Jump to content
whiskyforum

Octomore


Recommended Posts

En diskret förfrågan mailades till Lorna om hur läget ligger till med lådorna. Pengar dragna för två lådor för cirka en vecka sedan. Svar kom och igår postades dessa lådor. Beräknas anlända inom två veckor. Så ingen Halloween-Octomore detta år men helgen därpå kanske.....

 

tommbjor

 

Jamen vilken tur att det var precis den helgen vi skulle ses över ett par drams då tommbjor :whistling:

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Själv har jag fått besked att min låda (min och min, 1/4 av lådan bara :rolleyes: ) är mig tillhanda i mitten på nästa vecka.

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Ja då har man hämtat ut sin case, sprättat kartongen, rivit folien, dragit pluggen och hällt upp en dram, rök i nosen ( va konstigt ) vinös, kryddnejlika, citronmeliss, menthol, torkad aprikos, kanel, banan torv, fruktkompott, vinös och söt smak, mycket len och behaglig, ( hederlig Bruichladdich ) fyllig, välbalanserad, fet, lång pepprig eftersmak med kvardröjande av rökt och malt.

 

Känns som en upptrimmad gammal orginal Bruichladdich, rökigheten är inte störande, hade förväntat mig betydligt rökigare grejor ( framför allt brandrök ) det här är en elegant whisky som klarat eldsvådan riktigt bra, 87p på första testet.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Ja då har man hämtat ut sin case, sprättat kartongen, rivit folien, dragit pluggen och hällt upp en dram, rök i nosen ( va konstigt ) vinös, kryddnejlika, citronmeliss, menthol, torkad aprikos, kanel, banan torv, fruktkompott, vinös och söt smak, mycket len och behaglig, ( hederlig Bruichladdich ) fyllig, välbalanserad, fet, lång pepprig eftersmak med kvardröjande av rökt och malt.

 

Känns som en upptrimmad gammal orginal Bruichladdich, rökigheten är inte störande, hade förväntat mig betydligt rökigare grejor ( framför allt brandrök ) det här är en elegant whisky som klarat eldsvådan riktigt bra, 87p på första testet.

Det här är första kartongen som noterats landa in i Sverige. Då bör två kartonger finna vägen till Karlstad. Typiskt att man ska bort till Sunne några dagar. Skulle inte förvåna om de kommer när man är borta......

Just detta att det inte är tydlig rökighet kan ju bero på högre halsar än ""rökdestillerierna". Provade new make 2003-2004 och ett prov som lagrats i ett halvår och vid det tillfället fanns det tydlig rökighet.

 

tommbjor

Tommy Björk

Link to comment
Share on other sites

Det här är första kartongen som noterats landa in i Sverige. Då bör två kartonger finna vägen till Karlstad. Typiskt att man ska bort till Sunne några dagar. Skulle inte förvåna om de kommer när man är borta......

Just detta att det inte är tydlig rökighet kan ju bero på högre halsar än ""rökdestillerierna". Provade new make 2003-2004 och ett prov som lagrats i ett halvår och vid det tillfället fanns det tydlig rökighet.

 

tommbjor

 

Det är tydlig rökighet, både i doft, smak och eftersmak, jag uttryckte mig nog lite luddigt, men den är inte på något sätt lik Ardbeg, Caol Ila, Lagavulin, Laphroaig i torv, rök, tjära stil, jag har provat den som 1,2,3 och 4:a åring från fat och tyckte att det var betydligt mera sting, men det är klart, fatstark är att föredra, synd att inte dessa buteljer var CS, men det dyker säkert upp CS och SC buteljeringar ganska snart.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

En Octomore-avi fanns därhemma i går kväll. Men det blir först i kväll (pga kurs och kul) som de hämtas ut. Det blir spännande!

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Jag hämtade mina octomoreflaskor idag.

Det står en konstig sak på etiketterna, nämligen

Distilled 16/10 2002.

 

Enligt Bruichladdich och whiskyböcker står det att första destillationen av Octomore skedde 23/10 2002.

 

Jag säger bara hmmmmmm :g:

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Enligt den info jag har fått från Bruichladdich så är denna whisky destillerad mellan den 3:e och 16:de oktober 2002. Därav att de skriver den 16:de på etiketterna.

 

Det stod ju på våra "intyg" (som vi fick år 2004) att detta var destillerat den 3:e oktober 2002.

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag fick hem 12 flaskor Octomore Futures i veckan (80,5ppm).

Vilken otroligt rökig whisky. Hade inte kunnat föreställa mig att det kunde vara så rökigt.

Mycket, mycket god.

 

 

Har det varit totalt problemfritt med era leveranser.

?

Jag kordinerade totalt 3 lådor (grannar och vänner) tllsammans är vi en massa "flaskägare". Nu är alla pengar dragna, en låda har kommit fram, en annan gått på retur på grund av skador (!!) och den tredje har skickats nyligen. Bruichladdich väntar med att skicka den nya lådan tills den skadade har kommit i retur. Sedan skickas det en ny.

Det föranleder en tanke, hur mycket reserv har man här ifall skador av denna art händer? Det är ju "omöjligt" att sälja allt som destillerades 3-16 oktober för då finns inget i reserv ifall något går sönder.

 

Men jag räknar med att det ska lösa sig, förhoppningsvis den kommande veckan.

 

tommbjor

Tommy Björk

Link to comment
Share on other sites

Har det varit totalt problemfritt med era leveranser.

?

Jag kordinerade totalt 3 lådor (grannar och vänner) tllsammans är vi en massa "flaskägare". Nu är alla pengar dragna, en låda har kommit fram, en annan gått på retur på grund av skador (!!) och den tredje har skickats nyligen. Bruichladdich väntar med att skicka den nya lådan tills den skadade har kommit i retur. Sedan skickas det en ny.

Det föranleder en tanke, hur mycket reserv har man här ifall skador av denna art händer? Det är ju "omöjligt" att sälja allt som destillerades 3-16 oktober för då finns inget i reserv ifall något går sönder.

 

Men jag räknar med att det ska lösa sig, förhoppningsvis den kommande veckan.

 

tommbjor

 

Inte helt problemfritt, vilket Melin och jag kan intyga. Vår låda lämnade Laddie 30/10 och har inte kommit fram än. Inte heller har de lyckats producera ett giltigt trackingnummer för Parcelforce så vi kan se var lådan finns........

Vi får se vad de svarar på vårt senaste mail, tonen börjar nu från vår sida bli lite "otålig" :angry:

 

Edit: stavfel

Edited by BosseK

Bosse Kilåker, 123/123

Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair

Delägare Kilchoman Cask 2006/45

Link to comment
Share on other sites

Förvånandsvärt nog fick denna unga rökbomb knappt godkänt av mig (76p) jag hade förväntat mig låga femtio, men det var inte enbart newmake med rök.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Jag hämtade mina octomoreflaskor idag.

Det står en konstig sak på etiketterna, nämligen

Distilled 16/10 2002.

 

Enligt Bruichladdich och whiskyböcker står det att första destillationen av Octomore skedde 23/10 2002.

 

Jag säger bara hmmmmmm :g:

 

Första destilleringen skedde 3 oktober 2002 under förmiddagen-lunchtid.

 

Bernt Sjödin

Link to comment
Share on other sites

Hej på er!

 

Är klart avis på er som har fått flaskor. Har någon ett tips på var chansen är störst att kunna köpa en enstaka flaska?

hade inga nära att dela en hel låda med när chansen fanns. :(

 

MVH. Magnus Finbom

Edited by Finbom
Link to comment
Share on other sites

Jag fick hem mina 12 flaskor igår. Det gick otroligt smidigt. Mailade mitt beställningsformulär den 13 november, pengarna drogs från kontot samma dag och igår kom de alltså fram.

 

Ikväll har jag provat den för första gången och jag är helnöjd. Finns mer om provningen på min blogg.

 

Edit: Hade skrivit 13 oktober men pengarna drogs 13 november så det tog alltså 15 dagar från betalning till leverans, då inkluderat en extra dag för att Schenkers datasystem gick ner och de försenade leveransen med en dag.

Edited by PDahlen

Patrik Dahlén, Mitt.LivJust.Nu

Epicure Lounge

Ardbeg Committee

Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Inte helt problemfritt, vilket Melin och jag kan intyga. Vår låda lämnade Laddie 30/10 och har inte kommit fram än. Inte heller har de lyckats producera ett giltigt trackingnummer för Parcelforce så vi kan se var lådan finns........

Vi får se vad de svarar på vårt senaste mail, tonen börjar nu från vår sida bli lite "otålig" :angry:

 

Edit: stavfel

 

Enligt Paula på Bruichladdich så

"We are hoping to ship 200 cases of Octomore on 30/10/08. If you have not received your case within 28 days, please contact us"

Skulle alltså senast ha anlänt Torsdag 27/11, tänker avvakta dagens postgång sen får man väl ta kontakt med Skottland :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar vad ni som köpt en hel låda (12 flaskor) med futures fått betala totalt inkl frakten till Sverige från Bruichladdich?

Om någon kunde upplysa om detta vore jag tacksam. :)

 

VAT, Duty och frakt blev £222, priset för en 2002 case var £250 ( ev. bankränta för finansiering 6-8 år tillkommer )

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...