärerna?

 

Förslag på fin väg mellan Edinburgh och Ayr? Dock ej via Glasgow, där jag kört fel och nästan missat flyget. Gillar inte att köra bil där i närheten ;)

 

Tacksam för alla tips, små som stora.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Bra lunch i Lochranza får du på destilleriet, Arran har en fin restaurang (åtminstone när vi var där 2004)

Edited by GunnarN

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Kan rekommendera Lochranza Hotel, inte för maten som är ordinär Pub-mat utan för deras whiskybar som är imponerande. I denna lilla håla har de ett häftigt sortiment som t.o.m. innefattade Ben Wyvis (öppnad av misstag påstod de) när vi var där för 1,5 år sen......Dock kostade en dram 75 GBP så det blev ingen till oss (vilket vi ångrat sen dess :lol: )

 

I övrigt så var Arran en trevlig ö, vi anlände Brodick och åkte t.o.r. Lochranza med besök på det trevliga destilleriet och ortens golfbana. Golfbanan glömde vi fort (18 hål med 9 fairways).......men destilleriet hade en trevlig rundtur, och i den efterföljande smakprovningen körde vi genom hela deras sortiment vilket bestod av en 8-9 slutlagringar vid det tillfället. Som så många andra platser funkar det ju så att visar man ett genuint intresse av vad de har att visa, vill de mer än gärna komma oss nördar till mötes och visa upp vad de har. Gäller kanske inte de allra största och mest besökta vilket du redan vet, men de som inte får så väldigt många besökare är oftast gästvänliga.

 

Trevlig resa!

Edited by BosseK

Bosse Kilåker, 123/123

Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair

Delägare Kilchoman Cask 2006/45

Link to comment
Share on other sites

Det finns så mycket, och namn kommer jag inte ihåg på rak arm. Jag har välan varit och luffat runt Skottland 15-20 gånger, aldrigt hyrt bil utan bara utnyttjat "kommunala" transportmedel. Skulle dit ifjor men blev liggande dan innan med 40 grader, Skall nu åka den 10/7 till Spey och Northern Highland

Arran: Har bara sett ön på avstånd

Fort William: är en väldigt trevlig stad men ibland lite många turister som skall upp på berget. Senast jag var där var 1997 så det är en tid sen (har varit där tre gånger och passerat ett par gånger till). Trevliga pubar, ingen med stort whiskysortiment, men det kan ha ändrat sig, däremot var där en jättebra pub med minst 6 real ale pumpar igång. Den låg på den stora gatan på landsidan (vad den nu heter) och den var inte den enda. Har inte besökt destilleriet, men vad jag hört skall det vara trevligt.

Portree: Om det är vackert väder är Skye vidunderligt, vid dåligt ser man bara stora regndroppar, har varit där 3-4 gånger senast 2005 (enda gången med vackert väder). En trevlig pub ligger vid torget/busshållpatsen med några real ale pumpar och rätt så god mat. Sevärdhet förutom Talisker (i Carbost finns en trevlig pub på sjösidan med real ale och hyfsat whiskysortiment) är ju Dunvegen castle och den storslagna naturen

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar för tipsen, hittills!

 

Det är möjligt att det blir en Ben Wyvis i Lochranza ;) . Det är en av de få jag har kvar att prova. Och en pub nära Talisker Distillery låter inte fel. Men vid besöket vid Talisker åker vi "kommunalt" och hinner nog inte med ett besök då. Men kanske kan vi klämma in det på något sätt.

 

Fyll gärna på med flera tips kring detta:

Något bra lunchställe kring Invergarry eller Spean Bridge?

 

Någon som har åkt den lilla vägen mellan Pitlochry och Perth? Om ja, var den vägen värd lite mera tid än att åka på den större?

 

Bra (och billig?) parkering i centrala Edinburgh, gärna nära RMW, Cadenhead etc. Bra lunchställe nära whiskyaffärerna?

 

Edit: glömde en sak

Någon som vet hur det går med det nya destilleriet på Skye, dvs senaste info? Blir det något?

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Något bra lunchställe kring Invergarry eller Spean Bridge?

Jag åt billigt på en större vägkrog strax söder om korsningen mitt i Spean Bridge. Vet inte om det är så mycket att rekommendera egentligen men jag blev mätt och kunde åka vidare nöjd och belåten i alla fall.

 

Foton och reseberättelse från min resa 2006 till bl.a. Skye finns på http://d699529.u33.surftown.se/scotland2006/index.htm

 

Missa inte Moulin Inn i Pitlochry! Kom tidigt, det är ett populärt ställe!

Edited by rvh

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Jag åt billigt på en större vägkrog strax söder om korsningen mitt i Spean Bridge. Vet inte om det är så mycket att rekommendera egentligen men jag blev mätt och kunde åka vidare nöjd och belåten i alla fall.

 

Foton och reseberättelse från min resa 2006 till bl.a. Skye finns på http://d699529.u33.surftown.se/scotland2006/index.htm

 

Missa inte Moulin Inn i Pitlochry! Kom tidigt, det är ett populärt ställe!

 

Tack för tipset om matställe i Spean Bridge. På en del ställen i Skottland är man ju helnöjd, bara man hittar ett ställe att äta på. Det räcker ju liksom.

 

Kikade på din resa. Du var borta i många dagar och hann se massor, många fina bilder. Härlig resa!

 

Japp, Moulin Hotel är en favvo. Har bott där once, men nu snart blir det twice. Kanonställe som t o m har ett eget litet ölbryggeri på baksidan.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har i helgen kommit hem från ännu en underbar resa i Skottland.

Färdmedel: till Skottland flyg, i Skottland hyrbil och färjor, samt lite buss

Resans längd: sex dygn, söndag 1/6-lördag 7/6

Övernattningar: Brodick, Inveraray, Portree x 2, Pitlochry/Moulin, Ayr

 

De absolut största höjdpunkterna, av många, var:

De vänliga skottarna förstås

Grönskan på Arran (men otroligt mycket knott!) och en dram Ben Wyvis

Den som vanligt utsökta maten på George Hotel i Inveraray samt det sedvanliga besöket på LFW

Hela Skye förstås vad gäller natur och vädret (denna gång strålande sol hela tiden)

Vårt boende på det slottsliknande Viewfield House strax söder om Portree

Vår specialtour på Talisker Distillery med avslutande whiskyprovning i deras lagerhus (fick dock inte smaka något ur faten men dock lukta på en hel del godis)

Trevliga Pitlochry/Moulin och där vårt boende på Moulin Hotel (andra gången)

Mötet med den kunnige och mycket trevliga whisky- och diversehandlaren i Pitlochry, Alan Robertson (grejade några godsaker :P )

De intensiva men trevliga timmarna i Edinburgh’s Old Town, med besök på bl a RMW, Cadenhead’s (fick tag på Inchfad och är en liten provning från fulltalig (138 olika maltwhiskies på min lista just nu, strax 139 med Octomore) B) ) och Bow Bar för att nämna några ”vattenhål”

Vädret!

 

De lite sämre sakerna:

Brodick’s utbud/standard av restauranger/pubar

Knotten på Arran! Huvva!

Destillerituren på Oban, lite stelt pladder och ingen fotografering tillåten

Den enorma matosen på Ben Nevis Distillery, luktar mer som ett billigt steakhouse utan fläktar än som ett destilleri

Många vägarbeten (mer än vanligt) som sinkade oss och som bl a nästan gjorde att vi missade färjan till Skye

Vattenbristen på Skye som gjort att Talisker inte kunnat starta sin produktion efter tre veckors ”silent season”, hoppas dom får en fortsatt regnig sommar ;) !

 

Totalt sett en underbar resa där flera pusselbitar föll på plats, så att säga. :) Inte mycket kunde ha blivit bättre!

 

Återkommer ev. med lite bilder!

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Destillerituren på Oban, lite stelt pladder och ingen fotografering tillåten

 

Håller med fullständigt ang. OBAN

Och så hänvisar de till Company Policy (Diageo), men på Lagavulin och Caol Ila var det inga problem att ta kort.

Dessutom var de väldigt snåla med provsmakningen..

Till Oban åker jag inte igen!

Thomas Brorson

Member of Whiskyforum Awards

Link to comment
Share on other sites

Har precis kommit hem från Arran med Bergåsa Whisky Club. Vi bodde på Blackwaterfootlodge, som jag varmt kan rekomendera. Beöket på Arran destillery var en upplevelse, vi hade en kvinnlig guide som var mycket trevlig och proffsig. Tips besök arran brewery, brodick castle och framförallt så njut av omgivningarna.

Link to comment
Share on other sites

Har precis kommit hem från Arran med Bergåsa Whisky Club. Vi bodde på Blackwaterfootlodge, som jag varmt kan rekomendera. Beöket på Arran destillery var en upplevelse, vi hade en kvinnlig guide som var mycket trevlig och proffsig. Tips besök arran brewery, brodick castle och framförallt så njut av omgivningarna.

 

Tack.... på tisdag nästa vecka då.... :whistling:

Edited by Laholm

Hasse Peters

Laholm

Port Ellen forever

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...