Jump to content
whiskyforum

Rostfri tratt?


Recommended Posts

Som rubriken antyder, så söker jag efter en rostfri tratt att använda till upphällning av samples. Har sökt på nätet och i diverse butiker utan resultat.

 

Finns det någon som har några bra tips, så mottages de tacksamt. Börjar tröttna på att spilla dyra droppar hela tiden. ;)

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Som rubriken antyder, så söker jag efter en rostfri tratt att använda till upphällning av samples. Har sökt på nätet och i diverse butiker utan resultat.

 

Finns det någon som har några bra tips, så mottages de tacksamt. Börjar tröttna på att spilla dyra droppar hela tiden. ;)

Jag köpte min av en knalle på marknaden i Hudiksvall. Det var en kille som hade alla möjliga kärl och bunkar i rostfritt. Min sambo köpte degbunkar, jag köpte det som var viktigare :)

 

Du får kolla om du har en marknad någonstans i närheten i sommar.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

En rostfri tratt som jag använder, är gjord av plast.

Köpte ett set med 5 st i olika storlekar för 10:- på en stormarknad.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

En rostfri tratt som jag använder, är gjord av plast.

Köpte ett set med 5 st i olika storlekar för 10:- på en stormarknad.

:lol::lol::lol: Ja, det är ju rostfritt så det räcker. Men jag är ute efter en i rostfritt stål. Går att hitta till industrianvändning, men det känns lite för stort. ;)

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol: Ja, det är ju rostfritt så det räcker. Men jag är ute efter en i rostfritt stål. Går att hitta till industrianvändning, men det känns lite för stort. ;)

 

Jag fick som en present en fickplunta i rostfritt. Till en följde en rostfri tratt, perfekt för ändamålet. Fungerar kanske att leta bland fickpluntssortimentet?

 

tommbjor

Tommy Björk

Link to comment
Share on other sites

Som rubriken antyder, så söker jag efter en rostfri tratt att använda till upphällning av samples. Har sökt på nätet och i diverse butiker utan resultat.

 

Finns det någon som har några bra tips, så mottages de tacksamt. Börjar tröttna på att spilla dyra droppar hela tiden. ;)

Parfymtrattar finns nog i rostfritt enl. obekräftade uppgifter :rolleyes: .

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Köpte min på Werner & Werner, en butik som söljer köksgrejor. Vet inte var de finns i landet eller om det bara finns här nere i Skåne. Min kommer från Center Syd i Löddeköpinge.

Bosse Kilåker, 123/123

Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair

Delägare Kilchoman Cask 2006/45

Link to comment
Share on other sites

Efter lite mer efterforskningar, så hittade jag en påfyllningstratt till fickplunta på Funnystore.se för 35kr. Ska göra en sista butiksrunda under morgondagen och se om jag kan hitta en 'live', annars blir det väl en beställning.

 

Tackar för alla tips! :)

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Guest TommyK
Köpte min på Werner & Werner, en butik som söljer köksgrejor. Vet inte var de finns i landet eller om det bara finns här nere i Skåne. Min kommer från Center Syd i Löddeköpinge.

 

Tidigare fanns det en i Uppsala - minns faktiskt inte riktigt huruvida den är kvar... :rolleyes:

I varje fall så har de åtminstone funnits på flera håll i landet än i Skåne - och förmodligen är det fortfarande så.

 

 

Edited by TommyK
Link to comment
Share on other sites

Har ett dylikt trattset. Funkar superbra med den lilla tratten till sample flaskor.

Köpte mitt på Ö&B för mer än 10 år sedan. Kostade nog en spottstyver, typ en 5:a på den tiden.

Edited by P-M

P-M Odsäter

Min Whisky Sida

Link to comment
Share on other sites

Rostfri fylltratt funnen på Duka, blev inköp av två stycken på en gång. Billigare än på Funnystore.se, bara 29kr/st.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om man vill fylla en sampleflaska och inte är är dösäker på handen behöver man lite hjälp av en tratt eller hjälp av något annat knep. :wacko: Vad rekommenderas? :shock3:

Anders Hjelm

 

Jag har inte för många whiskyflaskor - jag är bara lite efter i mitt drickande.

Link to comment
Share on other sites

Om man vill fylla en sampleflaska och inte är är dösäker på handen behöver man lite hjälp av en tratt eller hjälp av något annat knep. :wacko: Vad rekommenderas? :shock3:

Flyttade ditt ämne till denna tråden, då den behandlar samma sak.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en liten tratt igår. Det är en "tylltratt" tror jag den hette.

Inköpt på Gordon Bleu på Vasagatan i Stockholm. 39:-

Fungerar utmärkt.

 

//Emanuel

Emanuel Ringbom

Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en liten tratt igår. Det är en "tylltratt" tror jag den hette.

Inköpt på Gordon Bleu på Vasagatan i Stockholm. 39:-

Fungerar utmärkt.

 

//Emanuel

 

 

:rolleyes: Tack för hjälpen. Ska snarast bege mig dit. :rolleyes:

Anders Hjelm

 

Jag har inte för många whiskyflaskor - jag är bara lite efter i mitt drickande.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min tratt under semestern på Duka. Minns inte priset, men runt 30 kr har jag för mig. Passar perfekt i sampleflaskan.

För minimalt spill, köp en Drop-stop också. Brukar finnas på Duka det med, men är billigare på bolaget.

Oskar Törnqvist

Linköping

Link to comment
Share on other sites

Problemet med de flesta trattar är att de är helt runda i den smala delen vilket gör att de inte släppäer ner luft i flaskan.

Resultatet blir att man lätt häller för mycket i tratten och då spiller man mycket.

 

Leta efter trattar som har åsar på den smala långa delen.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Problemet med de flesta trattar är att de är helt runda i den smala delen vilket gör att de inte släppäer ner luft i flaskan.

Resultatet blir att man lätt häller för mycket i tratten och då spiller man mycket.

 

Leta efter trattar som har åsar på den smala långa delen.

Håll flaskan i handflatan och håll upp tratten med fingrarna så att det blir en luftspalt mellan tratten och flasköppningen, samtidigt som du häller med den andra handen. Borde funka.

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Håll flaskan i handflatan och håll upp tratten med fingrarna så att det blir en luftspalt mellan tratten och flasköppningen, samtidigt som du häller med den andra handen. Borde funka.

Skulle Per göra två saker samtidigt !?!?!

Han är inte kvinna vet du väl. :D

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...