Jump to content
whiskyforum

Whisky från 1958


Recommended Posts

Hej!

 

Ska försöka köpa en whisky från 1958 till en 50-års fest. Någon som har några tips, gärna som finns på SB:s beställningssortiment? Har provat att beställa Glen Grant 1958 från TWE men får inte till det med kreditkortsinformationen. Det går kanske att lösa men Ni kanske har några bra tips eller eventuellt någon flaska ni är villiga att sälja? Pristaket ligger runt 3000 men gärna runt 2000.

 

/Robert

Robert Nilson, Järfälla

WSS - Whisky Society Skåne

SWE - Stockholm Whisky Enthusiasts

WSS1 - Glengoyne Fresh Sherry Hogshead 1/20

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Ska försöka köpa en whisky från 1958 till en 50-års fest. Någon som har några tips, gärna som finns på SB:s beställningssortiment? Har provat att beställa Glen Grant 1958 från TWE men får inte till det med kreditkortsinformationen. Det går kanske att lösa men Ni kanske har några bra tips eller eventuellt någon flaska ni är villiga att sälja? Pristaket ligger runt 3000 men gärna runt 2000.

 

/Robert

 

Hej. Hur bråttom är det? 1 Aug, kommer det en Glen Grant 1958 på SB.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Ska försöka köpa en whisky från 1958 till en 50-års fest. Någon som har några tips, gärna som finns på SB:s beställningssortiment? Har provat att beställa Glen Grant 1958 från TWE men får inte till det med kreditkortsinformationen. Det går kanske att lösa men Ni kanske har några bra tips eller eventuellt någon flaska ni är villiga att sälja? Pristaket ligger runt 3000 men gärna runt 2000.

 

/Robert

 

Om du inte får tag på någon helflaska och vill ha sample istället så har jag att sälja i början av Juli. Den flaskan som Bunkermania nämner ovan sprättas på en provning den 8/7.

 

Edit:stavfel

Edited by Lasse Vallin

Lasse Vallin
Göteborg

Meningen med livet är fyra: Barnen, flickvännen, Ardbeg & Frölunda Indians

Link to comment
Share on other sites

Hej. Hur bråttom är det? 1 Aug, kommer det en Glen Grant 1958 på SB.

 

Precis, och denna är ju den optimala femtioårspresenten, från 1958 och femtio år, bättre än så blir det inte, som grädde på moset till monopolets kalaspris om 2500:-

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

...

Har provat att beställa Glen Grant 1958 från TWE men får inte till det med kreditkortsinformationen.

...

 

Har själv samma problem med just TWE av någon anledning. Det löser man, förutsatt att kortet är OK, genom att lämna kortinfo offline, vilket du kan välja när du checkar ut. Lämna bara ett tel.nr. så ringer de upp dig och fixar det på det viset.

/Björn Hellenius - Sollentuna

Link to comment
Share on other sites

Har själv samma problem med just TWE av någon anledning. Det löser man, förutsatt att kortet är OK, genom att lämna kortinfo offline, vilket du kan välja när du checkar ut. Lämna bara ett tel.nr. så ringer de upp dig och fixar det på det viset.

 

Detta löser inte Roberts problem men väl ditt Björn, å, ä, ö godkänns inte längre hos TWE så skriv Bjorn på kortinnehavare så fungerar det, jag har själv råkat ut för detta och klurat ut anledningen.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Precis, och denna är ju den optimala femtioårspresenten, från 1958 och femtio år, bättre än så blir det inte, som grädde på moset till monopolets kalaspris om 2500:-

 

Vadå kalaspris ? Den som Magnus nämnde ovan kostar 1692:- till dagskurs + frakt. Visserligen buteljerad 07 så den är ju inte 50 år, men ändå ett väldigt bra pris.

Bosse Kilåker, 123/123

Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair

Delägare Kilchoman Cask 2006/45

Link to comment
Share on other sites

Vadå kalaspris ? Den som Magnus nämnde ovan kostar 1692:- till dagskurs + frakt. Visserligen buteljerad 07 så den är ju inte 50 år, men ändå ett väldigt bra pris.

 

Jag förstod att den skulle komma, 49 åringen är väl ingenting för en 50 års jubilar jämfört med 1958-2008 som är 50 år ( jo 49 åringen är mycket men förstå vad jag menar och priset måste väl ändå anses som kalas, en femtioårig whisky från 1958 för 2500:- det är inte lätt att spöa den kombinationen

Edited by whiskystore

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Frågan är ju om man vill värdera med 800:- att få en flaska som legat på fat i 50 år förutom att den är destillerad rätt år. Det är ju upp till var och en, men jag håller med dig att få en whisky från 1958 för 2500:- är ett riktigt bra pris.

Bosse Kilåker, 123/123

Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair

Delägare Kilchoman Cask 2006/45

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om den verkligen är 50 år.

Jag har mailat G&M om den och om tre andra G&M tappningar som jag själv har.

Följande svar fick jag:

 

Glen Grant 1956/2006, 40% 13/12/56 - 03/05/06 49yo

Glenburgie 1963/2007, 43% 04/02/63 - 01/05/07 44yo

Strathisla 1953/2001, 40% 19/12/53 - 01/06/01 47yo

 

Unfortunately I can not confirm the years regarding the Glen Grant 1958.

 

 

Som ni ser är den Glen grant 1956/2006 som man vill betrakta som 50 år "bara" 49 år. Samma sak med Strathislan. Däremot är Glenburgien 44 år.

 

Tyvärr kunde hon inte bekräfta att Glen Granten som kommer verkligen är 50 år. Något jag betvivlar då den redan är buteljerad och det måste ha gjorts för nån månad sedan då den ju fanns med på bild i senaste AoW.

Men visst är det roligare att ge bort en 1958/2008 i 50-års present än en 1958/2007.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Frågan är ju om man vill värdera med 800:- att få en flaska som legat på fat i 50 år förutom att den är destillerad rätt år. Det är ju upp till var och en, men jag håller med dig att få en whisky från 1958 för 2500:- är ett riktigt bra pris.

 

ha ha, det är ju det som är hela poängen, att få en whisky som är 50 år och destillerad det år du föddes, det är såna presenter man letar efter men nästan aldrig finner och det är klockrent en sådan som jag skulle vilja ha nästa år, hoppas bara att det kommer en 50 åring från 1959, och får jag ingen så köper jag den själv

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver flaskan inom två veckor så det är relativt bråttom. Ska försöka ta bort å ä ö på mitt namn på kortet och se om det funkar. Borde man hinna få från TWE på 2 veckor? aldrig beställt själv därifrån.

 

PS.

 

Nu gick det när man tog bort Å Ä Ö

 

/Robert

Edited by RobertHalmstad

Robert Nilson, Järfälla

WSS - Whisky Society Skåne

SWE - Stockholm Whisky Enthusiasts

WSS1 - Glengoyne Fresh Sherry Hogshead 1/20

Link to comment
Share on other sites

ha ha, det är ju det som är hela poängen, att få en whisky som är 50 år och destillerad det år du föddes, det är såna presenter man letar efter men nästan aldrig finner och det är klockrent en sådan som jag skulle vilja ha nästa år, hoppas bara att det kommer en 50 åring från 1959, och får jag ingen så köper jag den själv

 

Jag håller med Kjell till 100% här. En whisky som är destillerad 1958, och buteljerad 2008 är väl värd 800 kr mer än en som är buteljerad 2007, om man fyller 50 år 2008..

Och bara genom att den övergår gränsen 50 år, gör väl att värdeökningen med 800 kronor får ses som ett smärre fynd.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver flaskan inom två veckor så det är relativt bråttom. Ska försöka ta bort å ä ö på mitt namn på kortet och se om det funkar. Borde man hinna få från TWE på 2 veckor? aldrig beställt själv därifrån.

 

PS.

 

Nu gick det när man tog bort Å Ä Ö

 

/Robert

 

Ring dem och be dem skicka snarast, så är det inga problem. när de väl skickat tar det 3-4 dagar innan du har paketet hemma. Dock är det inte alltid som de skickar med en gång. Jag beställde i torsdags och paketet har fortfarande inte lämnat England.

 

Som jag skrev ovan så är det inte säkert att 1958/2008 är 50 år. G&M själva kunde inte bekräfta det, men det spelar inte så stor roll kanske. Att får en whisky 1958/2008 om man fyller 50 i år är hur coolt som helst.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Ringde till TWE och flaskan (Glen Grant 1958) är på heathrow nu, ganska bra service måste man säga.

 

Jag beställde en Kurre 71 förra onsdagen från TWE och den vart också på Heathrow dagen efter

Tyvärr åkte den av "misstag" till Australien och är nu där och något annat skickades till Malmö istället (vad nu det kan vara)

På TNT säger de att den möjligtvis kan vara tillbaka i Sverige om 10 dagar (bisarrt då den hamnade fel i Australien på en dag) dessutom lägger de till att det kan bli problem i tullen att överhuvudtaget få in den i Sverige igen då den begett sig utanför EU. TNT säger att de ej kan "kompensera" detta "misstag" på något sätt. De hänvisar till TWE och de har ej svarat :angry:

Edited by mosson

Mats Olsson

Link to comment
Share on other sites

Ringde till TWE och flaskan (Glen Grant 1958) är på heathrow nu, ganska bra service måste man säga.

Om du funderar på en "back-up" - kanske lite överdrivet för gratis är det ju inte - så har Loch Fyne en Glen Gordon -58 till bra pris och Glen Gordon borde vara bra med tanke på vad det ofta är :-)

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...